STYCKMORDET: Nya uppgifter om den misstänkta SD-politikern

2021 11 20

SD-politikern som misstänks för styckmord i Stockholm och Nyköping har skådats i mordoffrets trapphus flera gånger.

Det uppger grannar som berättar för pressen om möten med med SD-politikern som nu häktats för mord och brott mot griftefriden. Brotten ska ha skett både i Stockholm och i Nyköping enligt SVT.

Rörbyte hos mordoffret

Den 60-åriga mannen som fallit offer för styckmordet bodde i ett flerfamiljshus i Stockholm rapporterar Expressen. I samband med ett arbete i huset öppnade han inte dörren och då började grannarna bli oroliga.

I september nu i höst var det dags för rörbyte  i lägenheten men den 60-åriga lägenhetsinnehavaren stod inte att finna.

Öppnade inte dörren

Hur man än försökte så fick man inte tag på honom och grannarnas slog då larm till polisen.

– Då kom de samma dag, på eftermiddagen, och på den vägen är det, berättar en av grannarna till Expressen.

Hälsade på SD-politikern i hissen

Grannar berättar att de sett den misstänkta SD-politikern i huset flera gånger de senaste åren och han skall ha uppträtt på ett städat och trevligt sätt.

– Han var prydlig. Man hälsade i hissen, säger en granne till Expressen.

Sände brev till grannarna

Stockholmspolisen genomför en omfattande kartläggning och försöker få klarhet i händelser kopplade till mordet, uppger Aftonbladet.

Enligt Sörmlands Nyheter har polisen skickat brev till grannar och närboende till fastigheten och frågat efter tips som kan hjälpa till att lösa mordet. I brevet vädjar polisen till grannarna att höra av sig om de har något som kan vara av intresse.

Gömde sig bakom filt

– Det är specifika iakttagelser från fastigheten eller utanför den, uppges polisen har skrivit i brevet.

SD-politikern anlände till häktningsförhandlingarna i Stockholm bakom en filt och enligt Aftonbladet bestrider han häktningen men har ännu inte landat i om beslutet ska överklagas eller inte.

– Vi får se hur vi gör, säger mannens advokat Louise Gunvén till tidningen.

Mordet tros ha ägt rum i Nyköping mellan 8 och 16 september. Åtal ska väckas senast den 20 december.

Arkivfoto: Polisen Norrmalm


Efterlängtade chips gör comeback – klassiker från 1980-talet

2025 01 15

Två saknade chipssorter från 2024 kommer nu att återvända till butikerna.

Det meddelar Estrella i ett pressmeddelande.

En av dem är en riktig klassiker.

– Båda gjorde kortare gästspel i fjol, och nu är det dags för dem att återta sina platser i snackshyllan, framhåller chipsjätten.

Klassiker från 1980-talet

Det handlar om populära “Dillskruvar” som framför allt gjorde succé vid lanseringen 1983 och sedan dess blivit något av en klassiker.

Från och till har den dock försvunnit från butikshyllorna, för att därefter återvända vid flera tillfällen.

Nu ska dillskruvarna förhoppningsvis bli kvar permanent.

– Genom åren har den fått trogna fans som till och med skapat en helt egen Facebookgrupp tillägnad skruvarna, förklarar Estrella och tillägger:

– Dillfavoriten är gjord av potatis som bakas, torkas och friteras för att uppnå perfekt form och krisp. Dillkryddan blir sedan pricken över i:et fulländar smakupplevelsen. Och inte nog med det, nu är skruvarna dessutom veganvänliga.

Dillskruvar och Västkustchips: Tryffel & Havssalt gör comeback. Foto: Estrella

"Limited edition"

Den andra chipssorten som återvänder är den som var en “limited edition” under våren 2024: Västkustchips Tryffel & Havssalt.

Efter att ha gjort succé under våren är den lyxiga smaken nu äntligen tillbaka och här för att stanna. Smaken av tryffel och havssalt är rik på umami och gifter sig perfekt med den milda svenska potatisen, skriver Estrella vidare.

Precis som dillskruvarna kommer även Västkustchips Tryffel & Havssalt att vara veganvänliga.

– Och certifierad med Svenskt Sigill för ett extra miljöansvar, adderar chipstillverkaren.

LÄS MER: Stoppad läsk gör comeback – var populär på 1980-talet

Säljs här

Dillskurvarna kommer i påsar om 80 gram och det rekommenderade cirkapriset blir 18,90 kronor.

Påsvikten för västkustchipsen blir 160 gram och kommer att kosta cirka 29,90 kronor per påse.

Chipssorterna väntas vara tillgängliga för försäljning från och med 20 januari och kommer att finnas i följande butiker och kedjor:

- Ica

- Coop

- Hemköp

- Willys

- City Gross

- Hemmakväll

- Foodora Market

- Välsorterade servicebutiker

Foto: Estrella

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen