Stort larm om populärt livsmedel – Willys och Lidl pekas ut

2024 10 29

Ett mycket kontroversiellt livsmedel säljs i bland annat Axfoods butiker.

Koncernen, som äger Willys, Hemköp och numera även City Gross, säljer ett uppmärksammat ris vars tillverkare dragit åt sig svarta rubriker de senaste dagarna.

Det handlar om det populära rismärket Hästen från risfabriken Nordic Rice AB som har polisanmälts för brott mot livsmedelslagen, urkundsförfalskning och osann försäkran, rapporterar Dagens industri.

Inköpen har gjorts från Dagab som vägrar kommentera saken.

Även Axfood är fåordiga och vill inte uppge vilka åtgärder man vidtagit eller varför riset från Nordic Rice finns kvar i Dagabs sortiment.

– Vi känner oss trygga med att vi har produkter som stämmer med rätt kvalitet. Där vi eventuellt har hittat nån form av avvikelse har vi vidtagit åtgärder tillsammans med berörda leverantörer, säger Willys-koncernens presschef Magnus Törnblom till tidningen.

"Systematiskt kvalitetsfusk"

Riset och risfabriken i fråga kopplas till systematiskt kvalitetsfusk och gängkriminalitet, erfar Di.

Utöver Willys, Hemköp och City Gross finns produkten även hos Axfood-ägda Mathem, som också har Dagab som grossist.

Mathem vill inte heller kommentera saken i en intervju.

Lidl pekas också ut i sammanhanget – som sålde en produkt från Nordic Rice i samband med en kampanj vecka 40 men som annars inte har varor från företaget i det ordinarie sortimentet.

– Vi på Lidl fick kännedom om detta från Livsmedelsverkets pressmeddelande den 23 oktober. Det ris vi tog in som tillfällig kampanjartikel var inte Hästen utan Sultana Amirah basmatiris, framhåller Lidl till Di.

Stoppade 600 ton ris

Det var i fredags som Livsmedelsverket konstaterade att man stoppat 600 ton ris.

Myndigheten uppgav då att en del av riset sålts av de större svenska detaljhandelskedjorna, men pekade inte ut några kedjor vid namn.

Den vanligaste överträdelsen var vilseledande märkning. I flera fall indikerade märkningen att riset var av bättre kvalitet än produkten i förpackningen.

– I förpackningarna fanns ris av sämre kvalitet eller helt andra rissorter. Genom att hävda att riset är av en bättre kvalitet är det möjligt att öka vinsten och ge sig själv konkurrensfördelar på ett otillåtet sätt, fastslår Livsmedelsverket i granskningen.

Slår tillbaka: "Obalanserad bild"

Nordic Rice har svarat på kritiken.

I ett pressmeddelande menar man att Dagens industri gett en obalanserad bild av bolagets verksamhet.

– Det Di hänvisar till är ett enstaka fall där Nordic Rice fått en leverans från underleverantör som innehåller ris av otillräcklig kvalité. För att detta inte ska kunna ske igen förbättrar bolaget sina rutiner ytterligare, framhåller företaget.

Vidare uttrycker risjätten att man är ett av 14 undersökte företag och och står för cirka tre procent av de 600 ton ris som uppmärksammats.

– Vi jobbar systematiskt för att säkerställa kvaliteten på vårt ris som importeras och genomför slumpmässiga kontroller. Vårt ris genomgår kontroller i flera steg och är certifierat, inklusive en kontroll av kokbarheten vid packning, säger Haider Al-Kaizhwan, vd på Nordic Rice.

Foto: Lidl resp Axfood

Text: Redaktionen


Ny kontroll införs på alla flygplatser i EU – många vill inte resa längre

2025 05 20

En ny så kallad biometrisk teknik ska lanseras på alla flygplatser inom EU.

Ett automatiserat registreringssystem för alla som reser till eller ut från unionen ska införas.

Det inkluderar bland annat ansiktscanning och avlämnande av fingeravtryck, rapporterar Euronews.

Dessutom ska resenärerna  scanna sina pass, samt övriga resedokument, vid en självbetjäningskiosk varje gång de passerar en EU-gräns.

Resenärens namn, biometriska uppgifter, samt datum och plats för in- och utresa ska lagras tillsammans med ansiktsfotot och fingeravtrycken i tre år efter varje resa.

Polisen bekräftar

Det nya systemet, som kallas Entry Exit System (EES), har varit på gång under ett par års tid. Planen var en lansering i höstas, men har flera gånger skjutits upp.

Senaste budet efter att EU kom överens om saken i mars är att systemet ska kunna tas i bruk i oktober 2025. 

Polisen i Sverige har bekräftat planerna.

– Syftet med systemet för in- och utresa är att göra det lättare att identifiera resenärer som försöker resa in i eller ut ur Schengenområdet med falska identiteter eller pass, samt de som har stannat kvar längre än sin tillåtna vistelse i Schengenområdet, framhåller myndigheten.

Har kritiserats

Enligt EU kommer systemet att bidra till att förebygga, upptäcka och bekämpa såväl identitetsbedrägerier som terroristbrott och andra allvarliga brott.

Men det finns kritik.

Var femte brittisk resenär skulle bli “avskräckt” från att resa in i EU under dessa förutsättningar, enligt en undersökning från Co-op Insurance. Dessutom har nästan hälften inte hört talas om de nya reglerna för medborgare utanför EU.

Finns liknande system redan idag

Redan idag finns ansiktscanning på flera flygplatser, bland annat i Italien, vilket gör det möjligt att ersätta pass och annan pappersdokumentation med tekniken, enligt Euronews.

Systemet kallas för “Faceboarding” och har även testats i Finland och Norge. 

Valérre Viale, produktchef på reseteknikföretaget Amadeus, menar att de nya digitala resehandlingarna  kan vara det mest revolutionerande sedan e-biljetten blev en grej för över 20 år sedan, rapporterar The Times.

Foto: Y. Alfuhigi resp Chris F

Text: Redaktionen


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen