STORT PROBLEM: 1,5 miljoner svenskar är rädda för samma sak

2024 08 20

Var femte vuxen vågar inte gå till tandläkaren.

Totalt rör det sig om 1,5 miljoner svenskar som är rädda för tandläkarbesöket.

Det visar en ny granskning från Aqua Dental, en av Sveriges största tandvårdskedjor.

Orsaken till rädslan skiljer sig åt från person till person.

– För alla dem som är rädda för att gå till tandläkaren är ett av de vanligaste skälen att det ska göra ont, men dåliga tandvårdserfarenheter från barndomen är också vanligt. Rädslan kan också gå i arv från föräldrar till barn. Många av dem som inte vågar gå på regelbundna undersökningar kan dessutom lida av andra psykiska åkommor såsom ångest och tvångstankar, säger Björn Klinge, professor i parodontologi, i ett uttalande.

Ett annat vanligt skäl är kostnaden.

Desto längre man väntar med att besöka tandläkaren, ju dyrare blir det. När akut tandläkarvård är det enda som återstår kan det bli riktigt dyrt för patienten.

– Därför är det viktigt att med ett samspel mellan vårdtagare och vårdgivare för att dessa patienter ska våga ta steget till en frisk munhälsa. Det är viktigt att du låter tandläkaren förstå din rädsla så att du kan få hjälp på bästa sätt. Även anhöriga, vänner eller kollegor, kan vara till stor hjälp både som stöd på plats och för att personen ska ta första steget och boka en tid. Ta gärna den tandvårdsrädde i handen och gå tillsammans till tandläkaren, kommenterar Björn Klinge.

”Alarmerande på många sätt”

Niklas Virta, vd och medgrundare till Aqua Dental, anser att siffrorna är oroväckande. Han beskriver svenskarnas rädsla som ett stort samhällsproblem.

– Att över 1,5 miljoner svenskar är rädda för att gå till tandläkaren och att många inte går till tandläkaren alls är alarmerande på många sätt. På individnivå är skammen och det sociala utanförskapet något som kan bidra till allvarlig psykisk ohälsa. Dessutom bidrar en bristande munhälsa till ökad risk för smärta och sjukdomar så som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, alzheimer och vissa cancerformer.

Gratis undersökning

Med anledning av situationen kommer Aqua Dental lansera en kampanj på lördag.

– På lördagen kan alla som är tandvårdsrädda gratis få en undersökning hos oss på Aqua Dental, berättar Niklas Virta.

Enligt vd:n vill tandvårdskedjan sprida kunskap om tandvårdsrädsla och hur man med enkla medel kan övervinna rädslan på egen hand eller tillsammans med hjälp av någon nära och i en nära dialog med tandläkaren.

Aqua Dental går även ut med på tips på hur rädda patienter kan förbereda sig mentalt inför tandläkarbesök:

  1. Kommunicera med din tandläkare
    Berätta för din tandläkare om din ångest och oro. Genom att vara öppen kan ni tillsammans göra en plan för att minska din rädsla under behandlingen.
  2. Gradvis exponering
    Visualisera besöket, föreställ dig hur du sitter i väntrummet, går in i behandlingsrummet, möter tandläkaren och så vidare. Börja med att visualisera de mindre skrämmande delarna och arbeta dig till de mer ångestfyllda momenten.
  3. Använd avslappningstekniker
    Öva på avslappning innan besöket, det finns flera bra mindfulness-appar att ladda ner till mobilen eller sök online.
  4. Förbered mentala strategier
    Förbered dig mentalt, tänk igenom hur du vill reagera om du känner dig överväldigad under besöket. Påminn dig om att du kan be om en paus och att du kan be tandläkaren förklara varje steg.
  5. Belöning och positiv förstärkning
    Bestäm i förväg en belöning som du ska ge dig själv efter besöket.
  6. Ta med en vän eller familjemedlem
    Om du känner dig tryggare med sällskap, ta med en vän eller familjemedlem till besöket. De kan ge dig stöd och lugna dig.
  7. Begär bedövning vid behov
    Om du är orolig för smärta, fråga tandläkaren om bedövning. Att minska smärtan kan hjälpa dig att känna dig mer avslappnad.
  8. Hitta sätt att distrahera dig själv
    Försök att distrahera dig under besöket genom att fokusera på något annat, som musik eller en positiv tanke.

Foto: P. D. Preez

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen