SVENSK SJUKVÅRD: Skickades hem – dog en timme senare

2023 07 03

En patient på en hälsocentral i Norrbotten sökte vård för misstänkt lunginflammation.

Vid ett första besök skickades patienten hem med utskriven antibiotika.

Men personens tillstånd försämrades.

Sex dagar senare tvingades patienten på nytt besöka hälsocentralen.  

Personen beskrev då ett försämrat hälsotillstånd.

Men klagomålen hörsammades inte.

Patienten skickades återigen hem från vårdcentralen.

En timme senare var katastrofen ett faktum.

Personens hälsotillstånd försämrades drastiskt och hen avled av ett plötsligt hjärtstopp.

Lex Maria-anmälan

Händelsen är anmäld enligt lex Maria till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

– För att eventuella brister i organisationen ska upptäckas samt för att hitta förbättringsåtgärder så att liknande händelser ska kunna förebyggas eller förhindras i framtiden, framhåller Region Norrbotten i ett pressmeddelande.

”Brist i kommunikationen”

Omständigheterna kring patientens död är oklara.

Formuleringar i regionens pressmeddelande tyder dock på att sjukvårdspersonalen inte tagit sig tid att granska patienten eller lyssna in vad personen sa.

– På grund av bland annat hög arbetsbelastning och brist i kommunikationen framkommer inte hur påverkad patienten är, utan hen får återgå till hemmet med annat antibiotikum. Patienten avlider en timme efter hemkomst i plötsligt hjärtstopp, skriver Region Norrbotten.

Har kritiserats

Region Norrbotten genomförde en omfattande omorganisation av sjukvården 2019.

Syftet var att spara 700 miljoner kronor. Detta för att få en långsiktigt hållbar ekonomi efter flera år med underskott, rapporterar Läkartidningen.

Den stora omställningen ledde till ett massivt missnöje och en extern granskning av omorganisationen har sågat omstöpningen av sjukvården.

– Det har varit ett toppstyre som skapat ett jättemissnöje, både bland chefer och medarbetar, sa Julius Breimer, ordförande för Sveriges yngre läkares förening, Sylf, i Norrbotten, till Läkartidningen för drygt ett år sedan.

”Kommer ta lång tid”

Gunilla Engström, vice ordförande i Norrbottens läkarförening, riktar även kraftig kritik mot omorganisationen i sjukvården. 

– Återhämtningen från detta stålbad kommer ta lång tid, det krävs stora satsningar på arbetsmiljö och tillit. Mycket återstår, även om vi i dag har en bra dialog med ledningen är det en lång bit kvar innan vi kan stå för och vara stolta över att vi ger invånarna en trygg, god och jämlik vård, säger hon till Läkartidningen.

Foto: A. Savala

Text: Redaktionen


Nya regler när man går på restaurang – kan införas inom kort

2024 07 11

Ett slutgiltigt beslut om nya regler när man äter ute närmar sig.

Det bekräftar nu Livsmedelsverket.

Ändringen gäller nya krav som ska införas då man köper mat på restauranger – där besökarna nu måste få information om var köttet som serveras kommer ifrån.

Reglerna föreslås bli obligatoriska för samtliga restauranger och storhushåll – det vill säga exempelvis skolor, sjukhus och andra anläggningar där det serveras lunch – i Sverige.

Myndigheten har nu skickat föreskriftsförslaget till EU-kommissionen. När övriga medlemsstater har fått ge sin åsikt kan reglerna börja gälla i Sverige, kanske redan efter sommaren.

–  Vi kan inte säga när processen kommer att vara klar, men ambitionen är att föreskrifterna ska kunna beslutas under hösten. På Livsmedelsverket arbetar vi nu parallellt med en vägledning till företagen för att underlätta för dem att göra rätt, säger Elin Häggqvist, chefsjurist på Livsmedelsverket.

LÄS MER: Nya regler för hämtmat – det här gäller

Fick uppdraget i våras

I korthet innebär förslaget att restauranger måste kunna informera om ursprungsland för kött från nöt, svin, get och fjäderfä.

Förslaget har tagits fram efter att Livsmedelsverket tidigare i våras fick i uppdrag av regeringen att ta fram ett nytt regelverk.

– Restauranggästen har rätt att få informationen, och den kan ges muntligt på begäran eller skriftligt. Informationen kan framgå direkt på menyer, men det räcker också med en skylt om att gästen kan fråga om vilket land köttet som serveras på restaurangen kommer ifrån, säger Elin Häggqvist.

Ministern: Efterfrågad ändring

Landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) understryker att regeländringen är efterfrågad bland landets konsumenter.

– Många konsumenter vill göra medvetna val om maten de äter och då är god information en förutsättning.

– Regeringen vill därför att konsumenter ska få veta var kött som serveras på restauranger kommer ifrån. Det är bra för djurvälfärden och Sveriges självförsörjningsförmåga, sade ministern när uppdraget tilldelades i april.

Kullgren tillägger att det ska vara ”lika enkelt att få veta var köttet kommer ifrån på en restaurang som i en butik”.

Ska vara flexibelt

Nuvarande regelverk fastslår att butiker måste redovisa ursprungsland för kött, men ett liknande krav finns ej för restauranger.  

Vidare uppger regeringen att en utgångspunkt också är att den administrativa bördan för företagen, kommuner och regioner ska vara så liten som möjligt, samt att det ska det finnas flexibilitet i hur informationen om ursprungsland delges.

– Till exempel genom att informationen kan lämnas muntligt när den efterfrågas av konsumenten, meddelar regeringen.

Foto: Elima Mwinyipembe Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Klassisk klädkedja i konkurs – efter 40 år i Sverige

2024 07 10

En av de mer etablerade klädkedjorna i Sverige tvingas kasta in handduken.

Pengarna är slut.

Efter att förra året ha slagit sig för bröstet kring en omstart i Skandinavien blir det istället platt fall för klädkedjan Esprit, som har butiker i stora köpcentrum som Emporia, Täby centrum och Väla.

Det svenska bolaget Esprit Sweden går nu i konkurs, rapporterar Market med hänvisning till Bolagsverket.

Beskedet bekräftades i dagarna.

Spiken i kistan

Konkursen är spiken i kistan för kedjan, som funnits i Sverige sedan 1980-talet.

Under våren stängde bolaget sina butiker i Nordstan och på Frölunda torg i Göteborg. Dessutom kursade ett av de två kvarvarande svenska franschisebolagen.

Den sista finns kvar i Linköping, där lagret sålts ut på rea.

– Det är ingen rörelse som kan fortsätta, sade konkursförvaltaren Kenneth Nilsson till Dagens Handel vid tillfället.

Stängd webbshop

Esprit har länge levt även på sin onlinebutik, men där möts nu svenska kunder av ett meddelande om att hemsidan är stängd.

– Vi kan för närvarande inte behandla nya beställningar och vår webbshop kommer att vara stängd tills vidare, framhåller Esprit och tillägger:

– Vi hoppas kunna vara tillgängliga för dig snart igen. Om du har några frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss. Om du vill granska statusen för din nuvarande beställning, tänk på att du fortfarande kan logga in på ditt konto.

Kris efter pandemin

Esprit, som drivs av ett tyskt bolag, hamnade i kris under pandemin.

Omsättningen rasade från 143 till 90 miljoner mellan 2021 och 2022, företaget gick med flera miljoner i förlust och var nära konkurs redan då.

– Pandemin resulterade i omfattande tillfälliga butiksstängningar i Europa och Asien, vilket bidrog till att ledningen vidtog åtgärder i form av ett skyddsförfarande då det tyska bolaget försattes i rekonstruktion, framhåller Esprit Sweden AB i årsredovisningen för 2022 enligt sajten Ehandel.

– För Esprit Sweden AB innebar detta att företaget var tvungen att frångå det internprissättningsavtal som satts upp för koncernen och att bolaget fick efterskänka sina fordringar hos det tyska koncernbolaget.

Totalt stänger nu fyra butiker i Täby, Nacka, Malmö och Helsingborg vilket påverkar ett 30-tal anställda.

Foto: Väla

Text: Redaktionen