STORA VINNARE: Glatt besked för statsministern och S-ledaren

2023 02 13

Statsminister Ulf Kristersson (M) och oppositionsledare Magdalena Andersson (S) kommer att tilldelas ett fredspris.

Kristersson och Andersson kommer, tillsammans med Finlands president Sauli Niinistö och Finlands statsminister Sanna Marin, att tilldelas Ewald von Kleist-priset för Sverige och Finlands Natoansökningar.

Priset kommer att utdelas på en säkerhetskonferens i München som inleds i helgen.

– Vi vill hedra era länders historiska, ansvarsfulla och samordnade beslut att ansöka om Nato-medlemskap och stärka alliansens motståndskraft inför Rysslands brutala och omotiverade aggression mot Ukraina. Detta beslut, och den process som ledde fram till det, är ett enastående exempel på vilken typ av ledarskap vi behöver just nu, står det i motiveringen.

”En fin bekräftelse”

Säkerhetskonferensen i München har hedrat ledande personligheter inom säkerhetspolitik sedan 2009 då priset instiftades.  

Tidigare vinnare är bland annat Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg och Tysklands tidigare förbundskansler Angela Merkel.

– Det är naturligtvis mycket hedrande att tillsammans med Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson, Finlands President Sauli Niinistö och Finlands statsminister Sanna Marin ta emot Ewald von Kleist-pris, säger statsminister Ulf Kristersson.

– Det var just därför som både jag och Magdalena Andersson i maj förra året lovade svenska folket att vi – oavsett vem som bildar regering – skulle arbeta gemensamt för att föra Sverige in i Nato. Priset är en fin bekräftelse på hur viktig denna enighet är för Sverige och för svensk säkerhet, men också för europeisk och transatlantisk säkerhet, tillägger han.

”Hedrad”

Magdalena Andersson instämmer i statsministerns analys.

– Jag är hedrad att motta det här priset tillsammans med Ulf Kristersson, Sanna Marin och Sauli Niinistö för Sveriges och Finlands beslut att ansöka om Natomedlemskap. Det faktum att vi alla fyra tilldelas priset understryker vikten av enighet i den här processen, säger S-ledaren och tillägger:

–  Vi är fortfarande på väg in i Nato, och vi befinner oss fortfarande i ett känsligt säkerhetspolitiskt läge. Att vi tar ansvar, hjälps åt, och går hand i hand är därför lika viktigt nu som när vi tog beslutet om att ansöka.

Foto: Mathias Hansson resp Armin Dröge

Text: Redaktionen


Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen