Stora problem för svensk larmjätte – “livsfarligt för alla kunder”

2024 09 06

Omfattande tekniska störningar uppges ha drabbat larmjätten Verisure det senaste dygnet.

Flera kunder har uppmärksammat att deras hemlarm havererat och att det varken gått att larma på eller av.

Det ska även ha saknats uppkoppling mot larmcentralen, rapporterar Aftonbladet.

Bland rapporterna finns också att larmbolagets app inte fungerat och att det lyst gula varningsprickar på larmpanelen.

Det framgår också att larm inte varit på trots att det aktiverats och att folk med digitala lås blivit utelåsta eftersom de öppnas  justvia Verisures app.

"Livsfarligt för alla kunder"

Problemen uppges ha pågått under flera timmar under torsdagen. På kvällen skickade Verisure ut ett sms till sina kunder där man bekräftade tekniska problem med appen, men att larmen skulle fungera i övrigt. 

Men enligt en anställd som Aftonbladet talat med uteblev larm till larmcentralen under minst två timmars tid.

Även interna system uppgavs ha blivit drabbade. Enligt den anställda gick företaget ut med direktiv om att kommunicera att det enbart var appen som hade problem.

– Det är livsfarligt för alla kunder. Företaget ljuger om säkerheten, säger medarbetaren till tidningen.

"Tar situationen på stort allvar"

Senare formulerade Verisure om sin kommunikation på den egna hemsidan. Att larmen uttryckligen skulle fungera framgick inte längre.

– Vissa av våra kunder hade tillfälliga problem (i dag, den 5 september) på grund av en teknisk uppgradering som påverkade vår app, vilket vi har har undersökt och nu löst till fullo. Ingen åtgärd krävs av våra kunder. Vi tar den uppkomna situationen på stort allvar och ber om ursäkt för besväret, underströk företaget i sin uppdatering

Verisure har undersökt händelsen och löst problemet, uppger larmbolaget för Aftonbladet.

Halv miljon kunder

Verisure har en halv miljon kunder i Sverige och beskriver sig som landets ledande larmföretag.

Bland annat har bolaget rekommenderats av föreningen Villaägarnas Riksförbund.

– Vi vill att våra medlemmar ska ha det bästa möjliga hemlarmet, och det är därför vi rekommenderar Verisure hemlarm. Med Verisures branschledande brand- och inbrottsskydd är vi övertygade om att våra medlemmar får en tryggare och säkrare vardag, framhåller organisaitonen.

Att det klagas över problem på Verisure är annars relativt ovanligt.

Företaget har goda omdömen på nätet och belönades så sent som häromveckan med en certifiering av Great Place to Work för sin arbetskultur bland medarbetare.

Foto: MarcusOscarsson.se resp D. MacKay

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – går ut med oväntat besked

2024 09 12

Rusta har lyft i motvind och trotsar utmanande omständigheter.

Det står klart när butikskedjan nu redovisar sina resultat från årets första kvartal.

Under perioden har Rusta stärkt lönsamheten och ökat försäljningen inom samtliga segment och dessutom höjt sin nettoomsättning med 3,7 procent jämfört med förra året.

Totalt ligger nu nettoomsättningen på 3 069 miljoner kronor och rörelseresultatet har ökat från 298 miljoner till 351 miljoner kronor.

Detta trots att varuhuset själva menar att det knappt vore möjligt under de ekonomiska förutsättningar som finns.

– Rusta uppnådde under det första kvartalet fortsatt försäljningstillväxt och stärkt lönsamhet inom samtliga segment, trots en utmanande marknad med försiktiga konsumenter, säger Göran Westerberg, vd för Rusta, i en kommentar.

"Antalet nya medlemmar ökar kraftigt"

Han understryker att förklaringen tycks finnas i att Rusta har hittat ett metodiskt sätt att arbeta på som även av allt att döma får kunder att vallfärda till butikerna.

Genom god kostnadskontroll och högre produktivitet genom hela värdekedjan har vi stärkt bruttomarginalen, vilket resulterat i ökad vinst under kvartalet. Samtidigt ökar antalet nya medlemmar i vår kundklubb kraftigt. säger Göran Westerberg.

– Det visar på styrkan i Rustas koncept, där vår tydliga lågprisposition fortsätter att attrahera nya kunder under lågkonjunkturen. En fantastisk kundbas att bygga vidare på när konjunkturen väl vänder.

LÄS MER: Lågpriskedja expanderar i Sverige – 12 nya butiker

"Vansinniga siffror"

Beskedet är ett stort sådant för Rusta som växer som aldrig förr.

Och det finns egentligen ingenting som kan hejda lågprismarknaden, förklarade Göran Westerberg i en intervju med Di tidigare i somras.

Av kundklubbens totalt 5,6 miljoner medlemmar i Norden hade 850 000 av dem strömmat in bara under det senaste året, deklarerades det i juli.

Enligt Rusta har 80 procent av alla svenskar mellan 16 och 80 år handlat i någon av deras butiker.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, sade Göran Westerberg till tidningen vid tillfället.

Enligt vd:n “gled man in på börsen” på en tveksam marknad i uppstarten. Utmaningen har varit att slå hjål på myten om att lågrpriskonceptet bara fungerar under svåra ekonomiska tider.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg till Di.

LÄS MER: Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Populärt godis slut i många butiker

2024 09 12

Bubs godis tar slut i butiker och många hyllor står tomma.

Bubs godis har gjort jättesuccé under de senaste åren.

Efter trender på sociala medier har även godisälskare utanför Sverige fattat tycke för det populära svenska godiset.

De är kända för sina klassiska hallonlakritsskallar, surskallar och skumgodis-varianter.

Nu är det dock slut på produkterna i många olika butiker.

Sprids på sociala medier

På bland annat Tiktok ställer sig godiskonsumenter frågan om vad som har hänt med Bubs godis.

Joanna Mossberg, kommunikationschef på Orkla som äger Bubs, förklarar att den enorma efterfrågan gör det svårt att se till att Bubs godis finns tillgängligt i alla butiker hela tiden.

Det rapporterar Nyheter24.

“Blir svårt”

Mossberg understryker att det är svårt att möta efterfrågan.

– Det finns ett enormt intresse och sug efter Bubs godis. Under förra året hade Bubs en tillväxt på nästan 50 procent, säger hon till Nyheter24.

– Det är såklart otroligt roligt, men det gör det svårt att produktionsmässigt hålla samma takt som den höga efterfrågan från konsumenterna.

Baserat i Jönköping

I bland annat USA har suget efter svenskt godis blivit stort under den senaste tiden.

Bubs har därför tvingats till nya investeringar för att se till att de kan möta efterfrågan framöver, såväl i Sverige som internationellt.

Det klassiska svenska företaget är baserat i Jönköping och upplever just nu en enorm succé där det bedöms finnas stor potential även på internationella marknader.

Grundades 1992

Bubs grundades 1992 utanför Jönköping och namnet kommer från de första bokstäverna i grundarnas förnamn.

– Året är 1992. Någonstans i trakterna kring Huskvarna pantsätter en familj sin villa för att börja tillverka godis, förklarar Bubs via sin hemsida.

– Familjen heter Lindström i efternamn och de har sedan starten varit ägare av företaget som sedan 2023 ägs av Orkla Confectionery & Snacks. 

– BUBS förresten? Jo, det står för Bernt, Ulrik, Birgitta och Stefan. Tillsammans har de varit den drivande faktorn för att göra BUBS till ett välkänt och älskat varumärke. 

Foto: A. Jostelius

Text: Redaktionen