Stort glädjebesked för Bank ID-utmanare

2024 06 20

Det digitala ID-handlingsbolaget Freja är redo att ta nästa steg.

Detta efter att ett nytt förslag om att tillåta och certifiera privata utfärdare av digitala identitetsplånböcker.

Som en certifierad EU-plånbok kan Freja erbjuda ännu fler funktioner än de kan idag.

Freja, som har blivit den kanske största utmanaren till Bank-ID, framhåller att det gör att bolaget är redo att ta nästa steg på resan.

Det meddelar företaget i ett pressmeddelande.

Förklarar själva

Freja har gått ut med ett meddelande där de förklarar det glädjande beskedet.

– Freja eID Group AB inleder nu nästa fas i utvecklingen av sin ID-plånbok och internationella ID-plattform, understryker Freja.

– Detta efter att det nu finns ett lagförslag på plats som föreslår att Sverige kommer att tillåta privata utfärdare av digitala identitetsplånböcker, även kallade EU Digital Identity Wallet, enligt den nya EU-förordningen.

Har utretts

En utredning har tillsatts om privata plånboksutgivare och kommit fram till en positiv slutsats för Freja.

– I slutbetänkandet, som nu lämnats till regeringen, inkluderas förslag om hur EU-förordningens krav på digitala identitetsplånböcker ska utformas. 

– Varje medlemsstat måste tillhandahålla minst en ID-plånbok och regeringens utredare föreslår att Sverige tillvaratar möjligheten att certifiera digitala identitetsplånböcker från privata aktörer.

Fler funktioner

Freja meddelar vidare att kunder därmed kan vänta sig fler funktioner framöver.

– Som en certifierad EU-plånbok kommer användarna få tillgång till fler funktioner, som att exempelvis lägga till sitt körkort i Freja.

– Utöver att utveckla den egna ID-plånboken enligt den nya EU-standarden kommer också tekniken tillhandahållas som en plattform på vilken såväl statliga som privata aktörer inom EU kan bygga nationella identitetsplånböcker och driva dessa under eget varumärke.

Vd:n positiv

Frejas vd Johan Henrikson glädjer sig över utvecklingen.

– Vårt vägval att utveckla en inkluderande, internationell ID-plånbok i stället för en begränsad nationell e-legitimation har visat sig vara helt rätt, säger han.

– Nu har vi på mindre än ett år fått två lagförslag som ger oss helt fantastiska förutsättningar att växla upp Frejas tillväxt, både med vår produkt i Sverige och vår internationella plattform.

Foto: K. McClintock

Text: Redaktionen


SVERIGE: Dessa nio badplatser rödlistas hela sommaren

2025 06 18

Vid nio svenska badplatser är vattenkvaliteten för dålig.

Den överväldigande majoriteten av svenska badplatser har mycket bra vattenkvalitet.

Hela 94 procent av de 471 svenska EU-baden har utmärkt, bra eller tillfredsställande badvattenkvalitet.

Det framgår av en ny rapport från Havs-och vattenmyndigheten.

Finns badplatser att undvika

Trots att det är säkert att bada vid de flesta svenska badplatser finns det några stycken som bör undvikas.

Totalt rör det sig om nio badplatser som får underkänt.

– Nio EU-bad har klassificerats med dålig badvattenkvalitet, säger Ema Glad, utredare vid Havs- och vattenmyndigheten, enligt TV4.

– För de här baden behöver kommunen utreda kring källor till föroreningar och möjliga åtgärder, samt avråda från bad hela badsäsongen.

Dessa nio badplatser

Här är de nio badplatser som Havs-och vattenmyndigheten avråder från att bada i:

Bredsand - Enköping

Ängbybadet Ö, Mälaren - Stockholm

Böda Riviera/ Kyrketorps familjecamping - Borgholm

Hallarum - Karlskrona

Hälleviks strand - Sölvesborg

Hamnhusen, T-bryggan - Lomma

Örby Ängar - Helsingborg

Saltholmens Kallbadhus - Göteborg

Tumlehed - Göteborg

Färre än förra året

Glädjande är att det är färre badplatser med undermålig vattenkvalitet än förra året.

Antalet EU-bad med klassificeringen dålig badvattenkvalitet har halverats inför badsäsongen 2025 jämfört med 2024, vilket myndigheten beskriver som positivt. 

Detta beror mestadels på att kommuner utfört åtgärder vid dålig badvattenkvalitet som lett till mätbara förbättringar.

Har åtgärdat

Ema Glad kommenterar utvecklingen.

– Flera av de EU-bad som hade dålig badvattenkvalitet inför förra badsäsongen ligger i Mälaren, och Stockholms stad har lyckats åtgärda föroreningskällor och därmed fått klassificera om sex stycken av sina EU-bad inför årets badsäsong, säger Glad.

– Även Täby kommun har gjort ett liknande arbete och till följd därav fått klassificera om två EU-bad.

Läs mer: Flera flygbolag pekas ut – har de högsta ”dolda” avgifterna

Foto: K. Hörnfeldt

Text: Redaktionen


Pojke har tatuerat sig själv – kritik mot Gröna Lund

2025 06 18

Kraftig kritik riktas nu mot Gröna Lunds kampanj.

Inför sommarsäsongen gav den populära nöjesparken besked om att folk som har Carpe Diem-tatueringar skulle få fri entré och fria åk.

Nu kritiseras nöjesparken för kampanjen efter att en pojke tatuerat sig själv i förhoppning om att få komma in på Gröna Lund gratis.

Det rapporterar TV4.

Besökte studio

Pojken i fråga kom in till Adam Kao Storms piercingstudio i Uppsala i hopp om att kunna åtgärda den hemmagjorda tatueringen.

– Det såg inte så schysst ut. De ville se om det var något vi kunde fixa och vi fick förklara att vi för det första inte tatuerar på vår studio och att det där behövde någon annan form av omvårdnad, säger Kao Storm enligt TV4.

“Riktigt fucked up”

Kao Storm menar att han förstår att det inte var nöjesparkens tanke att barn skulle tatuera sig själva, men att sättet de presenterade kampanjen på var bristfällig.

– Riktigt fucked up av Gröna Lund, säger han.

Gröna Lund svarar på kritiken att det aldrig var meningen att uppmuntra folk till att tatuera sig, men att de har sett över och förtydligat saker i sin kommunikation.

Så löd kampanjen

Gröna Lunds sätt att “hylla det kända livsmottot” var att erbjuda fri entré och fria åk till alla som visar upp en Carpe Diem-tatuering i entrén.

– I sommar vill Gröna Lund hylla livsglädjen och de små ögonblicken – med fri entré och fria åk till alla som har en Carpe Diem-tatuering, framgick av kampanjen som lanserades i början av maj.

– Nöjesparken efterlyser dessutom tio personer till en exklusiv "fånga dagen"-upplevelse, skapad för att återväcka känslan bakom livsmottot.

“Som kanske tappat känslan”

Sebastian Delefors, marknadschef på Gröna Lund, förklarade tanken.

– Vi efterlyser de som en gång tatuerade in Carpe Diem som ett löfte till sig själva, men som kanske tappat den känslan i vardagslivets pusslande, sade han i ett pressmeddelande från Gröna Lund i maj.

Läs mer: Sms-utskick från “Postnord” når svenskarna – radera direkt

Foto: Nicolas Nezzo

Text: Redaktionen