Stort larm om lastbilar: ”Har ingenting på våra vägar att göra”
2024 12 02
En av fyra lastbilar har så pass allvarliga brister att de utgör en betydande säkerhetsrisk för andra trafikanter.
Omedelbar service krävs för att lastbilarna ska kunnas framföras lagligt på vägarna.
Det fastslår en ny granskning från däckkedjan Euromaster och Circle K.
Tillsammans har aktörerna genomfört en landsomfattande kontroll av däck på lastbilar. Mönsterdjup och lufttryck mättes samtidigt som det gjordes en okulär besiktning av däcken.
Resultatet är oroväckande: En av fyra lastbilar har så pass allvarliga brister att fordonen utgör en direkt säkerhetsrisk.
– Kontrollerna och den efterföljande enkäten visar att en mycket stor andel av de tunga fordonen ute på våra vägar har ett omedelbart behov av däcksservice, säger Jonas Odqvist, vd Euromaster.
– Dessa fordon har ingenting på våra vägar att göra och utgör en extra säkerhetsrisk nu då man kan överraskas av plötslig halka.
”Vinner vi alla på”
Endast cirka två av tio lastbilar (17 procent) klarade kontrollen utan några anmärkningar.
Utöver säkerhetsrisken är dåliga däck problematiskt för miljön.
Däck med för lågt lufttryck ökar fordonets rullmotstånd, vilket sänker fordonets energieffektivitet. Samtidigt ökar däckets slitagehastighet och mängden partikelutsläpp skjuter i höjden.
– Att hålla koll på däckens skick är inte bara en fråga om säkerhet – det är också en smart investering. Rätt lufttryck minskar slitaget, sparar bränsle och ger både lägre kostnader och ett mindre klimatavtryck, säger Niclas Lundberg, produktchef drivmedel på Circle K, och tillägger:
– Att kontrollera däcken innan vi rullar i väg, speciellt nu i vinterväglag, vinner vi alla på. Glöm heller inte att en pigg förare är en säker förare så glöm inte heller att ta en paus.
Fakta: Säkerhetskontrollen av tunga fordon 2024
- Inspektionerna genomfördes vid Circle K:s anläggningar i Malmö (Spillepengen), Göteborg (Vädermotet), Mantorp och Gävle (Gävle-Bro) 15 och 16 oktober
- Totalt har 87 fordon och 706 däck inspekterats.
- Utvalda fordon har inspekterats okulärt samt med kalibrerade verktyg avseende skador, mönsterdjup, slitagebilder och lufttryck.
- Chaufförerna har också deltagit i en undersökning, för att ta reda på kunskap om lagkrav och rutiner för egenkontroll. 46 svar.
- Deltagande i kontrollen och undersökningen har varit frivilligt och utförts efter chaufförs godkännande.
- Både svenskregistrerade och utlandsregistrerade fordon deltog.
Källa: Euromaster
Foto: R. Hatsukami Morgan
Text: Redaktionen