Svensk laddjätte nära konkurs – bostadsrättsföreningar rasar

2024 12 19

En av Sveriges största aktörer inom laddbranschen är på väg att gå under.

Det finns över 300 000 registrerade elbilar i Sverige och behovet av laddlösningar ökar i enorm takt.

För ett år sedan infördes krav från Boverket om att bostadsrättsföreningar och fastighetsägare måste möjliggöra för laddning av elfordon i samband med nybyggnationer och större ombyggnationer.

Efter 1 januari 2025 införs dessutom nya regler om minst en laddningspunkt för elfordon för vissa befintliga byggnader. Det gäller för uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på dess tomt. 

Men nu är Eway, en av Sveriges laddjättar som haft hundratals bostadsrättsföreningar som kunder, på väg i konkurs.

"Med tungt hjärta"

Bakgrunden är att Eway igår fick avslag på en ansökan om förlängd företagsrekonstruktion, något man ansökte om redan i augusti för att stärka sin position och säkra långsiktig stabilitet.

Företagsrekonstruktion är ett alternativ till konkurs. Bolag som har ekonomiska problem, men som ändå kan överleva på sikt, kan ansöka om rekonstruktion.

Men nu säger Svea Hovrätt alltså nej och rekonstruktionen avslutas.

– Det är med ett tungt hjärta jag idag vill informera om att vi har fått avslag på vår ansökan om förlängd företagsrekonstruktion. Överklagan har lämnats in till Svea Hovrätt den 17 december 2024, meddelar Eway.

Över 40 kan förlora jobbet

En konkurs skulle innebära att över 40 anställda förlorar sina arbeten arbeten och att bolagen får sin F-skattsedel återkallad.

– Under rekonstruktionsperioden har vi vidtagit omfattande åtgärder för att stärka vår verksamhet., understryker Eway.

– Som skäl för prövningstillstånd anser vi att Tingsrätten har gjort en alltför restriktiv bedömning gällande särskilda skäl för förlängning.

Har börjat utmätas

Hovrätten anser inte att Eway AB har anfört tillräckliga skäl för att meddela så kallad inhibition.

Enligt Andreas Köhler, kronoinspektör på Kronofogden, har myndigheten nu börjat utmäta medel från flera av Eways bankkonton.

Totalt rör det sig om 42 mål, två avser obetalda skatter och resten avser skulder till privata bolag och föreningar, säger han till Dagens industri.

Bostadsrättsföreningar rasar

Enligt tidningen har Eway hjälpt 650 bostadsrättsföreningar med att installera laddboxar i garage och parkeringar. 

Lika många BRF-kunder har blivit borgenärer i Eways rekonstruktion, efter att bolaget använt delar av intäkter som skulle gått till föreningarna med att täcka skulder och driva verksamheten.

– Av detta skäl har 650 BRF-kunder blivit borgenärer i Eways rekonstruktion – något som fått många av dem att ilskna till, rapporterar Di.

I vissa fall är skulderna på över 100 000 kronor.

Foto: Chuttersnap

Text: Redaktionen


Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 04 08

Under veckan kommer fler poliser att synas på och längst vägarna.

Detta eftersom polisen genomför en nationell trafikvecka mellan 7 och 13 april.

Från och med i dag, måndag, kommer fler hastighetskontroller att genomföras i hela landet.

– De extra hastighetskontrollerna kommer att genomföras i hela landet, både synligt med laserinstrument vid vägkanten, samt dolt med genomsnittshastighetsmätare – i såväl målade som civila polisbilar samt på motorcyklar, framhåller polisen i ett uttalande.

Målet med insatsen är att rädda liv.

– Polisens mål med att finnas i trafiken är inte att bötfälla någon utan att alla trafikanter ska få komma hem tryggt och säkert, säger Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen.

Avgörande betydelse

Enligt Transportstyrelsens preliminära siffror omkom 210 personer i vägtrafiken förra året. 

Vägar med hastighetsbegränsningar från 70 km/h och uppåt är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket, konstaterar att hastighetsöverträdelser i samband med kollisioner kan få ödesdigra konsekvenser. Fordonets hastighet har många gånger en avgörande betydelse för utgången av en olycka.

– Om alla håller hastighetsgränserna kan vi rädda ungefär 50 liv varje år. Kör man till exempel i 80 km/tim i stället för 90 km/tim halveras risken att omkomma om man frontalkrockar. Dessutom: när vi lättar på gasen sparar vi på bränslet och minskar utsläppen, säger hon.

Därför berättar polisen i förväg

Varje år genomför polisen flera nationella trafikveckor med olika fokusområden.

Enligt Polismyndigheten är insatsveckor i trafiken ett effektivt sätt att få trafikanter att sänka hastigheten, vilket också är anledningen till att polisen berättar om insatserna i förväg.

Fakta: Polisens nationella trafikveckor

- Den nationella trafikveckan med fokus på hastighet är en av många trafiksäkerhetsveckor som polisen genomför varje år.

- Under de andra veckorna ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik.

- Syftet med veckorna är att kraftsamla resurser och göra samstämmiga kontroller i hela EU.

Källa: Polisen

Foto: Polisen

Text: Redaktionen


Ny skatt på väg – ”2 160 kronor om året”

2025 04 08

Skattebetalarna ska bidra till ny kärnkraft i Sverige.

Det föreslår en statlig utredning som regeringen har tillsatt.

Enligt utredning ska kraftbolag som investerar i ny kärnkraft erbjudas ett garanterat elpris på 80 öre/kWh i över 40 år. Om elpriset är lägre än så, ska mellanskillnaden täckas av staten genom en ny elskatt. 

Enligt elbolaget Nordic Green Energy kan det innebära en ökad kostnad med 2 160 kronor om året för villaägare. En summa som många inte är beredda att betala. Hela 85 procent av Sveriges villaägare är inte beredda att stå för kostnaden, framhåller Nordic Green Energy med hänvisning till en ny Sifo-undersökning.

Enligt undersökningen kan villaägare i genomsnitt tänka sig att betala upp till 1 134 kronor om året för mer kärnkraft. Alltså betydligt mindre än 2 160 kronor om året.

– Att en så stor majoritet inte är villig att betala vad kärnkraften kostar visar på ett tydligt behov av att se över alternativa lösningar. Vi kan inte låsa oss vid kärnkraft som den enda vägen framåt, särskilt när det är en investering som kommer att belasta svenska hushålls plånböcker under många år framöver, säger Lars Jungerth, affärsområdeschef konsument på Nordic Green Energy.

– För att säkerställa att elen blir både hållbar och prisvärd måste vi parallellt satsa på teknisk utveckling och snabbare utbyggnad av förnybara energikällor, så att vi kan minska vårt fossilberoende.

Ebba Busch: Stora risken är att inte göra något

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) har försvarat finansieringsmodellen.

– Den stora risken är att inte göra den här investeringen, har hon sagt i SVT:s Aktuellt.

Här är finansieringsplanen

Regeringens finansieringsplan för ny kärnkraft kan sammanfattas i tre delar:

Statlig lånefinansiering Statliga lån med låg ränta för byggkostnader ställs ut av Riksgäldskontoret för att finansiera investeringar i ny kärnkraft. Staten kommer stå för 75 procent eller 300 miljarder kronor av investeringen. Räntan på de statliga lånen höjs successivt under driftsfasen för att ge incitament att ersätta de statliga lånen med marknadsfinansiering.

Prissäkringsavtal Ett prissäkringsavtal upprättas mellan staten och kärnkraftsproducenten. Kraftbolagen garanteras ett elpris på 80 öre/kWh i över 40 år. För perioder då marknadspriset på el är lägre än det avtalade lösenpriset uppstår en kostnad för staten, som finansieras med en ny skatt på elkunderna. I de fall marknadspriset är högre än lösenpriset kommer staten att erhålla intäkter från differenskontraktet som kan föras vidare till elkonsumenten.

Risk- och vinstdelning Den tredje komponenten är en risk- och vinstdelningsmekanism som ger projektägaren en lägsta avkastning på sin investering. När reaktorn tas i drift delas projektets vinster i de bästa utfallen med staten och elkonsumenterna.        

LÄS MER HÄR: CHOCKHÖJNING: Bortglömd skatt har ökat med 100 procent | Ekonomibladet

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Henrik Nyström Regeringskansliet

Text: Redaktionen