Storföretag kan flytta till Sverige – har över 2 000 anställda

2025 08 07

En stor nordisk rederikoncern kan bli svensk.

Det finska finansdepartementet har nyligen presenterat ett nytt budgetförslag.

Där ingår bland annat ändringar i sjöfartsstödet – mest slående en nedskärning på 36 miljoner euro, motsvarande lite drygt 400 miljoner kronor.

Nu hotar rederikoncernen Viking Line med att flytta till Sverige, rapporterar Nya Åland.

“Inte gångbart”

Förslaget har väckt raseri i branschen.

Riksdagsledamot Mats Löfström menar att det kan innebära att det inte längre är gångbart med färjetrafik under finsk flagg.

– Det skulle innebära utflaggning eller försäljning av de färjor som idag seglar under finsk flagg eftersom den finska flaggan inte längre skulle vara konkurrenskraftig, menar han.

Kan flytta till Sverige

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line, framhåller att ett möjligt alternativ är att flytta till Sverige.

– Det skulle innebära det mesta lidandet för oss som företag, och det skulle troligen innebära drastiska åtgärder, säger hon.

– En åtgärd skulle, hypotetiskt, vara att flagga ut fartygen till Sverige.

2 000 anställda

Viking Line är ett av Nordens största företag vad gäller färjor.

Viking Line är en arbetsgivare med över 2 000 anställda. 

Deras rötter härstammar från skärgården, där många av de anställda också bor. 

Viking Line var först med en bilfärja mellan Finland-Åland-Sverige sommaren 1959. 

Sedan dess har de fått flera fartyg och linjer.

Första bilfärjan

En ny era i passagerartrafiken Finland–Åland–Sverige inleddes på försommaren 1959 då den första bilfärjan – S/S Viking – sattes i trafik av det nybildade bolaget Vikinglinjen AB.

Efterhand samlades rederierna Vikinglinjen AB, Rederi AB Slite och Ålandsfärjan AB (sedermera SF Line AB) kring ett gemensamt marknadsföringsbolag, Oy Viking Line AB. 

Efter att två av ägarrederierna upphört med sin verksamhet blev marknadsföringsbolaget helägt dotterbolag till SF Line som i dag verkar under bolagsnamnet Viking Line AB.

De är idag ett av de marknadsledande kryssnings- och färjerederierna i Östersjön.

Foto: DreamPixer

Text: Redaktionen


JUST NU: 11-årig flicka hittad död

2025 09 28

Den svenska flicka som försvann i Norge har nu hittats död.

På fredagseftermiddagen kapsejsade en turistbåt i Nappstraumen i Lofoten i Norge.

En stor räddningsinsats påbörjades strax därefter – och sedermera inleddes en omfattande sökinsats efter en svensk flicka som saknades.

På söndagseftermiddagen meddelar norsk polis att flickan har hittats död, rapporterar norska VG.

Har hittats död

På söndagen fick polisen hjälp av Kustbevakningsfartyget KV Jarl i sökandet efter flickan. 

Det var de som hittade henne på söndagen.

– Hon hittades tillsammans med styrhytten på cirka 25 meters djup runt klockan 11.45, meddelar polisen.

Den svenska flickan ska ha varit 11 år gammal.

Fortsätter utredningen

Polisens meddelande fortsätter.

– Även om sökandet nu är avslutat, kommer polisen att fortsätta utredningen av fallet. Det är viktigt att utreda för att hitta svar på vad som kan ha orsakat att båten kapsejsade. Polisen kommer att kunna återkomma närmare med status i utredningen under helgen.

Även en räddningsarbetare omkom. 

Under räddningsinsatsen i fredags söktes vattnet av med dykare. 

Räddningsarbetaren Adrian Willyson Brask skadades och flögs till land med helikopter. 

Kort därefter bekräftades det att han hade omkommit.

Det har hänt

En omfattande räddningsinsats påbörjades tidigare i veckan efter att en turistbåt kapsejsade i Lofoten i Norge.

Flera personer räddades – och en av dem som drog ut med sin båt för att hjälpa till var Frode Nygård.

“Flera meter höga vågor”

Frode Nygård vittnar om upplevelsen – och framhåller att det var svåra förutsättningar ute på vattnet.

– Förhållandena var utmanande, det var förstås mörkt och det var flera meter höga vågor och starka vindar, säger Nygård till SVT.

– Jag tänker på dem. Den svenska familjen, och den tragiska olyckan med räddningsarbetaren som omkom under operationen.

Den norska polisen kommer att fortsätta att utreda den tragiska händelsen.

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Passagerarflyg omdirigeras – larm om drönare

2025 09 28

Drönare ska ha observerats på nytt i Norge.

Under den senaste tiden har drönare skymtats i flera länder.

I Danmark, Sverige, Norge, Finland, Estland och andra länder har larm inkommit under den senaste veckan.

Nu kommer nya larm om drönare i Norge – och flyg omdirigeras på söndagskvällen på grund av det, rapporterar norska VG.

Flyg omdirigeras

Drönarlarm har inkommit vid Brønnøysund flygplats i Norge.

Flygbolaget Widerøe bekräftar att deras flyg WF715 har omdirigerats.

Flyget var på väg från Bodø till Trondheim med en mellanlandning i Brønnøysund.

Nu får de istället flyga direkt till Trondheim.

“Tar inga risker”

Avinors presskontakt Karoline Pedersen kommenterar.

– En observation av en drönare har gjorts inom förbudszonen vid Brønnøysunds flygplats, och polisen har rutinmässigt informerats, förklarar hon.

– Avinors främsta prioritet är att garantera flygsäkerheten för alla parter, och vi tar därför inga risker när sådana observationer görs. Utöver detta hänvisar vi till polisen.

Läs mer: UPPGIFTER: Ungerska drönare över Ukraina

Förbud i Danmark

Under den senaste tiden har flera drönare även observerats i Danmark.

Med anledning av det har Danmark beslutat att stänga luftrummet för civila drönare, rapporterar DW.

Civila drönare kommer att förbjudas i danskt luftrum från måndag till och med fredag nästa vecka.

“Svårt läge”

Danmark innehar det roterande ordförandeskapet i Europeiska unionens råd under andra halvåret 2025.

Försvarsminister Troels Lund Poulsen uttalar sig om situationen inför det.

– Vi befinner oss just nu i ett svårt säkerhetsläge och måste säkerställa bästa möjliga arbetsförhållanden för Försvarsmakten och Polisen när de ansvarar för säkerheten under EU-toppmötet.

Det finns i nuläget inga konkreta uppgifter som länkar drönarna till Ryssland – om än misstankar råder.

Läs mer: ZELENSKYJ: ”Megadeal” på gång med Trump

Arkivfoto: R. Hrovat

Text: Redaktionen