26 nov 2025

Stort larm om två nätjättar – 70 procent av Sverige är kunder

2024 11 19

Två jätteföretag på nätet utgör ett hot mot såväl kunder som den fria konkurrens i Sverige.

Den varningen kommer nu från branschorganisationen Svensk Handel som uppmanar såväl Konsumentverket som regeringen att agera.

Företagen det gäller är de kinesiska shoppingjättarna Temu och Shein. Enligt Svensk Handel har 71 procent av svenska konsumenter någon gång handlat från de berörda företagen.

Listan över bristerna med de två giganterna är lång.

Temu och Shein uppges ducka EU-regler som skyddar svenska konsumenter, vilket “sätter den fria konkurrensen ur spel” när Sveriges företag å sin sida hålls hårt av hårda regler om produktsäkerhet och kemikalier.

“Fundera som konsument”

– Svenska handelsföretag lägger stor kraft på att följa regelverk kopplade till bland annat miljö- och hållbarhetsfrågor. Men detta medför också kostnader som de kinesiska jättarna helt slipper undan, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i ett uttalande.

– Som konsument behöver du fundera över hur det är möjligt att priserna hos de kinesiska e-handelsjättarna kan vara så låga. I värsta fall kan produkterna som säljs kan vara direkt farliga, vilket påvisats av bland annat Toy Industries of Europe.

Vädjar till regeringen: "Oacceptabelt"

Paketindex visar att leveranser från Temu och Shein väller in till Sverige. Under årets första kvartal ökade antalet importerade paket med 46 procent jämfört med motsvarande kvartal 2023. 

En stor del av paketen kommer från Kina.

– Vi ser med stor oro på att de kinesiska e-handelsjättarna tillåts använda oschyssta metoder för att ta marknadsandelar från svenska handelsföretag, säger Sofia Larsen.

Enligt Svensk Handel utgör de två kinesiska företagen ett hot mot både svensk handelsföretag och folk som handlar på nätet.

– Regeringen måste göra mer för att värna svenska företag och jobb. Det är oacceptabelt att kinesiska e-handelsjättar tillåts spela efter andra regler än våra svenska företag. Nu måste ansvarig minister Erik Slottner och övriga regeringen sätta ned foten i frågan.

Svarar på kritiken

Ett av regelverken som Temu och Shein anklagas bryta mot är Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.

Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken.

– Vår intention är alltid att följa lagar och regler. Konsumenter kan vara lugna när de handlar hos Temu, och dessutom dra nytta av låga fabrikspriser och som möjliggörs av att vi utesluter de mellanled som finns i den vanliga handeln, framhåller en talesperson för Temu till sajten Ehandel.

Temus pr-byrå Agera har också kommenterat anklagelserna. 

– Temu tar sina förpliktelser gentemot DSA på stort allvar och investerar fortlöpande för att stärka efterlevnaden och värna konsumenternas intressen på vår plattform. Vi kommer att samarbeta fullt ut för att nå vårt gemensamma mål i form av en säker och betrodd marknadsplats, uppger pr-byrån i en kommentar till sajten Market.

På sajten Trustpilot skriver Temu att man följer ”strikta policyer” för att säkerställa produkternas kvalitet.   

– Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet.

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen