Subway lovar gratis mackor livet ut – på ett villkor

2023 08 11

Företaget Subway har lanserat en minst sagt uppseendeväckande kampanj.

Den amerikanska snabbmatskedjan med restauranger i hela världen, varav 162 stycken i Sverige, har producerat mackor sedan 1965.

Nu har man öppnat för att sälja verksamheten – och samtidigt presenterar man ett nytt erbjudande till sina kunder.

Ett väldigt speciellt sådant.

Företaget är nämligen villiga att ge bort gratis mackor livet ut – på ett villkor.

Man måste juridiskt byta namn till “Subway”, skriver NBC News.

10 000 sägs ha sagt ja

Subway hade hoppats att någon skulle nappa på erbjudandet.

Men gensvaret blev betydligt större än så.

Enligt företaget har omkring 10 000 “superfans” låtit meddela att de kommer göra verklighet av namnbytet för chansen att få sina mackor.

– En vinnare kommer att utses denna månad, säger Subway i ett uttalande.

– Den nya “Subway” kommer att kunna njuta av av gratis smörgåsar för resten av livet från Subways största uppfräschning någonsin. 

Ska lotta

Eftersom fler än en person anmälde sig till kampanjen kommer lottning att avgöra vem den lyckliga vinnaren blir.

Och nu är tävlingen stängd för fler deltagande då ett av villkoren var att namnutmaningen skulle besvaras inom 96 timmar från det att kampanjen lanserades – vilket innebär att deadline passerades förra veckan.

– Förutom smörgåsarna kommer vinnaren att få pengar för att ersätta juridiska kostnader och bearbetningskostnader för att slutföra namnbytesprocessen, rapporterar NBC-reportern Rob Wile.

Nio miljarder dollar

Om Subways ägare får igenom sin försäljning den här månaden kan man räkna med att kamma hem en vinst på nio miljarder dollar, erfar nyhetsbyrån Reuters.

– Försäljningsprocessen kan avslutas i slutet av månaden, uppger en källa.

Subway grundades 1965 av då 17-årige Fred DeLuca och hans vän Peter Buck. Samma familjer har ägt kedjan sedan dess.

Kom till Sverige på 90-talet

I Sverige har Subway funnits sedan 1999.

Stockholm var den plats där företagets första restaurang etablerades i landet.

– Idag är Subway världens största smörgåskedja med fler än 37 000 restauranger världen över, framhåller företaget på sin webbplats.

Foto: Subway

Text: Redaktionen


Jätteinsats av F16-plan i Ukraina

2025 12 23

F16-plan har arbetat hårt under natten till tisdagen.

Flera europeiska länder har som bekant skickat stridsflygplan av typen F-16 till Ukrainas flygvapen.

Dessa används för att bland annat attackera ryska mål och skjuta ner ryska drönare och missiler som är på väg mot ukrainsk mark.

Nu kommer besked om att ukrainska F16-plan skjutit ner nästan alla missiler som Ryssland avfyrade under natten till tisdagen, rapporterar Ukrainska Pravda.

Nästan alla

Varje natt försöker Ukraina skjuta ner så många missiler som möjligt – men många ryska missiler tar sig igenom ändå.

Men under natten till tisdagen har det ukrainska flygvapnet lyckats med en unik bedrift.

– Man kan se den extremt höga effektiviteten i luftförsvarsoperationerna, då Kinzhal-robotarna – trots att de inte sköts ner av Patriot-system – inte nådde sina mål, säger överste Yurii Ihnat, kommunikationschef för Ukrainas flygvapen.

– Av 35 kryssningsrobotar sköts 34 ner, främst av F-16-plan som bekämpade dessa robotar, vilket vi tackar våra modiga piloter för.

Behöver mer

Trots framgången önskar ukrainarna mer för att skydda sina skyar.

– Ukrainas president har i synnerhet betonat för våra partners behovet av att stärka luftförsvaret, både med själva systemen och med robotar. Detta eftersom vissa system står overksamma på grund av total brist på robotar, fortsätter Ihnat.

Läs mer: “Lägsta sedan pandemin” – kris för Kremls guldägg

Nya uppgifter

Under gårdagen kom besked om att generalen Fanil Sarvarov – som bland annat har arbetat med att träna ryska väpnade styrkor – dog i en bilexplosion i Moskva.

Nu kommer konkreta uppgifter om att det var Ukraina som stod bakom smällen, rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

“Sannolikt”

ISW förklarar.

– Ukrainsk underrättelsetjänst ligger sannolikt bakom lönnmordet på generallöjtnant Fanil Sarvarov, chef för den operativa utbildningsavdelningen vid den ryska generalstaben.

Läs mer: Ryska soldater rider in på häst – blir fullständigt utslagna

Arkivfoto: Ryuno

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 24

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen