Svenska butiker måste ändra kösystemet i kassan – kunder upprörda

2024 09 06

Fysiska butiker riskerar att gå i graven om de inte förändrar sina kösystem.

I takt med att digitaliseringen tagit över har många affärer behövt lägga ned när de inte kan hålla jämna steg med lika effektiv konsumtion som på nätet.

Och mellan de fysiska butikerna blir konkurrensen allt hårdare.

För att överhuvudtaget klara sig kan flera behöva se över sina kösystem. Annars riskerar de att tappa sina kunder.

Det är en av slutsatserna från Svea Banks nya rapport Payment in the Nordics.

Kunderna upprörda

Enligt banken är det kunderna som indirekt drivit fram kravet.

Folk blir helt enkelt missnöjda och upprörda när de behöver stå i kö för länge. Hela 70 procent av svenska folket säger sig ha avbrutit köp på grund av för långa köer.

Var femte person lämnar butiker regelbundet av samma skäl.

En lösning är att erbjuda flera olika betalmöjligheter, framhåller Svea Bank.

Idag har det blivit en konkurrensfördel att som fysisk handlare erbjuda flera betalsätt. Då minskar man köerna och friktionen i köpprocessen vilket i sin tur uppskattas av kunderna, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank, i en kommentar.

– Det har vi flera tydliga bevis på, då varannan svensk idag föredrar någon typ av scan and pay-lösning i fysisk butik, samtidigt som 70 procent lämnat en butik på grund av just långa köer.

Nödvändigt för överlevnad

Det är dock inte enbart långa köer som får svenska konsumenter att ilskna till.

Även tekniska problem gör att folk blir sura och eventuellt väljer bort en butik.

– Endast sju respektive åtta procent uppger att de inte känner någon frustration alls vid tekniska komplikationer eller långa köer i fysisk butik, säger Magdalena Caesar.

– När konkurrensen mellan fysisk och digital handel intensifieras, blir det tydligt att konsumenterna värderar tid och bekvämlighet högt. För att överleva i en alltmer digitaliserad handelsmiljö måste fysiska butiker erbjuda en överlägsen kundupplevelse. Effektiva betallösningar som minimerar köer och tekniska problem är inte bara ett mervärde utan en nödvändighet.

Jula har satsat

En större butikskedja som den senaste tiden lagt kraft på effektivitet är Jula. 

Tidigare i år gick man ut med att genomfört insatser och strömlinjeformat den dagliga driften, vilket även påverkar kundernas upplevelse. 

– Att driva en butik inom retail handlar om mycket mer än försäljning. Vi behöver även upprätthålla en standard för butikens skick, atmosfär, hygien, prissättning, påfyllda hyllor och övergripande ordning och reda, säger Carl-Marcus Elfving, kedjekoordinator, till undersökningsföretaget Origo Group.

Värsta upplevelserna i fysiska butiker enligt svenska folket

  1. När det uppstår tekniska komplikationer, 32 %
  2. När det är lång kö, 29 %
  3. När det betalningsalternativ som jag föredrar inte erbjuds, 20 %
  4. När det bara finns ett betalningsalternativ att välja på, 12 %
  5. När det inte finns självskanningskassor, 11 %

Källa: Svea Bank

Genrefoto: Jula Holdings

Text: Redaktionen


Kan få “monstret” att vakna i Ryssland – “det kan gå snabbt”

2025 11 07

Kriget kommer allt närmare den ryska befolkningen.

Nästan varje natt väcks nu ryssar av explosioner, sirener och allt mer intensiva attacker mot Rysslands energisektor.

Men konsekvenserna är större än förstörd nattsömn.

Den efterföljande bränslebristen har orsakat långa köer vid bensinstationer, ibland kilometerlånga sådana, och stängda mackar och bilverkstäder.

Det får missnöjet med Putinregimen att öka bland ryska folket, säger Jakob Tolstrup, docent vid institutionen för statsvetenskap vid Aarhus universitet. Han är även forskare i rysk politik.

– Konsekvenserna av bensinbrist är ganska allvarliga i ett oljerikt land som Ryssland. På flera platser ser vi långa bilköer och ransoneringsförhållanden, och detta har pågått i månader. Det ökar missnöjet bland befolkningen när kriget kommer så nära och börjar påverka ens dagliga ekonomi, säger Jakob Tolstrup till danska TV2.

Kan väcka "monstret"

Den senaste tiden har sällsynta offentliga protester mot Putin kunnat ses på ryska gator.

I Sankt Petersburg hånades diktatorn av en sjungande folkmassa förra månaden. Kort tidigare hade tusentals upprörda ryssar samlats utanför Putins officiella mottagningskontor i Moskva, i vad som av oberoende The Moscow Times beskrevs som “en av de största oppositionsbundna sammankomsterna sedan början av 2024”.

Trots missnöjet sitter dock Putin säkert, enligt Jakob Toslturp. Forskaren ser inga tecken på storskaliga protester eller tydliga kraftsamlingar från oppositionen.

Men. 

Det kan förändras snabbt.

– Så är det ofta i diktaturer som Ryssland. Det kan verka otroligt tyst – tills monstret kommer fram. Alla går runt och låtsas stödja regimen, men det kan potentiellt förändras väldigt snabbt, säger Jakob Tolstrup.

LÄS MER: Putin hånad i Sankt Petersburg

Höjer skatten

Förutom Ukrainas intensifierade attacker mot energisektorn kommer trycket även från amerikanska sanktioner mot Rysslands oljejättar, samtidigt som tusentals egenföretagare i Ryssland tvingas stänga igen, enligt Reuters.

Dessutom planerar Kreml att slopa flera skattelättnader för företag för att ha råd med kriget i Ukraina. Moskva förbereder även en momshöjning för att rädda ekonomin.

Det här är en definitiv skattehöjning för den genomsnittlige ryssen, som redan har svårt att få ekonomin att gå ihop på grund av stigande levnadskostnader. Det har blivit svårare att vara ryss, men den allmänna opinionen i landet har tystats, säger Jakob Tolstrup.

LÄS MER: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: President of Russia Office

Text: Redkationen


7 november 2025

Aldrig skådad rusning till Ullared – en vara ökar 29 procent

2025 11 06

Gekås Ullared har slagit nytt rekord.

Igen.

Det är bara en dryg månad sedan varuhuset meddelade att höstförsäljningen öppnat rekordstarkt. Aldrig förr hade september gått så bra som i år.

Nu meddelar Gekås att ytterligare ett rekord har slagits.

Höstlovsveckan 2025 blev nämligen den bästa någonsin i Gekås Ullareds över 60 år långa historia. Varuhuset besöktes av 125 000 personer som handlade för sammanlagt 222 miljoner kronor under samma vecka.

Det är en ökning på 10 procent jämfört med fjolåret.

– Det är fantastiskt att se så många besökare i alla åldrar i varuhuset, säger Gekås vd Patrik Levin i en kommentar.

Extrema rusningen: hela oktober blev rekord

Men det var inte bara höstlovsveckan som blev en succé.

Hela oktober innebar den bästa försäljningsmånaden i hela företagets historia. Försäljningen uppgick då till 890 miljoner kronor, en ökning på 11 procent. 

– Det är otroliga siffror som vi givetvis ser till att fira tillsammans med våra fantastiska medarbetare, säger Patrik Levin.

Och det är en vara som tycks ha lockat besökarna särskilt.

Godis ökade nämligen med hela 29 procent, jämfört med exempelvis barnmode på 13 procent, kosmetiska på 12 procent och leksaker på 11 procent.

LÄS OCKSÅ: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Började julskylta i juli

Förklaringen hittas sannolikt i att många storhandlade inför den stora godishögtiden halloween.

– Vi har massor av barn och ungdomar som kommer hit med sina mor- och farföräldrar. För våra kunder handlar en Ullaredsresa självklart om att shoppa, men också om att umgås och göra något roligt tillsammans. Det är helt unikt för Gekås Ullared, säger vd Patrik Levin.

Nu säger Levin att man laddar om inför en julhandel “som ser ut att bli något alldeles extra”.

Själva julskyltningen började redan i juli. 

– Jag vet att det är lite galet att börja sälja julpynt redan i juli, men vi gör det faktiskt för våra kunders skull, säger Patrik Levin i somras.

LÄS MER: Helt ny svensk cola kommer till affären

Foto: Gekås Ullared

Text: Redaktionen