24 nov 2025

Stor förändring väntas angående streamingtjänster

2024 01 29

Netflix och Viaplays konkurrens i underhållningsbranschen kan leda till förändringar.

Under den senaste tiden har streamingvärlden förändrats.

Från påkostade och utförliga produktioner till en nedgång i kvalitet och uppgång i pris, finns det stora utmaningar för streamingjättarna framöver.

Det menar medieanalytikern Olle Lidbom, rapporterar Svenska Dagbladet.

Kan ske förändring

Lidbom förklarar att den främsta konkurrensen till streamingjättar som Netflix och Viaplay handlar om spel och sociala medier.

Det kan innebära att stora förändringar kan vara att vänta för den som tittar på giganternas innehåll, bland annat att aktörer som Netflix kan börja efterlikna sociala medier.

– Säkert mer oscriptat, som är socialt och har potential att bli viralt, tänk Love is blind. Det kanske sänker betalviljan bland tv-konsumenter om innehållet tappar produktionskvalitet och blir mer likt gratismaterial på Tiktok och Youtube, säger Lidbom till SvD.

Lär bli dyrare

Chefen för Netflix, Reed Hastings, har själv uttalat sig om att man nu måste konkurrera med såväl sociala medier som dataspel.

Därmed bedöms streamingtjänsterna kunna gå i samma linje som sociala medier för att behålla tittarnas uppmärksamhet.

Samtidigt pekar Lidbom på att priserna lär stiga under 2024.

– Kunderna har sämre med pengar och är mer kräsna med hur många abonnemang de har. Man staplar inte abonnemang lika lättvindigt längre, utan väljer bort, säger han.

Enorma problem

En aktör som under den senaste tiden har dragits med enorma problem är Viaplay.

I samband med ekonomiska och strukturella utmaningar har företagets börskurs tokrasat på börsmarknaden, samtidigt som man tvingats höja priserna ordentligt.

Samtidigt har streamingjätten tagit in för att rädda företaget, vilket har inneburit att bland annat franska Canal Plus blir huvudägare, rapporterar SVT.

Flera problem

Anledningen till Viaplays problem handlar dels om inköp av dyra rättigheter och höga produktionskostnader.

Samtidigt har räntekostnader för företagets stora lån blivit svåra att hantera.

Foto: Freestocks

Foto: Arlington Research


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen