Stor förändring väntas angående streamingtjänster

2024 01 29

Netflix och Viaplays konkurrens i underhållningsbranschen kan leda till förändringar.

Under den senaste tiden har streamingvärlden förändrats.

Från påkostade och utförliga produktioner till en nedgång i kvalitet och uppgång i pris, finns det stora utmaningar för streamingjättarna framöver.

Det menar medieanalytikern Olle Lidbom, rapporterar Svenska Dagbladet.

Kan ske förändring

Lidbom förklarar att den främsta konkurrensen till streamingjättar som Netflix och Viaplay handlar om spel och sociala medier.

Det kan innebära att stora förändringar kan vara att vänta för den som tittar på giganternas innehåll, bland annat att aktörer som Netflix kan börja efterlikna sociala medier.

– Säkert mer oscriptat, som är socialt och har potential att bli viralt, tänk Love is blind. Det kanske sänker betalviljan bland tv-konsumenter om innehållet tappar produktionskvalitet och blir mer likt gratismaterial på Tiktok och Youtube, säger Lidbom till SvD.

Lär bli dyrare

Chefen för Netflix, Reed Hastings, har själv uttalat sig om att man nu måste konkurrera med såväl sociala medier som dataspel.

Därmed bedöms streamingtjänsterna kunna gå i samma linje som sociala medier för att behålla tittarnas uppmärksamhet.

Samtidigt pekar Lidbom på att priserna lär stiga under 2024.

– Kunderna har sämre med pengar och är mer kräsna med hur många abonnemang de har. Man staplar inte abonnemang lika lättvindigt längre, utan väljer bort, säger han.

Enorma problem

En aktör som under den senaste tiden har dragits med enorma problem är Viaplay.

I samband med ekonomiska och strukturella utmaningar har företagets börskurs tokrasat på börsmarknaden, samtidigt som man tvingats höja priserna ordentligt.

Samtidigt har streamingjätten tagit in för att rädda företaget, vilket har inneburit att bland annat franska Canal Plus blir huvudägare, rapporterar SVT.

Flera problem

Anledningen till Viaplays problem handlar dels om inköp av dyra rättigheter och höga produktionskostnader.

Samtidigt har räntekostnader för företagets stora lån blivit svåra att hantera.

Foto: Freestocks

Foto: Arlington Research


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen