Svensk kedja gör succé i Norge – ny butik öppnar

2024 07 08

Den svenska butikskedjan Panduro går starkt i Norge.

Hobbykedjan Panduro har en stark position i norra Europa.

Utöver Sverige finns butiker även i Norge, Danmark, Nederländerna och Belgien.

I Norge går verksamheten mycket bra, och nu är kedjan på väg att öppna en ny butik i landet.

Det rapporterar E-handel.

I köpcentrum

Det är i Markedets köpcentrum i Haugesund som den nya butiken kommer att öppnas.

– Vi är så glada att kunna öppna ännu en Panduro-butik i ett fantastiskt läge. Nu får även våra kunder i området mellan Bergen och Kristiansand en plats att besöka för råd och tips eller hjälp vidare med sina DIY-projekt, säger vd Richard Kemfors enligt sajten.

Viktig del i planen

Panduro har idag 103 butiker i Norge, Sverige, Danmark, Nederländerna och Belgien.

Just Norge ser kedjan som en viktig geografisk plats.

– Butiken i Haugesund är viktig för oss som en del i vår strategiska plan för butiksnätet i Norge. Vi är glada över att kunna presentera vårt breda sortiment med kvalitetsvaror och att kunna hjälpa våra kunder med deras kreativa projekt, säger Elin Krogh Osa vid Panduro i Norge.

Är marknadsledande

Panduro har blivit marknadsledande inom sitt segment och fortsätter att satsa på tillväxt.

Resan inleddes på 50-talet och företaget har blivit en mycket populär kedja för många.

– Den digra produktkatalogen blev snabbt legendarisk och var fram till 1980-talet Panduros främsta försäljningskanal, framhåller Panduro.

– På 80-talet inleddes en seriös satsning på detaljhandeln. Idag är Panduro marknadsledande inom hobbymaterial i Europa med 103 butiker fördelade på sex länder.

Gjort flera förvärv

Det är dock inte bara genom organiska medel som kedjan växer.

Under de senaste åren har Panduro även satsat på förvärv för att nå fler potentiella kunder.

– 2011 förvärvade Panduro Pipoos, motsvarigheten till Panduro i Holland. Totalt finns 27 Pipoos-butiker i Holland och Belgien. 2016 förvärvades Kreatima, en välrenommerad butik för konstnärsmaterial i Stockholm och på nätet.

Foto: C. Banks

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen