Svensk laddjätte nära konkurs – bostadsrättsföreningar rasar

2024 12 19

En av Sveriges största aktörer inom laddbranschen är på väg att gå under.

Det finns över 300 000 registrerade elbilar i Sverige och behovet av laddlösningar ökar i enorm takt.

För ett år sedan infördes krav från Boverket om att bostadsrättsföreningar och fastighetsägare måste möjliggöra för laddning av elfordon i samband med nybyggnationer och större ombyggnationer.

Efter 1 januari 2025 införs dessutom nya regler om minst en laddningspunkt för elfordon för vissa befintliga byggnader. Det gäller för uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på dess tomt. 

Men nu är Eway, en av Sveriges laddjättar som haft hundratals bostadsrättsföreningar som kunder, på väg i konkurs.

"Med tungt hjärta"

Bakgrunden är att Eway igår fick avslag på en ansökan om förlängd företagsrekonstruktion, något man ansökte om redan i augusti för att stärka sin position och säkra långsiktig stabilitet.

Företagsrekonstruktion är ett alternativ till konkurs. Bolag som har ekonomiska problem, men som ändå kan överleva på sikt, kan ansöka om rekonstruktion.

Men nu säger Svea Hovrätt alltså nej och rekonstruktionen avslutas.

– Det är med ett tungt hjärta jag idag vill informera om att vi har fått avslag på vår ansökan om förlängd företagsrekonstruktion. Överklagan har lämnats in till Svea Hovrätt den 17 december 2024, meddelar Eway.

Över 40 kan förlora jobbet

En konkurs skulle innebära att över 40 anställda förlorar sina arbeten arbeten och att bolagen får sin F-skattsedel återkallad.

– Under rekonstruktionsperioden har vi vidtagit omfattande åtgärder för att stärka vår verksamhet., understryker Eway.

– Som skäl för prövningstillstånd anser vi att Tingsrätten har gjort en alltför restriktiv bedömning gällande särskilda skäl för förlängning.

Har börjat utmätas

Hovrätten anser inte att Eway AB har anfört tillräckliga skäl för att meddela så kallad inhibition.

Enligt Andreas Köhler, kronoinspektör på Kronofogden, har myndigheten nu börjat utmäta medel från flera av Eways bankkonton.

Totalt rör det sig om 42 mål, två avser obetalda skatter och resten avser skulder till privata bolag och föreningar, säger han till Dagens industri.

Bostadsrättsföreningar rasar

Enligt tidningen har Eway hjälpt 650 bostadsrättsföreningar med att installera laddboxar i garage och parkeringar. 

Lika många BRF-kunder har blivit borgenärer i Eways rekonstruktion, efter att bolaget använt delar av intäkter som skulle gått till föreningarna med att täcka skulder och driva verksamheten.

– Av detta skäl har 650 BRF-kunder blivit borgenärer i Eways rekonstruktion – något som fått många av dem att ilskna till, rapporterar Di.

I vissa fall är skulderna på över 100 000 kronor.

Foto: Chuttersnap

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen