Svenska folket rasar – hur kan detta hända?

2022 04 16

Att polisen inte lyckas hejda 200 kriminella ligister från att sätta stad efter stad i skräck gör att svenska folket skakar på huvudet av besvikelse och ilska.

ANALYS: Linköping, Norrköping, Stockholm, Örebro och nu Landskrona. I stad efter stad går en relativt begränsad skara kriminella idioter bärsärkagång och gör svenska folket rasande.

Tre olika grupper

Att döma av reaktioner på många håll inklusive i lokaltidningar och riksmedia så finns det en rad kritiska frågor som ställs. Och frågorna riktas främst mot tre olika grupper.

Polisen

– Hur i all sin dar är det möjligt att Sveriges poliskår inte klarar att med kraft göra processen kort med en begränsad skara på 200 gangsters?

– Polisen har konstaterat att en del av demonstranterna ville döda poliserna och i så fall borde väl polisen svara med maximal kraft.

– Det är uppenbart att polisen har bristfällig utrustning, bristfällig ledning eller bristfälliga befogenheter. Hur är det möjligt efter alla år av mediala diskussioner om polisen?

– Om polisen redan på förhand vet om att situationen mycket lätt kan urarta och skattebetalarnas egendom – vilket inkluderar polisbilar och polisutrustning – kan skadas, hur kommer det sig då att högerextremisten ges tillåtelse att manifestera i tätbebyggt område?

Brottslingarna

– Hur är en människa funtad om man på grund av ilska över att en idiot ska elda upp en religiös bok ger sig på poliser? Bränner upp polisbilar och misshandlar och till och med försöker döda poliser?

Det är så sjukt att man knappt vet vad man ska säga.

– Filmer från brottsplatserna klargör att det rör sig om personer med utländsk koppling vilket inte är överraskande då det gäller islams bok koranen. Gärningsmännen ökar därmed sannolikt det redan befintliga missnöjet med asylmottagning och misslyckad integration.

S-regeringen

– Den här typen av kriminalitet där man enligt polisens egen utsago försöker döda poliser och lamslår stad efter stad kräver betydligt hårdare markeringar från regeringen och ledande politiker än vad som varit fallet så här långt.

Slutsats

Det inträffade är sammantaget pinsamt för Sverige, regeringen och polismyndigheten.

Samtidigt är det viktigt att slå fast att huvudansvaret självfallet ligger på brottslingarna själva. Det är dessa kriminella ligister och grova brottslingar som är skyldiga och som förhoppningsvis kan fångas in och dömas snarast möjligt.

Två saker samtidigt

Och dessutom är följande två saker möjliga samtidigt:

– Sveriges poliser är värda allt stöd och Sverige står bakom dem till 100 %. Det är fruktansvärt att galningar försöker döda våra poliser på grund av att de bara försöker upprätthålla lag och ordning.

– Samtidigt står det klart att polisens insatser inte håller måttet på långa vägar – om det sen beror på att polisen själv agerat svagt eller om det helt och hållet beror på att de på grund av polisledningen eller på grund av politikerna saknar rätt verktyg och befogenheter torde snarast framgå.

Foto: Polisen Motala, Mjölby, Vadstena, Boxholm och Ödeshög

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen