Svenska butiker måste ändra kösystemet i kassan – kunder upprörda

2024 09 06

Fysiska butiker riskerar att gå i graven om de inte förändrar sina kösystem.

I takt med att digitaliseringen tagit över har många affärer behövt lägga ned när de inte kan hålla jämna steg med lika effektiv konsumtion som på nätet.

Och mellan de fysiska butikerna blir konkurrensen allt hårdare.

För att överhuvudtaget klara sig kan flera behöva se över sina kösystem. Annars riskerar de att tappa sina kunder.

Det är en av slutsatserna från Svea Banks nya rapport Payment in the Nordics.

Kunderna upprörda

Enligt banken är det kunderna som indirekt drivit fram kravet.

Folk blir helt enkelt missnöjda och upprörda när de behöver stå i kö för länge. Hela 70 procent av svenska folket säger sig ha avbrutit köp på grund av för långa köer.

Var femte person lämnar butiker regelbundet av samma skäl.

En lösning är att erbjuda flera olika betalmöjligheter, framhåller Svea Bank.

Idag har det blivit en konkurrensfördel att som fysisk handlare erbjuda flera betalsätt. Då minskar man köerna och friktionen i köpprocessen vilket i sin tur uppskattas av kunderna, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank, i en kommentar.

– Det har vi flera tydliga bevis på, då varannan svensk idag föredrar någon typ av scan and pay-lösning i fysisk butik, samtidigt som 70 procent lämnat en butik på grund av just långa köer.

Nödvändigt för överlevnad

Det är dock inte enbart långa köer som får svenska konsumenter att ilskna till.

Även tekniska problem gör att folk blir sura och eventuellt väljer bort en butik.

– Endast sju respektive åtta procent uppger att de inte känner någon frustration alls vid tekniska komplikationer eller långa köer i fysisk butik, säger Magdalena Caesar.

– När konkurrensen mellan fysisk och digital handel intensifieras, blir det tydligt att konsumenterna värderar tid och bekvämlighet högt. För att överleva i en alltmer digitaliserad handelsmiljö måste fysiska butiker erbjuda en överlägsen kundupplevelse. Effektiva betallösningar som minimerar köer och tekniska problem är inte bara ett mervärde utan en nödvändighet.

Jula har satsat

En större butikskedja som den senaste tiden lagt kraft på effektivitet är Jula. 

Tidigare i år gick man ut med att genomfört insatser och strömlinjeformat den dagliga driften, vilket även påverkar kundernas upplevelse. 

– Att driva en butik inom retail handlar om mycket mer än försäljning. Vi behöver även upprätthålla en standard för butikens skick, atmosfär, hygien, prissättning, påfyllda hyllor och övergripande ordning och reda, säger Carl-Marcus Elfving, kedjekoordinator, till undersökningsföretaget Origo Group.

Värsta upplevelserna i fysiska butiker enligt svenska folket

  1. När det uppstår tekniska komplikationer, 32 %
  2. När det är lång kö, 29 %
  3. När det betalningsalternativ som jag föredrar inte erbjuds, 20 %
  4. När det bara finns ett betalningsalternativ att välja på, 12 %
  5. När det inte finns självskanningskassor, 11 %

Källa: Svea Bank

Genrefoto: Jula Holdings

Text: Redaktionen


”Kan bli allvarligt” – ovanlig vädervarning i Sverige

2025 12 17

Ett oväntat väderfenomen har drabbat Sverige.

Vintern har hittills varit ovanligt mild i stora delar av landet.

I Götaland har temperaturerna klättrat över 10-gradersstrecket vid flera tillfällen i december.  

– Det är ovanligt varmt för den här tiden på året, även i södra Sverige. Det börjar närma sig värmerekord för december, säger SMHI:s meteorolog Max Schildt till DN.

Varningen: ”Kan bli allvarligt”

Schildt kopplar den milda vintern till den globala uppvärmningen.

– Det milda vädret är ett tydligt tecken på klimatförändringar, säger han till tidningen.

Christian Pedersen, seniorforskare vid Norska institutet för bioekonomi (NIBIO), delar slutsatsen och varnar för att ihållande varma vintrar kommer får konsekvenser för ekosystemet över tid.

– Om arter som normalt vandrar söderut väljer att stanna kvar och sedan överraskas av iskyla, då kan det bli allvarligt. Då är det för sent att lämna, och de kan få problem med både temperaturen och att hitta föda i konkurrens med arter som är anpassade till en vanlig vinter, säger han till Dagbladet.

För växter och träd kan situationen bli ännu allvarligare, varnar experten.  Längre perioder av värme kan locka växter ur sin dvala, vilket gör att de börjar växa för tidigt och förbrukar den energi de behöver för våren. 

– Om milt väder följs av plötslig kyla kan cellvävnaden skadas, träd kan utveckla frostsprickor och rötter blir mer exponerade, särskilt när det råder brist på snö, säger Pedersen.

LÄS MER: Tung konkurs i bilbranschen

”Ringverkningar”

Naturexperten Martin Eggen, verksam vid den ornitologiska föreningen BirdLife, berättar att smådjur kan påverkas extra hårt av instabila vintrar.

– Milt väder följt av kyla och isbildning på marken kan göra det svårt att få tag på föda, både för fåglar och smågnagare, säger han till Dagbladet.

Smådjurens problem kan dessutom ge ringverkningar, varnar experten.

– Smågnagare är en viktig resurs i många ekosystem, och när de har problem påverkar det arter som är beroende av dem, exempelvis ugglor och rovfåglar.

LÄS OCKSÅ: Michelle Obama sätter ned foten: “Till skillnad från vissa andra…” 

Foto: Nordseher

Text: Redaktionen


Populärt livsmedel på Lidl kan förbjudas – i hela landet

2025 12 17

Lågprisjätten Lidl har sitt huvudkontor i Järfälla, nordväst om Stockholm.

Placeringen innebär att Järfälla kommun ansvarar för att se till att kedjans produkter håller måttet.

Nu har en av Lidls finaste produkter analyserats av flera av EU:s smakpaneler. 

Det handlar om kedjans extra virgin-olivolja.  En produkt som enligt Livsmedelsverket måste bestå av kallpressade oliver utan några som helst defekter.

Lidls extra virgin-olivolja uppfyller inte kriterierna, enligt smaktesterna. Därför har Järfälla kommun förbjudit kedjan från att sälja produkten, rapporterar lokaltidningen Mitt i.

”Det står väldigt tydligt”

Lidl har överklagat beslutet till länsstyrelsen, som gett matkedjan rätt.

Men processen är långt ifrån över.

Järfälla kommun kommer att överklaga länsstyrelsens beslut.

– Det står väldigt det är väldigt tydligt i EU:s handelsnormer att olivolja som inte analyserats som extra virgin oil inte får säljas med den etiketten, säger kommunens livsmedelsinspektör Kristina Engström till tidningen.

Lidl anser att kommunens förbud är för långtgående och oproportionerligt.

– Trots att kontrollen gällde en batch olivolja av ett visst varumärke, gällde kommunens förbud alla produkter under eget varumärke med beteckningen extra jungfruolivolja. Detta menar både vi och länsstyrelsen är alltför långtgående, säger kedjans presstalesperson Ingrid Arinell till Mitt i.

LÄS MER: Seger för bensinbilarna – nu är det klappat och klart 

FAKTA: Reglerna för olivolja

– Eftersom extra jungfruolja eller extra virgin-olivolja ska vara helt defektfri får inte oliver som till exempel varit mögliga, övermogna eller larvangripna användas. Jungfruolja får däremot ha vissa defekter och förväntas därmed ha ett lägre pris än extra jungfruolja.

- Testerna följer en strikt metodik och bygger inte på individuella smakpreferenser. Blindtesterna utförs av utbildade och erfarna testpaneler vilket säkerställer att de grundläggande, lagstadgade kvalitetskraven i handelsnormerna uppfylls.

Källa: Livsmedelsverket

LÄS OCKSÅ: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Foto: Lidl

Text: Redaktionen