Svensk kvinna har vunnit 2,6 miljoner – på att spela Candy Crush

2024 06 27

Svenska Suzanne har tagit hem storvinsten i ett av världens mest populära mobilspel.

Candy Crush har under det senaste årtiondet varit ett av världens mest populära mobilspel.

Intresset för spelet har varit enormt och spelutvecklaren King ser det som en av företagets kronjuveler.

Samtidigt är det vissa som får ut mer än bara glädjen av att spela spelet.

Topp-10

Svenska Suzanne har tävlat i Candy Crush i två månader och har fått resa till Los Angeles i USA för att delta i finalen.

Totalt 15 miljoner personer deltog i tävlingen och Suzanne, som kommer från Stockholm, nådde topp-10.

För det har hon kammat hem 2,6 miljoner kronor, rapporterar sajten Moviezine.

“Helt overkligt”

Resan, pengarna och erfarenheten är svårslaget, menar Suzanne.

– Det var helt overkligt måste jag säga. Fantastiskt och jätteroligt, det är så överväldigande, säger hon till Sveriges Radio.

– I början var det ganska enkelt men sedan blev det mer intensivt. Då satt jag ju och spelade i 24 timmar. Jag har uthållighet, tålamod och jag ser mönster ganska snabbt.

“Borde vara med”

I Sverige har Candy Crush varit omåttligt populärt och intresseorganisationen Dataspelsbranschen har nominerat spelet till vara med i en svensk kulturkanon.

– Spel bör vara en självklar del av kulturen, men saknas i flertalet kulturpolitiska styrdokument. Därför har vi som branschorganisation för Sveriges dataspelsföretag tagit initiativ till att ta fram en egen lista på digitala spel som har betytt särskilt mycket för svensk kultur, förklarar Dataspelsbranschen

– Flera hundra spel har under våren nominerats av allmänheten och en expertjury har sedan valt ut de 15 spel som ingår i den slutgiltiga listan som representerar Sveriges spelkulturskatt

Enormt genomslag

Motiveringen till nomineringen är tydlig.

– Candy Crush Saga fick en hel värld att matcha godisar och levla upp. Spelet tog sig an nya målgrupper som annars inte såg sig som spelare, och har med sitt enorma genomslag inspirerat ett otal efterföljare, stärkt pusselspel som en genre att räkna med inom branschen, och varit en viktig byggsten för att etablera de svenska mobilspelen.

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Då blir det 60 dagars värmebölja i Sverige

2024 06 26

Stockholm är en av de städer med snabbast stigande temperaturer i hela Europa.

År 2018 var ett rekordår för huvudstaden – precis som på flera andra platser i Sverige.

I Stockholm uppmättes då 25 dagar med värmebölja, det vill säga en sammanhängande period då dygnets högsta temperatur är minst 25 grader minst fem dagar i sträck.

Men på grund av klimatförändringarna kan dessa dagar komma att öka rejält i framtiden.

– Problematiken med värmeböljor är ny för oss i Sverige och vi har inte anpassat våra städer och samhällen för dessa nya förhållanden. Vi är vana att bygga hus och organisera verksamheter som ska klara svår kyla, inte värme, säger Martina Söderström, divisionschef för Environment & Planning på konsultbolaget Sweco, i en kommentar.

Kan bli 60 dagar med värmebölja

Enligt en ny analys från Sweco, som granskat 24 europeiska städer, är det brådskande att upprätta skydd mot värmeböljor.

År 2100 beräknas Stockholms rekord från 2018 ha kunnat öka med 150 procent. Det innebär att huvudstaden riskerar över 60 dagar med värmebölja – 37 fler än 2018.

– Frågor relaterade till värme förbises ofta i strategier för klimatanpassning, eller är riktad endast till känsliga grupper. Vi behöver öka vår resiliens, ha ett bredare fokus på hela befolkningen och få in de här frågorna i planeringen av våra samhällen och städer, säger Martina Söderström.

Upprättar åtgärdsplan

En tredjedel av Sveriges kommuner har åtgärdsplaner för att motverka extrem värmeökning.

Stockholm är inte en av dem.

Men enligt Sweco har nu huvudstaden insett behovet av att planera för värmeböljor och “utvecklar metoder för att öka utsatta gruppers motståndskraft mot extrem värme, med bland annat analys och kartläggning av skolor, förskolor och äldreboendens sårbarhet”.

– Förutom alla risker som värmeböljor kan innebära för individen, får värmeböljor andra stora konsekvenser för hela samhället. Risken för bränder ökar, men vi ser också stor påverkan på jordbruk, djurhållning, bevattning och dricksvattenförsörjning och mycket mer. Det påverkar hela samhället, säger Martina Söderström.

Dödligheten ökat 30 procent

Sweco pekar på att temperaturen i Europa ökar snabbare än det globala snittet.

Dessutom har dödligheten till följd av värme ökat med drygt 30 procent under de senaste 20 åren.

– Vi vet att värmeböljor innebär ökad risk för grupper som äldre, yngre och gravida, men det finns också en socioekonomisk dimension i frågan, säger Martina Söderström.

–  Vi pratar nu om klimatjämlikhet, då vi ser att socioekonomiskt utsatta grupper riskerar att särskilt fara illa under värmeböljor. Därför blir det av oerhörd vikt att tidigt identifiera strategier och anpassa områden för att klara stigande temperaturer.

Foto: A. Maria

Text: Redaktionen


Amerikansk matjätte ska ta över Sverige – har 800 butiker

2024 06 26

En amerikansk lågprisjätte vill erövra Sverige.

Det handlar om matjätten Costco, som är en av världens största detaljhandlare.

Costco har idag 800 butiker globalt, men bara en i Sverige.

Nu vill den stora kedjan dock utmana om marknadsandelar i Sverige, rapporterar DN.

Måste vara medlem

Costcos enda svenska butik ligger i Arninge utanför Stockholm.

Men redan nästa år kommer man att öppna ytterligare en butik i Bernstorp utanför Malmö, vilket man hoppas ska vara början på en större expansion.

Costco beskrivs dock som en ganska annorlunda matbutik jämfört med vad svenska konsumenter är vana vid.

Alla kunder måste vara medlemmar, vilket kostar 500 kronor per år.

Dessutom behöver man handla i bulk för att tjäna på att välja Costco, och utbudet varierar ganska kraftigt.

– Det är som en kult på något sätt. Vissa gillar det och går runt och tittar efter saker som slutar på en sjua, för då är det väldigt nedsatt, säger kunden Anders Wickholm till tidningen.

Vänder sig till höginkomsttagare

Costco vänder sig framför allt till personer som har god inkomst och konsumerar mycket. Syftet är att erbjuda produkter av hög kvalitet till ett lågt pris när man köper i bulk.

Hittills har Costco gjort stora förluster i Sverige, men som en av världens största matjättar kan de kosta på sig att tänka mer långsiktigt.

Framöver vill matjätten etablera sig ytterligare i bland annat Stockholm och Göteborg.

– Om det kommer att slå och bli stort här är fortfarande rätt oklart, det kräver ett helt annat sätt att tänka kring inköp och de flesta av oss är inte vana vid att köpa i bulk, säger Ulf Johansson från Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, till DN.

Satsar på ehandel

Costco planerar även att försöka nå svenska kunder online via ehandel, rapporterar Ehandel.se.

Exakt när det kommer att ske och vilken typ av utbud som kommer att erbjudas i ehandeln, är dock oklart.

Ser man till bolagets webbshop på Island så hittar man bland annat hemelektronik, dagligvaror, grillar, drycker och tilltugg, rapporterar sajten.

Man räknar dock med att etableringen kommer att ta tid, vilket även är fallet när det gäller vanliga butiker.

Foto: Nathalia Rosa

Text: Redaktionen