Stor försäkringsbluff – svenska folket riskerar bli grundlurade
2023 12 06
Få personer köper eller bokar idag någonting utan att googla på företaget först.
Recensioner av företag och produkter på nätet är ofta det som blir tungan på vågen när konsumenten står och väger, oavsett om det handlar om att boka hotell, restaurang, frisör – eller välja försäkringsbolag.
Men det kan inte uteslutas att många omdömen är fejkade.
Därför införde EU nya direktiv 2019 och sedan hösten 2022 måste företag i Sverige vara transparenta och ange hur recensioner samlas in.
Om man inte har ett system för att kontrollera äktheten måste det framgå.
– Vi påverkas mycket av vad andra tycker. Om en försäkring fått fem stjärnor är det sannolikt att vi väljer den framför en som fått sämre betyg eller inte fått något omdöme alls, säger Martin Olsson, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.
Ingen följer reglerna
Lagändringen ämnade att sätta press på företagen.
Det ska vara tydligt att det faktiskt är konsumenten som köpt produkten som är den som lämnar recensionen.
Men en rapport av Konsumentverket visar nu att inga av de 20 granskade försäkringsbolagen, försäkringsförmedlarna och jämförelsesidorna följer reglerna.
– Vår granskning visar att det finns stora brister i reklamen. De flesta av företagen lämnar inte någon information alls om hur recensionerna hämtas in och några av företagen lämnar information som inte är tillräckligt tydlig, säger Johanna Persson, jurist på Konsumentverket.
Gäller alla
Lagen gäller alla produkter och företag i hela Sverige, men Konsumentverket har hittills alltså enbart tittat närmare på försäkringar.
Mycket tyder dock på att det förekommer bluffrecensioner och fejkade omdömen i alla branscher – allt för att med fula knep locka nya kunder.
– Det är fula metoder, absolut. Men på marknaden får du köra på och om du inte gör det blir du omkörd, sade Richard Olsson, grundare på Rive juridiska byrå, till SVT tidigare i år.
"Fruktansvärt naivt"
Uttalandet gjordes efter att samma byrå avslöjats anställa en person som fått i uppdrag att bokstavligen lura kunder på nätet genom att skapa falska konton och lämna påhittade, och goda, omdömen om företaget.
Personen fick i uppdrag att skapa 500 Googlekonton, fyra olika laptops och en pärm med sim-kort.
Målet var att recensionerna inte skulle få gå under 4 stjärnor av 5.
– Det skulle vara en fruktansvärt naiv inställning om man tror att marknaden fungerar på andra sätt, sade Richard Olsson.
Företagen som ingått i Konsumentverkets granskning har nu fått information om myndighetens resultat.
Tillsynsärenden har inletts och berörda företag förväntas rätta till bristerna frivilligt.
Foto: S. Graham
Text: Redaktionen