Storstad försätts i lockdown – 11 miljoner hålls inomhus

2024 11 15

11 miljoner människor ska hålla sig inomhus resten av veckan.

Den drastiska åtgärden tvingas nu invånarna i den pakistanska storstaden Lahore förhålla sig till.

På grund av eskalerande nivåer av giftig smog är utomhusaktiviteter förbjudet fram till och med söndag, rapporterar The Nation.

Det gäller bland annat sportevenemang, utställningar, uteserveringar – till och med religiösa sammankomster.

Dessutom måste butiker, marknader och köpcentrum stänga senast klockan 20. Enda undantagen är medicinska butiker, bensinstationer och livsmedelsbutiker.

Varnar för stränga straff

Den pakistanska regeringen menar allvar.

– Medborgare har varnats för stränga straff vid överträdelse av dessa restriktioner, framhåller den pakistanska tidningen.

Invånarna ska även använda munskydd för att minska risken att bli sjuk av smogen.

1,8 miljoner har sökt vård

Tidigare i veckan rapporterades det om att häpnadsväckande 1,8 miljoner människor i Pakistan sökt medicinsk behandling som följd av farlig smog i landet.

För närvarande är situationen så allvarlig att föroreningarna kan ses ända från rymden, uppger CNN.

Det hela handlar om rekordnivåer av tjock och giftig rök som tvingat landet att stänga skolor och offentliga utrymmen.

Långt över farliga nivåer

Att storstäder i Asien drabbas av smog varje år är inget ovanligt.

Däremot är det som nu sker i Pakistan och Lahore fullständigt extremt, enligt landets myndigheter.

I måndags låg stadens luftkvalitetsindex på värdet 1 200, enligt IQAir som mäter global luftkvalitet.

Redan vid 300 går gränsen för att det anses farligt för en persons hälsa.

Över 30 000 människor har nu behandlats för luftvägsbesvär i smogdrabbade områden och sjukhusen svämmas över av patienter, enligt AP.

– Det är en aldrig tidigare skådad ökning av antalet patienter med lung- och luftvägssjukdomar, allergier, ögon- och halsirritation, framhöll Pakistans hälsoskyddsmyndighet i ett uttalande i söndags.

Arkivfoto: Ehteshamul Haque Adit

Text: Redaktionen


Biltemas besked – ska bygga nytt stort varuhus

2025 08 14

Biltema fortsätter att expandera.

På torsdagen ger kedjan besked om att de kommer att öppna ännu ett nytt varuhus.

Det nya varuhuset kommer att vara 7 200 kvadratmeter stort och etableras på Åland.

Det framhåller Biltema i ett pressmeddelande.

Bygger nytt

Biltema Real Estate Sweden AB har förvärvat samtliga aktier i Handelsplats Syd Ab och blir därigenom ägare till en tomt på 15 000 kvadratmeter inom affärsområdet Dalbo Retail Park på Åland. 

Förvärvet markerar starten på etableringen av ett Biltema-varuhus på Åland.

Öppnar 2027

På tomten planeras ett Biltema-varuhus på cirka 7 200 kvadratmeter.

Tillsammans med aktören på den angränsande östra tomten planeras cirka 300 nya parkeringsplatser.

Biltema Café är en "självklar del av varuhuset", med runt 200 sittplatser och "klassiker som Biltemakörv och köttbullar, allt till riktigt låga priser".

Projekteringen har dragit igång och målsättningen är att öppna varuhuset sommaren 2027.

Kedjan ämnar anlita lokala arkitekter och underleverantörer, och mellan 30 och 40 personer kommer att anställas när varuhuset står färdigbyggt.

“Stark identitet”

Adelina Voci, Head of Retail Nordic hos Biltema, kommenterar beskedet.

– Åland har en stark lokal identitet och ett engagerat näringsliv, säger Voci.

– Vi ser fram emot att bli en del av det och hoppas kunna skapa både arbetstillfällen och långsiktigt värde för det åländska samhället.

Har flest

Norge är det land med flest Biltema-varuhus.

De har 68 varuhus runt om i landet, jämfört med Sveriges 62, Danmarks 19 och Finlands 17.

Det första varuhuset öppnade upp dörrarna redan år 1983, och Biltema har sedan dess expanderat med ytterligare 67 butiker.

I de norska varuhusen arbetar idag cirka 1700 anställda.

Biltema Norges huvudkontor är beläget i samma byggnad som varuhuset i Jessheim, en bit utanför Oslo.

År 2002 öppnade det första Biltemavaruhuset i Danmark och i landet arbetar 600 anställda.

Finland fick sitt första Biltemavaruhus år 1985 och där arbetar 337 anställda.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen


Flygbolag gör miljardvinster – utan att flyga

2025 08 14

Flera amerikanska flygjättar gör miljardvinster utan att behöva sälja biljetter.

Förra året redovisade USA:s fyra ledande flygbolag ett rörelseresultat på 14 miljarder dollar.

Men när det gällde att flyga passagerare gick alla bolagen med förlust.

Intäkterna kom istället från annat håll.

– Flygbolagen får intäkter från andra källor som exempelvis frakttjänster, men det som håller dem uppe är en omfattande lojalitetsverksamhet som binder samman konsumenter, flygbolag och kreditkortsutgivare, rapporterar The Economist.

Miljardvinster

Ett av de största flygbolagen i USA, Delta Air Lines, redovisade ett rörelseresultat på 2,1 miljarder för årets andra kvartal.

Begravd i de finansiella rapporterna hittar men en siffra som avslöjar hur bolaget kan gå med vinst, trots att flygverksamheten är en förlustaffär.

– Under årets andra kvartal skrev kreditkortsjätten American Express ut en check till Delta Air Lines på ungefär 2,1 miljarder dollar, vilket motsvarar flygbolagets totala rörelseresultat, uppger tidningen.

Lojalitetsprogram

Mönstret gäller inte bara Delta Air Lines.

USA:s största flygbolag, American Airlines, fick under samma period en utbetalning på 1,4 miljarder dollar av banken Citigroup.  

En annan bank, JPMorgan Chase, betalade ut runt 800 miljoner dollar till United Air Lines.

– Modellen är enkel. Flygbolagen säljer mil till kortutgivaren. Konsumenten tjänar mil genom att spendera och dessa mil kan lösas in mot resor, framhåller tidningen.

– Båda parterna gynnas. Banker och andra finansiella företag får lojala kunder, resenärer njuter av flygresor och förmåner och flygbolag säkrar en stadig ström av vinster.

Fördubblar intäkterna

Under de senaste åtta åren har både Delta Air Lines och American Air Lines mer än fördubblat intäkterna från kortutgivare.

Många flygbolag tilldelar nu lojalitetsstatus baserat på hur mycket kunderna spenderar med sina kreditkort, snarare än hur ofta de flyger.

– Idag kan en kund nå American Airlines högsta lojalitetsnivå utan att någonsin ha klivit på ett flygplan, uppger tidningen.

Foto: VOO-QQQ

Text: Redaktionen