Stor lyssnarsuccé – program slår rekord

2024 12 17

Ett julprogram har gjort succé i flera veckor och slår nu lyssnarrekord.

Det är inte bara TV som kan göra lyckade julkalendrar.

I år har en julkalender i radio gjort stor succé under hela december, och framgången fortsätter med bara sju dagar kvar till julafton, rapporterar SR.

Det handlar om SR:s egen julkalender, som har blivit väldigt populär och har blivit den mest lyssnade radiojulkalendern någonsin med över 360 000 lyssnare.

– Det händer lite mer, och det tycker jag är lite roligare, för då finns det liksom mer att lyssna på, säger Aili Sjaunja, ett av många barn som uppskattar julkalendern, till radiokanalen.

”Motsats till paddor och telefoner”

Årets radiojulkalender heter ”Mirakelsyskon”, och sänds i Barnradion.

Serien handlar om Älva, som går ut i skogen för att leta efter sin bror som har försvunnit. I skogen träffar hon på olika väsen från den nordiska mytologin – bland annat troll, jättar och svartalver.

Radiojulkalendern har blivit en stor framgång, uppger kanalen, och man lyssnar bland annat på den i många skolor.

Enligt Emma Janke, som har regisserat ”Mirakelsyskon”, kan framgången bero på att många vill hitta ett bra alternativ i en medievärld där mycket annars handlar om korta, snabba klipp.

– En grej som jag har hört lärare som jag har träffat säga, det är att man letar efter liksom lite så här motsats till paddor och telefoner och snabba klipp och så där, säger hon till radiokanalen.

Slår succésiffror

Radiojulkalendern är nu också Sveriges näst största podd, uppger SR.

– Vi trodde nog aldrig att vi skulle slå förra årets succésiffror, men så är det också en rasande spännande kalender i år, säger Frida Derwinger, sin producerar julkalendern, i ett uttalande.

Huvudrollen som Älva görs av Kine Brask Biteye, medan Ylva Hällen från Mysteriesöndag i Barnradion är lucköppnare.

SVT:s kalender möter blandade reaktioner

De flesta förknippar dock julkalendern med TV i första hand, och även SVT:s julkalender har blivit en publiksuccé, enligt kanalen.

Den heter ”Snödrömmar” och utspelar sig i Sápmi och tar avstamp i samisk mytologi, enligt kanalen.

Den har mötts av blandade reaktioner. Flera recensenter har gett den ett gott omdöme, medan andra har kritiserat den.

Kritiken har bland annat kommit från Timbros nättidning Smedjan, som har reagerat på vad man har uppfattat som politiskt innehåll.

– En tydligare hundvissla till den urbana medelklassen hade man knappast kunnat tänka ut, skriver tidningens redaktör Joakim Broman, enligt SVT.

Foto: Viktor Forgacs

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Mardrömsresa med Ving – många drabbade: “Vill att det kommer ut”

2025 05 16

Ving, Sveriges ledande researrangör, får skarp kritik.

Resebyrån grundades redan 1956 och idag har mängder med svenskar erfarenheter av företaget, som arrangerar charterresor till drygt 400 resmål i över 60 länder.

En av de mer populära destinationerna är Mauritius.

Här kan du tillbringa många lata dagar med salta havsbad, promenader längs med stranden, svalkande dopp i poolen, en god bok i skuggan av en palm och här kan du njuta av solnedgången med något svalkande i glaset, framhäver Ving.

"Vill att det här kommer ut"

Efter en mardrömsresa till paradisön riktas dock stor ilska mot resejätten.

En hel familj blev sjuka efter en hotellvistelse som bokats via Ving och resenärerna är övertygade om att maten på hotellet var orsaken, rapporterar Expressen.

Väl hemma i Sverige konstaterades att de drabbats av parasiten Cryptosporidium. Hela semestern präglades av feber, kramper och diarré.

Nu vädras stort missnöje över att hotellet överhuvudtaget går att boka via Ving, samt andra bolag i Sverige.

– Jag tycker att det är fel. Jag vill att det här kommer ut så att inte fler människor blir sjuka och råkar ut för det vi gjorde, säger resenären Victoria till tidningen.

Många drabbade

Den utpekade parasiten kan spridas via exempelvis mat eller förorenat vatten. Enligt Folkhälsomyndigheten rapporteras omkring 700 fall per år i Sverige.

Efter hemkomsten har Victoria sett på omdömessajten Tripadvisor att många andra gäster på samma hotell blivit sjuka och uppvisat samma symtom. En del recensioner gjordes innan familjen ens anlände till Mauritius.

Den drabbade resenären menar att “det måste få ett stopp” och har krävt pengarna tillbaka.

Ving har svarat på kritiken. Två reklamationsärenden om hotellet pågår, som ska ha vidtagit flera åtgärder. 

Resebyrån bekräftar problemen med magsjuka. Enligt Claes Pellvik, Vings kommunikationschef, drabbades 15 procent av gästerna under en period tidigare i våras.

– Just nu har vi inga gäster på hotellet och inte heller några som ska åka dit i närtid, utan det ligger längre bort i sommar. Och till dess räknar vi med att vi kommer ha både resultat från hotellets och våra egna kontroller, säger Pellviktill Expressen.

Har förekommit utbrott i Sverige

Det råder anmälningsplikt kring Cryptosporidiuminfektion. Bekräftade fall måste anmälas detta till regionens smittskyddsläkare samt till Folkhälsomyndigheten, enligt smittskyddslagen.

Utbrott har tidigare förekommit i Sverige.

– År 2002 inträffade ett utbrott kopplat till en utomhusbassäng då cirka 1 000 personer insjuknade efter att de badat i bassängen, förklarar Folkhälsomyndigheten.

Foto A. Marchuk resp E. Guart

Text: Redaktionen