Stora problem för CSN – mitt under ansökan

2023 04 01

CSN:s hemsida kraschade efter att ansökan till omställningsstudiestöd öppnats.

Riksdagen har beslutat att 1,3 miljarder kronor ska betalas ut i omställningsstudiestöd i år, ett stöd som gäller vidareutbildning för de som är mellan 27 och 62 år.

Pengarna räcker för nästan 9 000 personer, och principen först till kvarn gällde när ansökan öppnade vid midnatt.

Då kraschade CSN:s hemsida, och väntas nu öppna igen klockan 14 på lördagen, rapporterar Aftonbladet.

– Det är jättetrist. Preliminärt öppnar tjänsten igen klockan 14. Det var jättemånga som sökte samtidigt, fler än än vad tjänsten var anpassad för. Vi beklagar verkligen det här. Det är trist när människor har suttit uppe och väntat för att ansöka, säger pressekreteraren Stefan Tärnhuvud.

Flera hörde av sig

CSN hanterar bara ansökningarna två gånger per år, i oktober och april.

Anledningen till problemen uppges vara överbelastning, och flera drabbade personer har larmat om tekniska fel.

“Berättigad fråga”

CSN meddelar att de får återkomma när det gäller ansökningar som eventuellt gått igenom efter midnatt.

Presschef Stefan Tärnhuvud håller med om att de kanske borde arbetat mer förebyggande.

– Absolut, det är en berättigad fråga. Inför lanseringen hade vi gjort tester på 30 000 sökande på en timme. Det var helt enkelt ännu fler nu och det är fler än vad som ansökt under hela den föregående perioden sedan oktober, säger han.

Arbetat en längre tid

Omställningsstudiestöd riktas till personer som är mellan 27 och 62 år och som har arbetat en längre tid.

Det gäller både människor som vill vidareutbilda sig inom sitt yrkesområde och de som vill testa någonting nytt.

Ett villkor som måste uppfyllas är att den sökande ska ha arbetat minst 8 av de senaste 14 åren.

Stärker ställningen

Det centrala syftet med stödet är att det ska bidra till att personer ska kunna stärka sin ställning på arbetsmarknaden genom vidareutbildning.

– Det ska alltså finnas ett behov av arbetskraft eller den sortens kompetens på arbetsmarknaden, förklarar CSN.

Foto: Jeshoots

Text: Redaktionen


Ikeavaruhus har akutstängt – bransch i chock

2025 10 10

Ikeas varuhus i Uppsala tvingas hålla stängt.

Butiken har varit ett av Sveriges största varuhus.

Men för närvarande är det långtidsstängt.

Anledningen är att det har slagits larm om att brister upptäckts i byggnadens bärande konstruktion, rapporterar UNT.

Framför allt saknas det järnstänger som ska göra att betongbalkarna bär, vilket bland annat har som syfte att begränsa skador och förhindra att hela varuhuset rasar vid händelse av exempelvis sabotage.

Dessutom har ritningarna som ska visa att det finns armering försvunnit, eftersom det gått över tio år sedan dokumentationen upprättades.

"Sanningen måste komma fram"

Byggjätten Peab, som hävdar att det inte finns någon rasrisk, har tagit på sig ansvaret för att åtgärda bristerna i varuhuset.

Men att Ikea och Peab gjort upp om saken på egen hand innebär att allmänheten kan gå miste om värdefull information om vad som egentligen försiggår, menar Johan Silwerbrand, professor på Kungliga Tekniska högskolan, KTH, och expert på konstruktionslära. 

– Det är sorgligt på ett sätt när parter gör upp i godo, om inte hela sanningen kommer fram. Då kan samma fel göras i framtiden, säger han till UNT.

Branschen i chock

Sven Thelandersson, expert på robusthet och verksam vid Lunds tekniska högskola, säger att han inte har någon aning om hur det har kunnat ske. 

Och i Uppsala är folk i branschen “chockade” till följd av att Ikeavaruhuset måste hålla stängt, skriver lokaltidningen.

– Alltså, det här är jättesvårt att begripa och förstås en stor snackis, säger en långt erfaren person från stadens byggsektor till UNT.

Ytterligare en källa framhäver att det är “svårt att förstå” att det finns brister med tanke på att Ikea har en hög säkerhetsklassning.

LÄS MER: Coop öppnar ny jättebutik – ”Dubbelt så stor”

Kan hålla stängt ett år

Sedan varuhuset i Uppsala stängde har Ikea öppnat en tillfällig butik på 3 000 kvadratmeter i Uppsala.

 Vi vet att många kunder har saknat varuhusbesöket och för oss på IKEA är tillgängligheten för våra kunder viktigt, säger Jessica Öhlund, varuhuschef på Ikea Uppsala, i ett uttalande.

Det tillfälliga varuhuset ligger i XXL:s tidigare lokaler i Boländerna.

– De senaste åren har IKEA Sverige öppnat flera varuhus i mindre format i Sverige och vi har tagit med oss många av de lärdomarna i arbetet med att öppna det här varuhuset.

Ikea uppskattar att det ordinarie varuhuset kan hålla stängt fram till sommaren nästa år.

LÄS MER: Willys hemsida kraschade – enormt intresse

Foto: Ikea/pressbild

Text: Redaktionen


10 okt 2025

Vanlig funktion i bilar tas bort – nya regler införs

2025 10 10

De omtalade pekskärmarna i bilar är på väg att bli historia.

Skärmen betraktas av många som störig och distraherande och flera biltillverkare har redan meddelat att funktionen kommer slopas.

Nu är nya regler på väg som gör att ännu fler kan följa.

Detta eftersom Euro Ncap, ett oberoende europeiskt samarbetsorgan som utvärderar säkerheten hos nya bilmodeller, går fram med nya villkor för vad som krävs för att en bil ska få fem stjärnor i deras krocktest.

– Att inte få fem stjärnor i Euro Ncaps krocktester är en katastrof för de flesta bilmärken, skriver bilmagasinet Auto Motor Sport.

Klassiska knappar gör comeback

Istället för pekskärmar med touchfunktion kommer Euro Ncap att premiera bilar som använder sig av klassiska fysiska knappar istället.

Det innebär att stora bilmärken som Tesla, Volvo och Volkswagen kan stöta på patrull i de omtalade säkerhetstesten.

– 2026 års Euro Ncap-tester uppmuntrar tillverkare att använda separata, fysiska kontroller för grundläggande funktioner på ett intuitivt sätt, vilket begränsar tiden då ögonen är borta från vägen och därför främjar säkrare körning, bekräftar Matthew Avery på Euro Ncap till Ars Technica.

"Glädjande"

Riksförbundet M Sverige har tidigare uttalat sig positivt om att den kritiserade skärmen är på väg bort, åtminstone i de bilar som eftersträvar högsta betyg hos Euro Ncap.

– Det är glädjande att säkerhetsmedvetenheten ökat och att biltillverkare redan meddelat att de kommer att återgå till knappar för kontrollpaneler sade Jacob Sidenvall från M Sverige i somras.

LÄS MER: Tungt krav om bensinbilar – EU under press

Stjäl uppmärksamhet från vägen

Ett av problemen som pekas ut med skärmarna är tiden som föraren lägger ned på att hantera den.

Den som kör i 60 kilometer i timmen hinner 30 meter på blott två sekunder. Och enligt en norsk studie använder förare i snitt 23,5 sekunder för att exempelvis byta låt på musikspelaren.

Hela 10,2 sekunder, uppdelat på flera kortare blickar, lades på att titta på skärmen.

– Att justera saker via skärm tar mycket mer tid och uppmärksamhet jämfört med att göra det med en fysisk knapp eller ett vred, säger Jacob Sidenvall.

LÄS MER: Larm till bilägare: Misstaget kan kosta tusentals kronor

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen