Storfavorit till att ta över efter Löfven

2021 05 29

Finansminister Magdalena Andersson (S) är favorit till att ta över som Socialdemokraternas nästa partiledare och därmed även potentiellt som Sveriges nästa statsminister.

Hon är såväl S-väljarnas favorit som svenska folkets favorit när det gäller frågan vem som ska ta över som nästa partiledare i Socialdemokraterna den dag Stefan Löfven, som fyller 65 år nästa år, lämnar sin post. 35 % av S-väljarna vill ha henne respektive 20 % av alla väljare enligt en ny mätning av Demoskop.

På silverplats återfinns socialminister Lena Hallengren vars popularitet ökat kraftigt i mätningarna under pandemin där hon haft en central roll. Därefter följer inrikesminister Mikael Damberg. Så här ser Demoskops resultat ut och först ses vem S-väljarna har som favorit och inom parentes vem svenska folket som helhet har som favorit när det gäller S nästa partiledare:

🔴 Finansminister Magdalena Andersson, 35 % (20 %)

🔴 Socialminister Lena Hallengren, 16 % (11 %)

🔴 Inrikesminister Mikael Damberg, 9 % (12 %)

🔴 Energiminister Anders Ygeman, 9 % (6 %)

🔴 Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi, 5 % (3 %)

🔴 Näringsminister Ibrahim Baylan, 1 % (1 %)

Mätningen genomfördes i maj månad.

ANALYS

Att man kan jobba allt längre upp åldrarna i storpolitiken har blivit något av en internationell trend med USA:s Joe Biden och Donald Trump som modeller. Och det finns all anledning att uppskatta erfarenhet betydligt mer än vad man gör i dag i samhället och slutsatsen blir därmed att Stefan Löfven kan stanna kvar som partiledare och statsminister många år till om han vill.

Men det är ju också möjligt att han själv vill få lugnare dagar framöver. Ett stalltips är att S byter partiledare 2023 eller 2024 alldeles oavsett hur det går i valet. Magdalena Andersson är storfavorit men det är högst oklart om hon själv vill bli partiledare. Lena Hallengrens höga placering innebär att två kvinnor toppar listan vilket närmast är unikt och Magdalena Andersson skulle kunna bli Sveriges första kvinnliga statsminister.

Men givetvis kan det även bli så att M-KD-SD-L-sidan vinner nästa val och då blir det ingen S-statsminister alls. Listan ovan avser dock inte statsminister utan partiledare i Socialdemokraterna.

[yop_poll id="122"]

Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen