Svenska butiker måste ändra kösystemet i kassan – kunder upprörda
2024 09 06
Fysiska butiker riskerar att gå i graven om de inte förändrar sina kösystem.
I takt med att digitaliseringen tagit över har många affärer behövt lägga ned när de inte kan hålla jämna steg med lika effektiv konsumtion som på nätet.
Och mellan de fysiska butikerna blir konkurrensen allt hårdare.
För att överhuvudtaget klara sig kan flera behöva se över sina kösystem. Annars riskerar de att tappa sina kunder.
Det är en av slutsatserna från Svea Banks nya rapport Payment in the Nordics.
Kunderna upprörda
Enligt banken är det kunderna som indirekt drivit fram kravet.
Folk blir helt enkelt missnöjda och upprörda när de behöver stå i kö för länge. Hela 70 procent av svenska folket säger sig ha avbrutit köp på grund av för långa köer.
Var femte person lämnar butiker regelbundet av samma skäl.
En lösning är att erbjuda flera olika betalmöjligheter, framhåller Svea Bank.
– Idag har det blivit en konkurrensfördel att som fysisk handlare erbjuda flera betalsätt. Då minskar man köerna och friktionen i köpprocessen vilket i sin tur uppskattas av kunderna, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank, i en kommentar.
– Det har vi flera tydliga bevis på, då varannan svensk idag föredrar någon typ av scan and pay-lösning i fysisk butik, samtidigt som 70 procent lämnat en butik på grund av just långa köer.
Nödvändigt för överlevnad
Det är dock inte enbart långa köer som får svenska konsumenter att ilskna till.
Även tekniska problem gör att folk blir sura och eventuellt väljer bort en butik.
– Endast sju respektive åtta procent uppger att de inte känner någon frustration alls vid tekniska komplikationer eller långa köer i fysisk butik, säger Magdalena Caesar.
– När konkurrensen mellan fysisk och digital handel intensifieras, blir det tydligt att konsumenterna värderar tid och bekvämlighet högt. För att överleva i en alltmer digitaliserad handelsmiljö måste fysiska butiker erbjuda en överlägsen kundupplevelse. Effektiva betallösningar som minimerar köer och tekniska problem är inte bara ett mervärde utan en nödvändighet.
Jula har satsat
En större butikskedja som den senaste tiden lagt kraft på effektivitet är Jula.
Tidigare i år gick man ut med att genomfört insatser och strömlinjeformat den dagliga driften, vilket även påverkar kundernas upplevelse.
– Att driva en butik inom retail handlar om mycket mer än försäljning. Vi behöver även upprätthålla en standard för butikens skick, atmosfär, hygien, prissättning, påfyllda hyllor och övergripande ordning och reda, säger Carl-Marcus Elfving, kedjekoordinator, till undersökningsföretaget Origo Group.
Värsta upplevelserna i fysiska butiker enligt svenska folket
- När det uppstår tekniska komplikationer, 32 %
- När det är lång kö, 29 %
- När det betalningsalternativ som jag föredrar inte erbjuds, 20 %
- När det bara finns ett betalningsalternativ att välja på, 12 %
- När det inte finns självskanningskassor, 11 %
Källa: Svea Bank
Genrefoto: Jula Holdings
Text: Redaktionen