STYCKMORDET: Nya uppgifter om den misstänkta SD-politikern

2021 11 20

SD-politikern som misstänks för styckmord i Stockholm och Nyköping har skådats i mordoffrets trapphus flera gånger.

Det uppger grannar som berättar för pressen om möten med med SD-politikern som nu häktats för mord och brott mot griftefriden. Brotten ska ha skett både i Stockholm och i Nyköping enligt SVT.

Rörbyte hos mordoffret

Den 60-åriga mannen som fallit offer för styckmordet bodde i ett flerfamiljshus i Stockholm rapporterar Expressen. I samband med ett arbete i huset öppnade han inte dörren och då började grannarna bli oroliga.

I september nu i höst var det dags för rörbyte  i lägenheten men den 60-åriga lägenhetsinnehavaren stod inte att finna.

Öppnade inte dörren

Hur man än försökte så fick man inte tag på honom och grannarnas slog då larm till polisen.

– Då kom de samma dag, på eftermiddagen, och på den vägen är det, berättar en av grannarna till Expressen.

Hälsade på SD-politikern i hissen

Grannar berättar att de sett den misstänkta SD-politikern i huset flera gånger de senaste åren och han skall ha uppträtt på ett städat och trevligt sätt.

– Han var prydlig. Man hälsade i hissen, säger en granne till Expressen.

Sände brev till grannarna

Stockholmspolisen genomför en omfattande kartläggning och försöker få klarhet i händelser kopplade till mordet, uppger Aftonbladet.

Enligt Sörmlands Nyheter har polisen skickat brev till grannar och närboende till fastigheten och frågat efter tips som kan hjälpa till att lösa mordet. I brevet vädjar polisen till grannarna att höra av sig om de har något som kan vara av intresse.

Gömde sig bakom filt

– Det är specifika iakttagelser från fastigheten eller utanför den, uppges polisen har skrivit i brevet.

SD-politikern anlände till häktningsförhandlingarna i Stockholm bakom en filt och enligt Aftonbladet bestrider han häktningen men har ännu inte landat i om beslutet ska överklagas eller inte.

– Vi får se hur vi gör, säger mannens advokat Louise Gunvén till tidningen.

Mordet tros ha ägt rum i Nyköping mellan 8 och 16 september. Åtal ska väckas senast den 20 december.

Arkivfoto: Polisen Norrmalm


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen