Stor försäkringsbluff – svenska folket riskerar bli grundlurade

2023 12 06

Få personer köper eller bokar idag någonting utan att googla på företaget först.

Recensioner av företag och produkter på nätet är ofta det som blir tungan på vågen när konsumenten står och väger, oavsett om det handlar om att boka hotell, restaurang, frisör – eller välja försäkringsbolag.

Men det kan inte uteslutas att många omdömen är fejkade.

Därför införde EU nya direktiv 2019 och sedan hösten 2022 måste företag i Sverige vara transparenta och ange hur recensioner samlas in.

Om man inte har ett system för att kontrollera äktheten måste det framgå.

– Vi påverkas mycket av vad andra tycker. Om en försäkring fått fem stjärnor är det sannolikt att vi väljer den framför en som fått sämre betyg eller inte fått något omdöme alls, säger Martin Olsson, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

Ingen följer reglerna

Lagändringen ämnade att sätta press på företagen.

Det ska vara tydligt att det faktiskt är konsumenten som köpt produkten som är den som lämnar recensionen.

Men en rapport av Konsumentverket visar nu att inga av de 20 granskade försäkringsbolagen, försäkringsförmedlarna och jämförelsesidorna följer reglerna.

– Vår granskning visar att det finns stora brister i reklamen. De flesta av företagen lämnar inte någon information alls om hur recensionerna hämtas in och några av företagen lämnar information som inte är tillräckligt tydlig, säger Johanna Persson, jurist på Konsumentverket.

Gäller alla

Lagen gäller alla produkter och företag i hela Sverige, men Konsumentverket har hittills alltså enbart tittat närmare på försäkringar.

Mycket tyder dock på att det förekommer bluffrecensioner och fejkade omdömen i alla branscher – allt för att med fula knep locka nya kunder.

– Det är fula metoder, absolut. Men på marknaden får du köra på och om du inte gör det blir du omkörd, sade Richard Olsson, grundare på Rive juridiska byrå, till SVT tidigare i år.

"Fruktansvärt naivt"

Uttalandet gjordes efter att samma byrå avslöjats anställa en person som fått i uppdrag att bokstavligen lura kunder på nätet genom att skapa falska konton och lämna påhittade, och goda, omdömen om företaget.

Personen fick i uppdrag att skapa 500 Googlekonton, fyra olika laptops och en pärm med sim-kort. 

Målet var att recensionerna inte skulle få gå under 4 stjärnor av 5.

– Det skulle vara en fruktansvärt naiv inställning om man tror att marknaden fungerar på andra sätt, sade Richard Olsson.

Företagen som ingått i Konsumentverkets granskning har nu fått information om myndighetens resultat.

Tillsynsärenden har inletts och berörda företag förväntas rätta till bristerna frivilligt.

Foto: S. Graham

Text: Redaktionen


Nya villkor för självscanning på Coop och Ica

2024 02 27

Stölderna i självscanningen har ökat lavinartat under de senaste åren.

Vid upprepade tillfällen har bland annat Svensk Handel larmat om systematiska stölder där folk tycks ha satt i system att utnyttja självscanningskassorna på exempelvis Coop och Ica för att stjäla livsmedel.

Gärningspersonerna ser ofta ut att scanna in samtliga varor som de lägger i påsen men i själva verket scannar de bara in de billiga varorna, har organisationen tidigare framhållit.

– Alternativt scannar de in alla varor först för att sedan radera de dyrare varorna innan de kommer till kassan.

Nya tuffa villkor

Nu har flera av de stora livsmedelskedjorna tröttnat på stölderna.

Tuffare villkor har implementerats på bland annat Coop, Ica, Hemköp och Willys, rapporterar Sveriges Radio.

Konkret handlar det om elektronisk individuell övervakning som innebär att kassorna lagrar information från kunder som scannat fel.

Misstagen hamnar i ett dataregister och resulterar i att dessa kunder behöver genomgå fler så kallade avstämningar när man ska betala.

– Det är de villkor som Coops säkerhet har tagit fram, säger exempelvis butikschefen Joantan Espnoza från Coop-hallen i Gävle till SR.

Då ökar risken

Avstämningarna sker med andra ord inte bara slumpmässigt. Avvikande köpbeteende, som att man behöver köper en vara, ökar chansen för att bli kontrollerad.

Det finns även så kallade “avstämningsvaror” som också kan innebära förutbestämd avstämning.

Att kunder misstänkliggörs målas upp som en risk, men den risken väljer Coop att tona ned.

– Vi försöker vara snälla och trevliga även mot kunder som vi kanske tror har scannat fel medvetet, säger Jonatan Espnosa.

Byter prislappar

Strategierna för att fuska i självscanningen är många. Tidigare har Ica påtalat att kunder till exempel väger en gullök och sätter prislappen på en dyrare vara, som olivolja.

Svensk Handel har även uppmärksammat att gärningspersoner delar upp varor i två olika kundvagnar – i den ena lägger man billiga varor som man scannar och i den andra dyrare varor som man inte scannar.

– Vid självutcheckningen avvaktar man med att rulla fram den dyra kundvagnen för att se om det blir avstämning. Om så är fallet lämnar man kvar kundvagnen med dyra varor i butiken. Om avstämning däremot inte sker rullar man ut båda vagnarna, framhåller organisationen.

LÄS MER: Allvarliga rapporter gällande självscanning

Foto: ICA-Gruppen, Jessica Gow

Text: Redaktionen


Swedbank: Stor grupp blivande pensionärer riskerar kalldusch

2024 02 27

En större del av svenskarna riskerar att få en obehaglig överraskning när pensionsåldern börjar närma sig.

Det larmet kommer från Swedbank på måndagen.

Storbanken har uppmärksammat att kunskapen om hur pensionssystemet fungerar är oroväckande låg bland svenska folket – vilket innebär att en stor grupp omedvetet kan begå misstag som blir direkt avgörande för den blivande pensionen.

Hela 60 procent av befolkningen har liten eller ingen kunskap om pensionssystemets innebörd, visar bankens undersökning som beställts från Kantar Medias Sifopanel.

– De som saknar kunskap om pensionssystemet tror i mindre utsträckning än andra att de kommer få en rimlig pension. Utan koll är det svårt att göra medvetna val om sådant som påverkar pensionen, säger Madelén Falkenhäll, Swedbanks hållbarhetsekonom. 

Upptäcker för sent

De flesta får behålla minst 70 procent av sin lön när man går i pension. Men faktorer som många år i deltid eller sent inträde i arbetslivet kan kapa ersättningen rejält – samtidigt som ett par extra år i arbetet kan höja den kraftigt.

Enligt Swedbank är det dock faktorer som många upptäcker för sent.

Istället kommer det som en kalldusch när man väl kommer till insikt om vilka val som hade kunnat göras för att påverka pensionen till det bättre.

– Ju tidigare du vet vad som påverkar pensionen, desto större möjlighet har du att påverka den. Var femte över 55 år önskar att de hade haft koll på sin pension tidigare, säger Madelén Falkenhäll. 

Högre tjänstepension

En väg till högre pension är enligt Swedbank att avsätta mer till tjänstepensionen.

Banken har tidigare uppskattat att bara ett par procent högre tjänstepensionen skulle kunna motsvara drygt 2 000 kronor mer i pension varje månad för vanliga kvinnoyrken – som ofta har lägre lön än mansdominerade yrken.

– En höjd avsättning till tjänstepension skulle innebära en högre pension för många. Det har redan gjorts inom några kollektivavtal, men det skulle kunna tas ytterligare steg och kan vara värt att titta vidare på för arbetsmarknadens parter, säger Madelén Falkenhäll. 

LÄS MER: Swedbank slår larm: blivande pensionärer illa ute

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen