Svensk kvinna har vunnit 2,6 miljoner – på att spela Candy Crush
2024 06 27
Svenska Suzanne har tagit hem storvinsten i ett av världens mest populära mobilspel.
Candy Crush har under det senaste årtiondet varit ett av världens mest populära mobilspel.
Intresset för spelet har varit enormt och spelutvecklaren King ser det som en av företagets kronjuveler.
Samtidigt är det vissa som får ut mer än bara glädjen av att spela spelet.
Topp-10
Svenska Suzanne har tävlat i Candy Crush i två månader och har fått resa till Los Angeles i USA för att delta i finalen.
Totalt 15 miljoner personer deltog i tävlingen och Suzanne, som kommer från Stockholm, nådde topp-10.
För det har hon kammat hem 2,6 miljoner kronor, rapporterar sajten Moviezine.
“Helt overkligt”
Resan, pengarna och erfarenheten är svårslaget, menar Suzanne.
– Det var helt overkligt måste jag säga. Fantastiskt och jätteroligt, det är så överväldigande, säger hon till Sveriges Radio.
– I början var det ganska enkelt men sedan blev det mer intensivt. Då satt jag ju och spelade i 24 timmar. Jag har uthållighet, tålamod och jag ser mönster ganska snabbt.
“Borde vara med”
I Sverige har Candy Crush varit omåttligt populärt och intresseorganisationen Dataspelsbranschen har nominerat spelet till vara med i en svensk kulturkanon.
– Spel bör vara en självklar del av kulturen, men saknas i flertalet kulturpolitiska styrdokument. Därför har vi som branschorganisation för Sveriges dataspelsföretag tagit initiativ till att ta fram en egen lista på digitala spel som har betytt särskilt mycket för svensk kultur, förklarar Dataspelsbranschen
– Flera hundra spel har under våren nominerats av allmänheten och en expertjury har sedan valt ut de 15 spel som ingår i den slutgiltiga listan som representerar Sveriges spelkulturskatt
Enormt genomslag
Motiveringen till nomineringen är tydlig.
– Candy Crush Saga fick en hel värld att matcha godisar och levla upp. Spelet tog sig an nya målgrupper som annars inte såg sig som spelare, och har med sitt enorma genomslag inspirerat ett otal efterföljare, stärkt pusselspel som en genre att räkna med inom branschen, och varit en viktig byggsten för att etablera de svenska mobilspelen.
Foto: P. Du Preez
Text: Redaktionen