Stort larm om två nätjättar – 70 procent av Sverige är kunder
2024 11 19
Två jätteföretag på nätet utgör ett hot mot såväl kunder som den fria konkurrens i Sverige.
Den varningen kommer nu från branschorganisationen Svensk Handel som uppmanar såväl Konsumentverket som regeringen att agera.
Företagen det gäller är de kinesiska shoppingjättarna Temu och Shein. Enligt Svensk Handel har 71 procent av svenska konsumenter någon gång handlat från de berörda företagen.
Listan över bristerna med de två giganterna är lång.
Temu och Shein uppges ducka EU-regler som skyddar svenska konsumenter, vilket “sätter den fria konkurrensen ur spel” när Sveriges företag å sin sida hålls hårt av hårda regler om produktsäkerhet och kemikalier.
“Fundera som konsument”
– Svenska handelsföretag lägger stor kraft på att följa regelverk kopplade till bland annat miljö- och hållbarhetsfrågor. Men detta medför också kostnader som de kinesiska jättarna helt slipper undan, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i ett uttalande.
– Som konsument behöver du fundera över hur det är möjligt att priserna hos de kinesiska e-handelsjättarna kan vara så låga. I värsta fall kan produkterna som säljs kan vara direkt farliga, vilket påvisats av bland annat Toy Industries of Europe.
Vädjar till regeringen: "Oacceptabelt"
Paketindex visar att leveranser från Temu och Shein väller in till Sverige. Under årets första kvartal ökade antalet importerade paket med 46 procent jämfört med motsvarande kvartal 2023.
En stor del av paketen kommer från Kina.
– Vi ser med stor oro på att de kinesiska e-handelsjättarna tillåts använda oschyssta metoder för att ta marknadsandelar från svenska handelsföretag, säger Sofia Larsen.
Enligt Svensk Handel utgör de två kinesiska företagen ett hot mot både svensk handelsföretag och folk som handlar på nätet.
– Regeringen måste göra mer för att värna svenska företag och jobb. Det är oacceptabelt att kinesiska e-handelsjättar tillåts spela efter andra regler än våra svenska företag. Nu måste ansvarig minister Erik Slottner och övriga regeringen sätta ned foten i frågan.
Svarar på kritiken
Ett av regelverken som Temu och Shein anklagas bryta mot är Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.
Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken.
– Vår intention är alltid att följa lagar och regler. Konsumenter kan vara lugna när de handlar hos Temu, och dessutom dra nytta av låga fabrikspriser och som möjliggörs av att vi utesluter de mellanled som finns i den vanliga handeln, framhåller en talesperson för Temu till sajten Ehandel.
Temus pr-byrå Agera har också kommenterat anklagelserna.
– Temu tar sina förpliktelser gentemot DSA på stort allvar och investerar fortlöpande för att stärka efterlevnaden och värna konsumenternas intressen på vår plattform. Vi kommer att samarbeta fullt ut för att nå vårt gemensamma mål i form av en säker och betrodd marknadsplats, uppger pr-byrån i en kommentar till sajten Market.
På sajten Trustpilot skriver Temu att man följer ”strikta policyer” för att säkerställa produkternas kvalitet.
– Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet.
Foto: Rupixen.com
Text: Redaktionen