Stort larm om två nätjättar – 70 procent av Sverige är kunder

2024 07 10

Två jätteföretag på nätet utgör ett hot mot såväl kunder som den fria konkurrens i Sverige.

Den varningen kommer nu från branschorganisationen Svensk Handel som uppmanar såväl Konsumentverket som regeringen att agera.

Företagen det gäller är de kinesiska shoppingjättarna Temu och Shein. Enligt Svensk Handel har 71 procent av svenska konsumenter någon gång handlat från de berörda företagen.

Listan över bristerna med de två giganterna är lång.

Temu och Shein uppges ducka EU-regler som skyddar svenska konsumenter, vilket “sätter den fria konkurrensen ur spel” när Sveriges företag å sin sida hålls hårt av hårda regler om produktsäkerhet och kemikalier.

“Fundera som konsument”

– Svenska handelsföretag lägger stor kraft på att följa regelverk kopplade till bland annat miljö- och hållbarhetsfrågor. Men detta medför också kostnader som de kinesiska jättarna helt slipper undan, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i ett uttalande.

– Som konsument behöver du fundera över hur det är möjligt att priserna hos de kinesiska e-handelsjättarna kan vara så låga. I värsta fall kan produkterna som säljs kan vara direkt farliga, vilket påvisats av bland annat Toy Industries of Europe.

Vädjar till regeringen: "Oacceptabelt"

Paketindex visar att leveranser från Temu och Shein väller in till Sverige. Under årets första kvartal ökade antalet importerade paket med 46 procent jämfört med motsvarande kvartal 2023. 

En stor del av paketen kommer från Kina.

– Vi ser med stor oro på att de kinesiska e-handelsjättarna tillåts använda oschyssta metoder för att ta marknadsandelar från svenska handelsföretag, säger Sofia Larsen.

Enligt Svensk Handel utgör de två kinesiska företagen ett hot mot både svensk handelsföretag och folk som handlar på nätet.

– Regeringen måste göra mer för att värna svenska företag och jobb. Det är oacceptabelt att kinesiska e-handelsjättar tillåts spela efter andra regler än våra svenska företag. Nu måste ansvarig minister Erik Slottner och övriga regeringen sätta ned foten i frågan.

Svarar på kritiken

Ett av regelverken som Temu och Shein anklagas bryta mot är Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.

Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken.

– Vår intention är alltid att följa lagar och regler. Konsumenter kan vara lugna när de handlar hos Temu, och dessutom dra nytta av låga fabrikspriser och som möjliggörs av att vi utesluter de mellanled som finns i den vanliga handeln, framhåller en talesperson för Temu till sajten Ehandel.

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Nya regler när man går på restaurang – kan införas inom kort

2024 07 11

Ett slutgiltigt beslut om nya regler när man äter ute närmar sig.

Det bekräftar nu Livsmedelsverket.

Ändringen gäller nya krav som ska införas då man köper mat på restauranger – där besökarna nu måste få information om var köttet som serveras kommer ifrån.

Reglerna föreslås bli obligatoriska för samtliga restauranger och storhushåll – det vill säga exempelvis skolor, sjukhus och andra anläggningar där det serveras lunch – i Sverige.

Myndigheten har nu skickat föreskriftsförslaget till EU-kommissionen. När övriga medlemsstater har fått ge sin åsikt kan reglerna börja gälla i Sverige, kanske redan efter sommaren.

–  Vi kan inte säga när processen kommer att vara klar, men ambitionen är att föreskrifterna ska kunna beslutas under hösten. På Livsmedelsverket arbetar vi nu parallellt med en vägledning till företagen för att underlätta för dem att göra rätt, säger Elin Häggqvist, chefsjurist på Livsmedelsverket.

LÄS MER: Nya regler för hämtmat – det här gäller

Fick uppdraget i våras

I korthet innebär förslaget att restauranger måste kunna informera om ursprungsland för kött från nöt, svin, get och fjäderfä.

Förslaget har tagits fram efter att Livsmedelsverket tidigare i våras fick i uppdrag av regeringen att ta fram ett nytt regelverk.

– Restauranggästen har rätt att få informationen, och den kan ges muntligt på begäran eller skriftligt. Informationen kan framgå direkt på menyer, men det räcker också med en skylt om att gästen kan fråga om vilket land köttet som serveras på restaurangen kommer ifrån, säger Elin Häggqvist.

