Svensk rapport pekar ut företag: ”Kremls förlängda arm”
2025 06 09
Ryska påverkanskampanjer är mer avancerade och omfattande än man tidigare trott.
Det fastslår forskarna James Pamment från Lunds universitet och Darejan Tsurtsumia vid Karlstads universitet.
I en ny rapport pekar forskarna ut företaget Social Digital Agency (SDA) – ett företag som beskrivs som Kremls förlängda arm i det globala informationskriget.
Pamment och Tsurtsumia har granskat tusentals läckta interna dokument, som blottlägger en enorm påverkanskampanj som finansieras av den ryska staten. Enligt forskarna spenderar Kreml 600 miljoner euro årligen på desinformationskampanjer mot västvärlden.
Social Digital Agency (SDA) pekas ut som den ledande aktören.
– SDA producerar inte bara digitalt innehåll som memes, fejkade opinionsundersökningar och vilseledande artiklar– de agerar också i den fysiska verkligheten. Det kan handla om att organisera demonstrationer, iscensätta vandalism eller provocerande aktioner – allt med syftet att skapa content som sedan sprids vidare i deras egna och samarbetskanalers flöden, skriver forskarna och tillägger:
– Gränsen mellan verklighet och digital dramaturgi suddas ut, och effekten förstärks av att budskapet ofta kommer från till synes oberoende röster.
Trestegsmodell
I rapporten sammanfattar forskarna de ryska påverkansförsöken i en trestegsmodell:
- Skapa ett stort informationsbrus via ett nätverk av influerare, bottar, bloggar, nyhetssajter, spegelsajter, Rysslandsvänliga journalister, etc.
- Använda strategier från reklamvärlden. Det handlar ofta om native advertising, det vill säga målgruppsanpassade inlägg som är utformade som redaktionellt material för att passa in på den plattform där de förekommer. I 99 procent av fallen klickar ingen på länkarna, men till slut gör någon det och sprider det vidare.
- Bingo är när nyheter lyckas bli virala och upprepas av politiker, kändisar och journalister.
”irrelevant stora proportioner”
Huvudmålet med påverkansförsöken är att underminera västs stöd till Ukraina och destabilisera och splittra väst.
Enligt forskarna mäts framgången utifrån vilket inflytande man lyckas få i den offentliga debatten. För att uppnå detta söker man ofta efter existerande berättelser som gynnar Kremls intressen eller efter splittringar mellan politiska aktörer. Dessa förstärks sedan och sprids med stor kraft.
– Exempelvis skulle man kunna ta fasta på en eventuell konflikt mellan Zelenskyj och en annan politiker och låta detta få irrelevant stora proportioner, säger James Pamment och fortsätter:
– Sammanlagt räknar vi med att över 10 miljarder små angrepp har gjorts på informationsmiljöer när det gäller Ukrainakriget. I det långa loppet är detta oerhört svårt att stå emot.
Foto: I. Lapyrin
Text: Redaktionen