Svensk laddjätte nära konkurs – bostadsrättsföreningar rasar

2024 12 19

En av Sveriges största aktörer inom laddbranschen är på väg att gå under.

Det finns över 300 000 registrerade elbilar i Sverige och behovet av laddlösningar ökar i enorm takt.

För ett år sedan infördes krav från Boverket om att bostadsrättsföreningar och fastighetsägare måste möjliggöra för laddning av elfordon i samband med nybyggnationer och större ombyggnationer.

Efter 1 januari 2025 införs dessutom nya regler om minst en laddningspunkt för elfordon för vissa befintliga byggnader. Det gäller för uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på dess tomt. 

Men nu är Eway, en av Sveriges laddjättar som haft hundratals bostadsrättsföreningar som kunder, på väg i konkurs.

"Med tungt hjärta"

Bakgrunden är att Eway igår fick avslag på en ansökan om förlängd företagsrekonstruktion, något man ansökte om redan i augusti för att stärka sin position och säkra långsiktig stabilitet.

Företagsrekonstruktion är ett alternativ till konkurs. Bolag som har ekonomiska problem, men som ändå kan överleva på sikt, kan ansöka om rekonstruktion.

Men nu säger Svea Hovrätt alltså nej och rekonstruktionen avslutas.

– Det är med ett tungt hjärta jag idag vill informera om att vi har fått avslag på vår ansökan om förlängd företagsrekonstruktion. Överklagan har lämnats in till Svea Hovrätt den 17 december 2024, meddelar Eway.

Över 40 kan förlora jobbet

En konkurs skulle innebära att över 40 anställda förlorar sina arbeten arbeten och att bolagen får sin F-skattsedel återkallad.

– Under rekonstruktionsperioden har vi vidtagit omfattande åtgärder för att stärka vår verksamhet., understryker Eway.

– Som skäl för prövningstillstånd anser vi att Tingsrätten har gjort en alltför restriktiv bedömning gällande särskilda skäl för förlängning.

Har börjat utmätas

Hovrätten anser inte att Eway AB har anfört tillräckliga skäl för att meddela så kallad inhibition.

Enligt Andreas Köhler, kronoinspektör på Kronofogden, har myndigheten nu börjat utmäta medel från flera av Eways bankkonton.

Totalt rör det sig om 42 mål, två avser obetalda skatter och resten avser skulder till privata bolag och föreningar, säger han till Dagens industri.

Bostadsrättsföreningar rasar

Enligt tidningen har Eway hjälpt 650 bostadsrättsföreningar med att installera laddboxar i garage och parkeringar. 

Lika många BRF-kunder har blivit borgenärer i Eways rekonstruktion, efter att bolaget använt delar av intäkter som skulle gått till föreningarna med att täcka skulder och driva verksamheten.

– Av detta skäl har 650 BRF-kunder blivit borgenärer i Eways rekonstruktion – något som fått många av dem att ilskna till, rapporterar Di.

I vissa fall är skulderna på över 100 000 kronor.

Foto: Chuttersnap

Text: Redaktionen


JUST NU: 20-tal anställda stängs av i hemtjänsten

2025 09 05

Ett 20-tal anställda inom hemtjänsten i Uddevalla kommun stängs av med omedelbar verkan.

Detta efter att kommunen upptäckt ”omfattande brister” i de anställdas arbete, rapporterar Bohuslänningen.

Malin Normann, socialchef i Uddevalla kommun, ser mycket allvarligt på det som har inträffat.

– Jag vill understryka att det är extremt upprörande, säger hon till tidningen.

Under nattpassen

Normann vill inte specificera vilka brister som upptäckts, men berättar att det handlar om allvarliga brister hos anställda vid hemtjänstens nattbemanning.

– Vi har fått allvarliga indikationer på brister i verksamheten. Vad det är för typ av brister kan jag inte gå in på just nu, men vi behöver kartlägga på vilket sätt detta har påverkat våra brukare, säger hon till P4 Väst.

”Jag blir oerhört upprörd”

Malin Normann informerades om de allvarliga bristerna för några dagar sedan.

– Det här är oerhört allvarligt och jag blir oerhört upprörd av den här situationen. Vi finns till för att ge god vård och stöd till de allra mest utsatta i samhället, säger hon till radion.

Utredningen inleds

Det är oklart om någon brukare kommit till skada. Incidenterna ska nu utredas.

Den berörda personalen har stängts av från sina tjänster i en månad utan månadslön.

– Vi vet inte om någon brukare har tagit skada, men uppgifterna är så pass allvarliga att vi beslutat oss för att stänga av personalen under tiden vi utreder det här, säger Malin Normann till Bohuslänningen.

LÄS MER: Var fjärde svensk riskerar ekonomiskt bakslag – redan i höst 

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


Kivra skickar ut meddelande: Betala eller så raderas allt

2025 09 05

Tusentals Kivrakunder har mötts av ett oväntat meddelande när de loggat in i den populära betalappen.

– Vill du ha kvar kvitton och post som är äldre än 30 dagar? står det i meddelande som sedan fortsätter:

– Nu sparas dina kvitton, brev och fakturor i 30 dagar och tas sedan bort. Du kan köpa obegränsad lagring för 9kr/mån för att behålla alla dokument du fått i Kivra.

Förklaringen

Kivra kommer dock inte att införa någon ny avgift – än så länge.

Tjänsten vara gratis för alla användare försäkrar Kivras kommunikationschef Henrik Höglin. Han berättar att det handlar om ett test för att undersöka om användare är beredda att betala för en del av tjänsten.

– För att bygga den bästa möjliga tjänsten så testar vi hela tiden olika versioner av Kivra, framhåller Höglin i en kommentar till Expressen.

–  Testerna gör det möjligt för oss att samla in värdefull feedback och analysera hur vi bäst kan fortsätta möjliggöra innovation och stärka Kivras roll som en trygg tjänst för alla.

Bekymmer för många kunder

Om avgiften blir verklighet skulle det ställa till med problem för många kunder som är beroende av att kunna spara och komma åt dokument som lönespecifikationer, deklarationer och kvitton i Kivra.  

Tidigare test

Kivra har tidigare gjort ett liknande test. I juli testade företaget en modell där användare behöver betala för att ta emot kvitton och betala fakturor. Kivra undersökte hur många användare som är beredda att betala 200 kronor per år för tjänsterna. 

Det återstår att se om Kivra tar steget till att bli en betaltjänst eller inte.

Det är Kivra

Kivra är en digital brevlåda som samlar räkningar och annat som ska betalas.

Tjänsten har drygt 6 miljoner användare i Sverige.

Över 47 000 företag och myndigheter skickar via Kivra

Via tjänsten får användare saker som myndighetsbrev, brev från företag, lönebesked, kreditupplysningar och vårdkallelser.

– Kivra är säkrare än vanlig papperspost. Du slipper fördröjningar och inget kommer bort. Din data är krypterad och bara du kan se ditt innehåll, förklarar Kivra.

Kritiker till Bank-ID har menat att ökad konkurrens behövs med tanke på tjänstens dominans på den svenska marknaden.

Foto: Kivra 

Text: Redaktionen