Ministern: Efterfrågad ändring

Landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) understryker att regeländringen är efterfrågad bland landets konsumenter.

– Många konsumenter vill göra medvetna val om maten de äter och då är god information en förutsättning.

– Regeringen vill därför att konsumenter ska få veta var kött som serveras på restauranger kommer ifrån. Det är bra för djurvälfärden och Sveriges självförsörjningsförmåga, sade ministern när uppdraget tilldelades i april.

Kullgren tillägger att det ska vara ”lika enkelt att få veta var köttet kommer ifrån på en restaurang som i en butik”.

Ska vara flexibelt

Nuvarande regelverk fastslår att butiker måste redovisa ursprungsland för kött, men ett liknande krav finns ej för restauranger.  

Vidare uppger regeringen att en utgångspunkt också är att den administrativa bördan för företagen, kommuner och regioner ska vara så liten som möjligt, samt att det ska det finnas flexibilitet i hur informationen om ursprungsland delges.

– Till exempel genom att informationen kan lämnas muntligt när den efterfrågas av konsumenten, meddelar regeringen.

Foto: Elima Mwinyipembe Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Livsmedelsverket går ut med kebabvarning

2024 07 11

Livsmedelsverket har upptäckt nya brister hos en av Sveriges större kebabförsäljare.

Redan i höstas belades företaget, som finns i Malmö, med försäljningsförbud efter att myndigheten slagit fast att krav på bland annat hygien och underhåll inte följdes.

Exempelvis förvarades kebab på bord med såväl mögel som ingrodda fettrester, enligt Livsmedelsverket.

Kort efter det första larmet visade det sig även att kebabtillverkaren, trots säljförbudet, hade sålt omfattande mängder kött till restauranger och grossister i Sverige.

Totalt handlade det om sju ton – motsvarande 50 000 kebabrullar, uppgav SVT vid tillfället.

Nya brister upptäckta

Nu slår Livsmedelsverket återigen larm om samma företag, rapporterar TV4 Nyheterna.

Vid en ny uppföljning i juni upptäckte myndigheten att kött har förvarats oskyddat i frys och att tillverkaren inte kan garantera att tillsatser inte överskrider förbjudna nivåer.

Dessutom anmärker Livsmedelsverket på felaktig datummärkning och “ingrodda äldre produkter i plastgardiner”, erfar tv-kanalen.

Det handlar alltså om städning som inte håller måttet.

LÄS MER: Miljöförvaltningen utfärdar skarp kebabvarning – kan innebära livsfara

Måste åtgärda omedelbart

Kebabtillverkaren måste nu agera omgående. Om inte åtgärderna vidtas kommer företaget att tvingas betala 40 000 kronor.

Huruvida det anmärkta köttet har gått ut till försäljning, likt det gjorde vid tidigare kontroller, framgår inte i rapporteringen av junibesöket.

– Det är såklart allvarligt, men vi ser att företaget har förutsättningar att åtgärda problemen, sade Karin Cerenius, Livsmedelsverkets enhetschef, till SVT för bara några månader sedan.

Uttalandet kom efter att företaget återigen hamnat i blåsväder i februari och riskerade då 150 000 kronor i vite om man inte tog tag i kritiken.

Det handlade då om att en anställd i köttproduktionen burit en engångsrock med äldre blodfläckar och att företaget inte följde provtagningsplanen för listeria.

LÄS MER: Kebaben kan förändras i hela Sverige

"Sett över våra rutiner"

Att Livsmedelsverket inte på nytt förbjöd kebabföretaget att sälja sina produkter berodde på att man ansåg att tillverkaren hade möjlighet att komma tillrätta med bristerna.

Efter det första larmet i höstas meddelade det aktuella företaget att man hade städat lokaler grundligt och uppdaterat sina städrutiner. Dessutom kallade man in ny personal.

– Vi har sett över våra rutiner och uppdaterat våra processer så att de även följer med i utvecklingen, framhöll kebabjätten på sin hemsida vid tillfället.

Företaget har inte kommenterat de nya anklagelserna från juni.

Foto: Takeaway resp Francisco De Legarreta C.

Text: Redaktionen