Stora problem hos Försäkringskassan

2023 07 23

Den statliga aktör som betalar ut bland annat föräldrapenning, sjukpenning och barnbidrag är under betydande press.

Försäkringskassan med sina 14 000 medarbetare från Ystad i söder till Kiruna i norr har drabbats av problem med sin service till allmänheten.

”20 stycken har slutat”

Sjukpensionären Jörgen Sköld i Malmö vittnar om det svåra läget.

När han ringde Försäkringskassan i tisdags angående sin ansökan om höjt bostadstillägg fick han följande besked.

– Det är 20 stycken som har slutat och vi har anställningsstopp.

Det berättar han för Sydsvenskan.

Så sent som i fjol var framtidsförhoppningarna hos Försäkringskassan helt annorlunda.

– Redan i år kommer Försäkringskassan att behöva nyanställa 400 medarbetare. Och sedan ytterligare minst 500 till och med 2025, rapporterade nättidningen Publikt.

Tidningen återgav formuleringar i myndighetens budgetunderlag till regeringen för åren 2023-2025.

Utlovades svar 19 maj

Jörgen Sköld skickade in sin ansökan redan den 19 april och utlovades svar senast inom 30 dagar, det vill säga senast omkring 19 maj.

Men han har fortfarande inte fått svar.

– Tänk hur det känns när du frågar ”när handlägger ni mitt ärende” och de svarar ”jag vet inte”, säger han till Sydsvenskan.

Försäkringskassan har nu förlängt handläggningstiden för bostadstillägg från 1 månad till 3 månader.

Svidande kritik

Justitieombudsmannen (JO) har riktat svidande kritik mot Försäkringskassan vid inte mindre än fyra tillfällen under 2023.

2023-06-16: För att ärenden prioriterats på ett sätt som står i strid med likhets- och objektivitetsprinciperna och för att inte ha underrättat enskilda.

2023-05-31: För fortsatt långa handläggningstider och för att inte ha underrättat om väsentlig försening.

2023-05-31: För långsam handläggning angående ersättning för kostnader för vård utomlands.

2023-05-31: För långsam handläggning angående ersättning för kostnader för vård respektive tandvård utomlands.

Personalbrist och många ärenden

Försäkringskassan framhåller följande orsaker till Sydsvenskan angående den långa handläggningstiden:

- Personalbrist

- Fler ansökningar än väntat

Samtidigt understryker Försäkringskassan sin viktiga funktion på sin webbsida.

– Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter med medarbetare över hela landet.

– Våra utbetalningar står för ungefär en femtedel av statens budget varje år.

Foto: Försäkringskassans presstjänst

Text: Redaktionen


Butikskedjan Power går ut med varning till kunder

2025 02 10

Butikskedjan Power varnar för bedrägerier och falska hemsidor.

Elektronikkedjan är ett av många företag som tvingas rikta den här typen av meddelanden till kunderna.

Bedrägerier ställer till med stora problem - och Power har märkt att deras varumärke används för att genomföra sådana brott.

Därför går kedjan nu ut med en varning till kunderna.

Power varnar

Så här lyder Powers varning:

– Just nu cirkulerar det bluff-SMS från avsändaren "Power" där ordernummer som börjar på 6 och ett falskt 08-nummer anges, varnar kedjan.

– POWER skickar enbart ut SMS med avsändare POWER (stora bokstäver), våra webbordrar börjar med nummer 21 och numret för att kontakta oss på via kundtjänst är 08 517 66 000. Kontrollera att SMS'et du fått stämmer överens med detta, annars är det falskt.

Även bedrägerisida

Power har även lagt märke till att det dyker upp bedrägerisidor.

– Just nu får vi in kunder som lagt ordrar på www.power-sverige.com. Detta är en bedrägerisida och inget som POWER står bakom. Power.se är den enda hemsidan som vi säljer produkter online på.

Olika typer

Power förklarar att bedragarna använder sig av olika typer av metoder för att lura folk.

– Bedragare kan försöka nå dig via mejl, telefonsamtal eller SMS och påstå att de representerar POWER Sverige, förklarar kedjan.

– Ett exempel kan vara att de ringer dig, utan att du haft tidigare kontakt, och utger sig för att vara från kundtjänst. De kan be om personlig information, lösenord eller annan känslig information.

Leveranser och sociala medier

Power varnar även för leveransbedrägerier och att bedragarna använder sociala medier.

Kunder kan få ett SMS eller mejl där det står att man beställt något och att det är på väg till postombud och vid frågor ska kedjan kontakta oss på ett telefonnummer. 

Detta nummer leder till bedragare som sannolikt kommer försöka få dig att logga in med BankID.

– Bedragare kan skapa falska webbplatser eller sociala medieprofiler som ser ut som POWER Sveriges officiella sida, fortsätter Power.

– De kan försöka locka kunder med tävlingar för att göra köp eller för lämna ut personlig information. Ofta säljs produkter till enormt billiga priser.

Foto: Power Noel Edling

Text: Redaktionen


Familjeägd klädkedja i konkurs

2025 02 10

Den Stockholmsbaserade modekedjan Stockholm Boulevard går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked i modebranschen.

Den här gången är det den Stockholmsbaserade familjeägda klädkedjan Stockholm Boulevard - förkortat som Sthlm Blvd.

Det rapporterar sajten E-handel.

Går i konkurs

Kedjan har butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Mood Stockholm, Bromma Blocks och Täby Centrum och bedriver även e-handel.

En konkursansökan inkom på söndagen och under måndagen har Stockholms tingsrätt fattat beslut.

Kedjan har arbetat med försäljning av skandinaviska varumärken och fokuserat på hållbarhet.

Är på obestånd

Bolaget är på obestånd och därför har beslut om konkurs fattats.

Det är i nuläget oklart vad som blir av Stockholm Boulevards tillgångar.

Haft flera butiker

Sthlm Blvd är ett familjeföretag och ägarna Eva och Bengt Jaller har lång erfarenhet i modebranschen och har under trettio år drivit flera olika typer av modebutiker i Stockholm.

Sthlm Blvd har funnits sedan 2015 då de startade fyra butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Bromma Blocks och i Mood Stockholm. 

Hösten 2022 öppnade en femte butik i Täby Centrum.

Stor osäkerhet

Stockholm Boulevard är en av flera aktörer i modebranschen som har konkursat de senaste åren.

De svåra ekonomiska förutsättningar, som har kännetecknats av höga hyror, svag köpkraft hos konsumenten och svåra räntekostnader, har lett till att många butiker har tvingats slå igen.

Inom detaljhandeln, en bransch som under 2024 haft höga konkurssiffror, minskade dock antalet konkurser med 8 procent i januari. 

Trots detta kvarstår osäkerheten, då flera stora företag inom detaljhandeln, exempelvis Buttericks, Nathalie Schuterman och Sneakersnstuff har gått i konkurs under januari månad.

Även inom partihandeln noteras en minskning om 32 procent.

– 2024 har varit ett år präglat av stora svängningar för företagskonkurserna i Sverige, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt. Konkursnivåerna är fortsatt höga, och många företag står inför stora utmaningar, inte minst inom detaljhandeln och hotell- och restaurangsektorn.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen