Stort larm om samma bransch – många svenskar krävs på pengar
2025 06 24
Över 40 flyttfirmor granskas av Konsumentverket.
Detta eftersom myndigheten mottagit hundratals anmälningar som handlar om flyttjänster som agerat oseriöst.
Bland annat har oseriösa flyttfirmor krävt personer på mer pengar på plats för att få sina saker, eller för att flytten ens ska genomföras, trots att de redan har betalat.
I vissa fall har flyttfirman tagit betalt i förskott och sedan aldrig dykt upp eller kommit vid en helt annan tidpunkt än avtalat.
– Andra konsumenter har blivit av med sina möbler och föremål i samband med flytt. En del klagomål och anmälningar handlar om att man fått sina tillhörigheter skadade, men företaget vägrar ersätta det som skadats, skriver Konsumentverket.
”Utsatta och maktlösa”
Hevi Aziz, jurist på Konsumentverket, konstaterar att flyttbranschen präglas av många oseriösa aktörer.
– Tyvärr förekommer det en hel del oseriösa företag. Konsumenter som drabbats känner sig utsatta och maktlösa.
Ignorerar lagkrav
Konsumentverket utreder 46 företag som blivit anmälda av missnöjda kunder.
Redan i dag kan myndigheten fastslå att flera av företagen saknar tillstånd för yrkestrafik, vilket bryter mot lagen.
LÄS MER: Nya regler för föräldraledighet och sjukpenning – det här gäller
Uppmanar allmänheten
På sin hemsida går Konsumentverket ut med tips till personer som planerar att anlita en flyttfirma.
Här är samtliga tips:
- kolla med Transportstyrelsen om företaget har tillstånd för yrkestrafik. Det är ett lagkrav.
- läsa vad andra har för erfarenheter av företaget. Sök på namnet och läs kommentarer på nätet om företaget. De recensioner som företaget visar upp på sin egen webbplats kanske inte stämmer med omdömena på andra ställen.
- betala aldrig i förskott. Betala först när flytten är klar och allt har gått bra.
- välja en flyttfirma som använder sig av Bohag 2010, Allmänna bestämmelser för bohagsflyttning. Det är regler som Konsumentverket och flyttbranschen kommit överens om. Alla flyttfirmor som är medlemmar i Sveriges Åkeriföretag eller Sveriges Möbeltransportörers Förbund måste följa överenskommelsen.
- se till att det finns ett skriftligt avtal på vad du och flyttfirman kommer överens om, till exempel genom en offert.
- avtala om pris i förväg. Välj gärna ett fast pris och se till att få priset skriftligt.
LÄS MER: Ica-butik tvingas till nödåtgärder
Foto: Christian Dubovan
Text: Redaktionen