Stort glädjebesked för Bank ID-utmanare

2024 06 20

Det digitala ID-handlingsbolaget Freja är redo att ta nästa steg.

Detta efter att ett nytt förslag om att tillåta och certifiera privata utfärdare av digitala identitetsplånböcker.

Som en certifierad EU-plånbok kan Freja erbjuda ännu fler funktioner än de kan idag.

Freja, som har blivit den kanske största utmanaren till Bank-ID, framhåller att det gör att bolaget är redo att ta nästa steg på resan.

Det meddelar företaget i ett pressmeddelande.

Förklarar själva

Freja har gått ut med ett meddelande där de förklarar det glädjande beskedet.

– Freja eID Group AB inleder nu nästa fas i utvecklingen av sin ID-plånbok och internationella ID-plattform, understryker Freja.

– Detta efter att det nu finns ett lagförslag på plats som föreslår att Sverige kommer att tillåta privata utfärdare av digitala identitetsplånböcker, även kallade EU Digital Identity Wallet, enligt den nya EU-förordningen.

Har utretts

En utredning har tillsatts om privata plånboksutgivare och kommit fram till en positiv slutsats för Freja.

– I slutbetänkandet, som nu lämnats till regeringen, inkluderas förslag om hur EU-förordningens krav på digitala identitetsplånböcker ska utformas. 

– Varje medlemsstat måste tillhandahålla minst en ID-plånbok och regeringens utredare föreslår att Sverige tillvaratar möjligheten att certifiera digitala identitetsplånböcker från privata aktörer.

Fler funktioner

Freja meddelar vidare att kunder därmed kan vänta sig fler funktioner framöver.

– Som en certifierad EU-plånbok kommer användarna få tillgång till fler funktioner, som att exempelvis lägga till sitt körkort i Freja.

– Utöver att utveckla den egna ID-plånboken enligt den nya EU-standarden kommer också tekniken tillhandahållas som en plattform på vilken såväl statliga som privata aktörer inom EU kan bygga nationella identitetsplånböcker och driva dessa under eget varumärke.

Vd:n positiv

Frejas vd Johan Henrikson glädjer sig över utvecklingen.

– Vårt vägval att utveckla en inkluderande, internationell ID-plånbok i stället för en begränsad nationell e-legitimation har visat sig vara helt rätt, säger han.

– Nu har vi på mindre än ett år fått två lagförslag som ger oss helt fantastiska förutsättningar att växla upp Frejas tillväxt, både med vår produkt i Sverige och vår internationella plattform.

Foto: K. McClintock

Text: Redaktionen


Ökat med 182 procent – galen rea-rusning efter produkt

2025 11 25

– Det är ett otroligt fyndläge den här veckan.

Det säger Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi till TV4 om årets Black Week-rea.

Hon betonar dock vikten av att handla smart, eftersom rabatterna är som högst inom vissa produktkategorier.

Särskilt elektronikprylar som tv-apparater, hörlurar, tvätt- och diskmaskiner samt hårfönar är kraftigt nedsatta i pris.

–  I snitt kan vi se att vart fjärde pris har gått ner med minst 10 procent. I genomsnitt har den här gruppen priser minskat med 22 procent, säger Isabella Ahmadi till kanalen.

Galen rusning: ”Ökat 182 procent”

En elektronikprodukt sticker ut från mängden.

Det pågår just nu en galen rusning efter smarta ringar – små teknologiska ringar som med hjälp av den senaste AI-tekniken och avancerade sensorer kan övervaka puls, hjärtfrekvens, hudtemperatur, rörelsemönster och sömn.

I november har köpintresset för produkten ökat med hiskeliga 182 procent jämfört med samma period förra året, enligt en undersökning från Prisjakt.

– Många konsumenter ser fram emot att fynda prylar och julklappar under Black Week. Rean har redan varit i gång i många butiker sedan början av november, och vi kan se en ökad aktivitet jämfört med i fjol på Prisjakt, säger Isabella Ahmadi i ett uttalande.

– Särskilt hemelektronik som tv-apparater, hörlurar och skärmar är populärt, och samtidigt trendar nyare teknik som smarta ringar, tillägger hon. 

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs 

FAKTA: Prisjakt

- Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst.

- Affärsidén sedan starten 2002 varit att hjälpa konsumenter att ta bättre köpbeslut. Det vill Prisjakt göra genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser.

-  Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.

Källa: Prisjakt

LÄS OCKSÅ: Sanslösa summan – jättebolaget satsar 475 miljarder

Foto: Jarmoluk

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 25

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen