Svensk EM-spelare efterfrågar bank-ID för att motverka näthatet

2021 06 16

Hot, grova personangrepp och en flod av näthat har förfärligt nog blivit något som drabbar spelarna i Sveriges fotbollslandslag om och om igen.

När Jimmy Durmaz drabbades av näthat och rasism vid VM i Ryssland så ställde sig hela laget bakom Durmaz som höll ett tal mot hatet och rasismen. Men tyvärr har det inte blivit bättre nu tre år senare, konstaterar DN i ett mycket läsvärt reportage idag.

Det dröjde inte länge under pågående fotbolls-EM innan floden av näthat satte igång. Redan i match nr 1 drabbades 34-årige Marcus Berg efter ett svenskt anfall mot Spanien som inte ledde till mål. Hot och hat och krav om att avsäga sig medborgarskapet vräkte in på hans Instagramkonto och även hans fru drabbades. Tillsammans med Svenska Fotbollförbundet valde han att polisanmäla en rad av kommentarerna.

Ännu mer hat

Och även Dejan Kulusevski drabbades av en våg av hat när det framkom att han fått covid nyligen. Redan innan EM diskuterade laget hur man kan hantera näthatet.

– En lösning skulle kunna vara att man inte kan skaffa fejkkonton utan måste logga in med ett bank-id. Det borde vara den första lösningen, sa Dejan Kulusevski rapporterar DN.

Genom att polisanmäla de kommentarer som går över gränsen hoppas Marcus Berg kunna bidra till förändring med en förbättrad ton och ökad respekt på sociala plattformar.

ANALYS

Näthatet förgiftar vårt samhälle och bidrar till mycket elände, mobbning, gråt och förtvivlan runt om i Sverige. Skolelever, lärare, arbetsplatser, politiker, myndigheter, mataffärer, kyrkan, sångkörer, idrott – ja hela samhället drabbas av det gräsliga näthatet.

DN:s viktiga artikel klargör att även stora och uppskattade fotbollsstjärnor drabbas hårt och är bekymrade över näthatet som breder ut sig i Sverige.

Det kanske på något sätt kan vara en slags tröst för ungdomar som mobbas på nätet – de kan veta att de är inte ensamma. Till och med deras idoler drabbas. Och bilden här ovan sänder ett otroligt viktigt budskap - kärlek och värme är starkare än hat och hot. Bilden lades ut av mittbackskollegan Andreas Granqvist på hans Instagramkonto och visar när han kramar Marcus Berg. Det är en jätteviktig signal om att vi alla måste stötta varandra och markera mot hatet.

Många gånger olagligt

Detta är något som berör oss alla och jag har i många år jobbat hårt för att motverka näthatet. Att jag stegvis går över mer och mer till denna webbsida istället för Facebook och Instagram är ett led i detta. Sociala medier fungerar väldigt dåligt på grund av bland annat det som Dejan Kulusevski lyfter fram – fejkkonton, för mycket anonymitet och för många som inte tar ansvar för sina handlingar i sociala medier.

Och detta handlar definitivt inte om yttrandefrihet ty att hota, gå till personangrepp och mobba är inte yttrandefrihet utan är tvärtom många gånger olagligt och något som vi alla tillsammans inklusive våra politiker och partier genom nya insatser behöver jobba mycket med att motverka framöver.

[yop_poll id="207"]

Hushållen förvarnas – chockräkning på väg

2025 02 07

Elnätsräkningen som kommer i början av februari “kommer att bli en chock” för många villakunder.

Det varnar solcellsföretaget Svea Solar för på torsdagsmorgonen.

Skälet är att flera elnätsföretag, däribland jätten Ellevio med över en miljon kunder, nu har lanserat en ny prismodell.

Det innebär att en större del av nätavgiften kommer att baseras på det som kallas hushållens effekttoppar – det vill säga de timmarna per månad som det används mest energi.

"Sannolikt dyrare"

Redan förra året presenterades effektavgiften, som ska införas för Sveriges hushåll senast 1 januari 2027.

Bakom beslutet står Energimarknadsinspektionen som kräver att bolagen då ska ha infört den nya modellen, som bland annat går ut på att kunder som använder flera elektriska apparater samtidigt kommer att behöva betala mer.

– Om det är en kund som har högre effekttoppar än andra liknande kunder, då är det sannolikt att det blir lite dyrare för den kunden, sade Tobias Malmström från branschorganisationen Energiföretagen till SR i somras.

LÄS MER: Elbilsägare riskerar prischock – ny avgift i hela Sverige

Flera variabler påverkar räkningen

Den som ska rosta bröd, starta tvättmaskinen, ladda elbilen eller på annat sätt förbruka el behöver med andra ord ta hänsyn till flera variabler i elräkningen. 

Elförbrukning, abonnemangsavgift, överföringsavgift, elområde och effektavgift blir samtliga av betydelse för hur dyrt det kommer att bli.

– Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om du sprider ut eller flyttar din elanvändning och högre om du använder mycket el samtidigt, skriver Energimarknadsinspektionen om den nya avgiften som mängder av elnätsbolag redan har infört.

"Hushållen straffas"

Branschorganisationen Villaägarna är en av flera aktörer som riktat kritik mot den nya avgiften.

– En kall vinterdag kanske barnen spelar datorspel samtidigt som maten ska lagas och träningskläderna behöver tumlas. Vid sådana tillfällen kan det totala effektuttaget bli högt, vilket leder till att hushållet straffas med en högre elfaktura, trots att den höga förbrukningen bara var tillfällig, framhåller Villaägarna.

LÄS MER: Raseri mot ny avgift – många hushåll har den

Svea Solar understryker idag att det kommer att bli helt avgörande att kapa effekttopparna för att hålla energikostnaderna nere.

Det här gör caset för solceller, och inte minst solceller med batteri och energioptimering, urstarkt. Genom att producera egen el, lagra den och sprida ut den över dygnet, kan du sänka dina effekttoppar. Smarta tjänster, som att schemalägga elbilsladdning, innebär att en villakund kan spara tusenlappar, säger Mattias Ringqvist, vd på Svea Solar.

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 02 06

Nya bluff-sms cirkulerar.

Den här gången är det American Express vars varumärke som har kapats.

Den som får ett meddelande från en avsändare som utger sig komma från American Express bör alltså vara försiktig - eftersom det kan röra sig om ett bluffmeddelande.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder ett exempel på meddelandena som cirkulerar:

– Din ansökan om Amex Gold-kort har godkänts. Kortet kommer att skickas till din angivna leveransadress. 

Därefter följer ett nummer som leder fram till en bedragare som vill försöka komma åt känsliga uppgifter för att luras på pengar.

Syftet för bedragarna är att på ett eller annat sätt få tag på det tilltänkta offret.

Det rör sig alltså om ett bluff-sms och den som får det gör rätt i att anmäla meddelandet och radera det därefter.

American Express varnar

American Express går ut med en varning via deras webbsida för att informera om saken.

– Vid phishing vill avsändaren exempelvis att du ska klicka på en länk, uppdatera ett lösenord eller ge ut annan känslig information, framhåller American Express.

– I själva verket är meddelandet oäkta; en kopia skapad endast för att lura dig till att fylla i personliga uppgifter såsom: inloggningsuppgifter, lösenord eller kortnummer.

Den som är säker på om det verkligen är American Express som tar kontakt uppmanas att kontakta kundservice.

Även Länsförsäkringar

Det är inte bara American Express vars varumärke som har kapats i dagarna.

Även Länsförsäkringar har gått ut med en varning.

– Viktigt meddelande! Se upp! Just nu skickas bluffmejl ut till kunder. Mejlen ser ut att komma från Länsförsäkringar. Klicka ej i mejlet, meddelar Länsförsäkringar.

“Var vaksam”

Verkar samtalet konstigt och du är osäker på om det verkligen är banken som ringer? Lägg på luren och kontakta oss på vårt officiella telefonnummer som du hittar här på vår hemsida, understryker Länsförsäkringar.

– Var också vaksam om du får sms eller e-post som verkar handla om dina bankuppgifter – klicka inte på länkar.

De uppmanar även till att aldrig använda BankID eller bankdosa på någon annans uppmaning som kontaktar dig via telefon, chatt, sms eller e-post.

Foto: NordWood Themes

Text: Redaktionen