Stort bakslag för Ica – “Det är överraskande”

2024 03 22

Svenskarna tycks inte längre anse att Ica är lika relevanta för framtiden som tidigare.

I samband med kostnadskrisen har många riktat stark kritik mot de svenska livsmedelsjättarna, som anklagats för att ha höjt priserna omotiverat mycket.

Konsultföretaget Lynxeye har genomfört en undersökning om vilka företag som allmänheten bedömer som mest relevanta för framtiden.

I årets undersökning rasar Ica på listan.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

“Det är överraskande”

Mätningen utgår från faktorerna tillit, vision och inflytande.

I toppen av listan finns bland annat Lantmännen och Ikea.

Ica faller dock kraftigt från plats tre till plats fjorton.

– Ica har setts som en bra lokal spelare och har varit ett företag med hög goodwill som haft en hög trovärdighet. Det är ett överraskande stort tapp, säger Johan Ekelin som är medgrundare av Lynxeye.

Ett av de största

Ica bedöms ha blivit en symbol för de högre matpriserna, och har inte längre samma koppling hos folket.

– Det är ett av de största tapp som vi sett i indexet genom åren för ett bolag som suttit så starkt i den svenska folksjälen, fortsätter Ekelin.

Tappar på flera sätt

Det är inte första gången som Ica faller i en mätning för i år.

Även i Medieakademins förtroendebarometer för 2024 rasade Ica ordentligt.

– ICA står för årets största ras. Förtroendetappet för livsmedelskedjor började under förra årets lågkonjunktur, men medan Coop bromsat rasar Ica nu 11 procentenheter, framhåller Medieakademin.

– Det innebär att på två år har drygt var femte svensk tappat förtroende för ICA.

Mer stabil

Ett glädjeämne för svenska folket efter ett par år av mycket höga kostnader är dock att inflationen tycks ha nått lugnare nivåer igen.

Den senaste rapporten kom in under förväntan, och mycket pekar nu på att Riksbanken kommer att börja kunna sänka räntan de kommande månaderna.

Faktum kvarstår dock att de senaste årens inflation har urholkat köpkraften för det svenska folket, någonting som har känts av mycket starkt för många.

Foto: G. Emma

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


Populär tv-serie på väg tillbaka – lockar miljontals tittare

2024 07 22

En av svensk tv:s största succéserier uppges närma sig en comeback.

Sedan Kanal 5 presenterade realityserien om Gekås i Ullared år 2007 har svenska folket fått lära känna profiler som Ola-Conny och Morgan.

Serien blev snabbt oerhört populär och många svenskar har genom åren bänkat sig framför tv-apparaterna för att följa vad som sker i det enorma varuhuset.

I samband med pandemin blev det dock stopp för inspelningarna, och det sista avsnittet sändes 2021.

På väg tillbaka

Miljontals tittare uppskattade programmet, och många blev besvikna när det inte blev någon fortsättning.

Nu kommer besked om att serien är på väg tillbaka.

– Det pågår diskussioner på flera nivåer, säger varuhusets vd Patrik Levin till sajten Market.

Oklart hur och var

Tidigare sändes serien på Kanal 5.

Patrik Levin menar att det är ganska sannolikt att programmet återuppstår, men det råder oklarheter i vilket format och i vilken kanal.

– När det första avsnittet sändes 2009 var linjär tv fortfarande det enda som fanns. Nu finns mängder av medieplattformar, säger han.

Det framgår inte vad tidslinjen är för den planerade comebacken.

Sveriges största varuhus

Programmet följde flera personer i Gekås verksamhet och kunderna besökte det gigantiska varuhuset.

– Den första säsongen av "Ullared" sändes hösten 2009 och blev då Kanal 5:s mest framgångsrika svenska program genom tiderna, förklarar Gekås Ullared.

– Varje avsnitt sågs av i snitt en miljon personer. Dessutom hade premiäravsnittet 1 077 000 tittare, fler än någon annan svensk produktion på Kanal 5. Ullared är fortfarande Kanal 5:s största succé.

Starka profiler

Profilerna Morgan och Ola-Conny har sedermera synts i rutan i flera format.

– En stark resa med Morgan och Ola-Conny hade premiär på Kanal 5 våren 2012.

– I TV-serien följer man Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren, kända från TV-serien Ullared, på deras resor runt om jorden.  Under sex säsonger har duon hittad på det mesta bland annat har de åkt alla världen farligast bergochdalbanor och testat sumobrottning.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen