Stort larm om två nätjättar – 70 procent av Sverige är kunder

2024 11 19

Två jätteföretag på nätet utgör ett hot mot såväl kunder som den fria konkurrens i Sverige.

Den varningen kommer nu från branschorganisationen Svensk Handel som uppmanar såväl Konsumentverket som regeringen att agera.

Företagen det gäller är de kinesiska shoppingjättarna Temu och Shein. Enligt Svensk Handel har 71 procent av svenska konsumenter någon gång handlat från de berörda företagen.

Listan över bristerna med de två giganterna är lång.

Temu och Shein uppges ducka EU-regler som skyddar svenska konsumenter, vilket “sätter den fria konkurrensen ur spel” när Sveriges företag å sin sida hålls hårt av hårda regler om produktsäkerhet och kemikalier.

“Fundera som konsument”

– Svenska handelsföretag lägger stor kraft på att följa regelverk kopplade till bland annat miljö- och hållbarhetsfrågor. Men detta medför också kostnader som de kinesiska jättarna helt slipper undan, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i ett uttalande.

– Som konsument behöver du fundera över hur det är möjligt att priserna hos de kinesiska e-handelsjättarna kan vara så låga. I värsta fall kan produkterna som säljs kan vara direkt farliga, vilket påvisats av bland annat Toy Industries of Europe.

Vädjar till regeringen: "Oacceptabelt"

Paketindex visar att leveranser från Temu och Shein väller in till Sverige. Under årets första kvartal ökade antalet importerade paket med 46 procent jämfört med motsvarande kvartal 2023. 

En stor del av paketen kommer från Kina.

– Vi ser med stor oro på att de kinesiska e-handelsjättarna tillåts använda oschyssta metoder för att ta marknadsandelar från svenska handelsföretag, säger Sofia Larsen.

Enligt Svensk Handel utgör de två kinesiska företagen ett hot mot både svensk handelsföretag och folk som handlar på nätet.

– Regeringen måste göra mer för att värna svenska företag och jobb. Det är oacceptabelt att kinesiska e-handelsjättar tillåts spela efter andra regler än våra svenska företag. Nu måste ansvarig minister Erik Slottner och övriga regeringen sätta ned foten i frågan.

Svarar på kritiken

Ett av regelverken som Temu och Shein anklagas bryta mot är Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.

Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken.

– Vår intention är alltid att följa lagar och regler. Konsumenter kan vara lugna när de handlar hos Temu, och dessutom dra nytta av låga fabrikspriser och som möjliggörs av att vi utesluter de mellanled som finns i den vanliga handeln, framhåller en talesperson för Temu till sajten Ehandel.

Temus pr-byrå Agera har också kommenterat anklagelserna. 

– Temu tar sina förpliktelser gentemot DSA på stort allvar och investerar fortlöpande för att stärka efterlevnaden och värna konsumenternas intressen på vår plattform. Vi kommer att samarbeta fullt ut för att nå vårt gemensamma mål i form av en säker och betrodd marknadsplats, uppger pr-byrån i en kommentar till sajten Market.

På sajten Trustpilot skriver Temu att man följer ”strikta policyer” för att säkerställa produkternas kvalitet.   

– Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet.

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Galen rusning efter samma produkt – ”aldrig varit med om något liknande”

2025 09 02

Auktionssajten Tradera noterar en kraftig försäljningsökning.

Under den första veckan i augusti ökade försäljningen med 17 procent jämfört med samma period i fjol och antalet nya annonser med hela 25 procent.

Ett ovanligt stort uppsving.

– Sensommaren blir ofta som en nystart för många då jobbet börjar, skolorna drar igång och vardagen kommer tillbaka. Många passar också på att rensa hemma och sälja vidare, och augusti är därför alltid en het månad på Tradera. Skillnaden i år är att vi ser större ökningar än tidigare, säger Sofia Hagelin, kommunikationschef på Tradera.

Enorm efterfrågan på en produkt

I synnerhet har intresset för en produkt skjutit i höjden.

Under årets första åtta månader har försäljningen av Pokémonkort ökat med hiskeliga 488 procent, enligt Traderas statistik.

”Inte varit med om något liknande”

Fredrik Otter, som arbetar på en samlar- och spelkortsbutik i Karlstad, noterar också en massiv ökning i efterfrågan på de klassiska korten.

– Jag tror inte att vi har varit med om något liknande, säger han till P4 Värmland.

Handlaren tror att det finns flera förklaringar till försäljningsruschen.

– Jag skulle gissa på att det handlar om sociala medier och att det finns pengar att tjäna i det här. Dessutom finns det ett genuint intresse hos många köpare.

Vidare berättar Otter att det är en bred målgrupp som vill köpa korten – allt från små barn till medelålders män.

FAKTA: Kategorier som trendar på Tradera

Här är produkterna som ökat mest i försäljning 1-10 aug 2025 jämfört med samma period i fjol:

  1. Pokémonkort 77 %
  2. Labubu 43 %
  3. Kokböcker 37 %
  4. CD-skivor 32 %
  5. Parfymer 16 %

LÄS MER: Börsbolag går i konkurs

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: Kexchoklad får nytt koncept – det här gäller

2025 09 02

Kexchoklad får en ny förpackning.

Det meddelar tillverkaren Cloetta i ett uttalande.

Den folkkära chokladen kommer numera även att säljas i en gåvoförpackning fylld med Kexchoklad i minivariant.

Förpackningarna dyker upp i butikshyllorna under vecka 37.

– Vi är så glada att kunna erbjuda denna härliga nyhet till våra konsumenter. Budskapet ‘’You are the best!’ som klär gåvoförpackningen ger lite extra uppmuntran och pepp – ett fint sätt att visa uppskattning, säger Charlotte Hansson, Senior Brand Manager för Kexchoklad hos Cloetta. 

Klassisk produkt

Kexchoklad har funnits att köpa i Sverige sedan 1930-talet. Historien började redan på 1920-talet när Cloetta lanserade chokladöverdragna rån under namnet ”Five o´clock kex-choklad”. 

Produkten blev snabbt en storsäljare, och 1938 fick chokladen det namn vi känner i dag – Kexchoklad.  

LÄS MER: Ica slår larm – allvarlig brist på populär produkt

Tre fakta om Kexchoklad

- Samarbetet mellan Kexchoklad och det Alpina skidlandslaget startade 1999 och kort därefter sågs skidstjärnor som Anja Pärson glänsa med Kexchoklads klassiska rutmönster på dräkterna. Samarbetet mellan parterna förnyades säsongen 2024/2025

- 2009 fick Kexchoklad följa med ut i rymden tillsammans med Sveriges första astronaut Christer Fuglesang. Christer bjöd besättningen på Kexchoklad, något som visade sig vara mycket uppskattat

- Chokladgodis anses vara det snack som tillför mest glädje till svenskarnas tillvaro, visar insikter från Cloettas Joy Report från 2025. Rapporten undersöker hur och när glädje manifesterar sig bland svenskarna

Källa: Cloetta

LÄS MER: Galen rusning efter produkt – ”aldrig varit med om något liknande”

Foto: Cloetta Sverige

Text: Redaktionen