Stor förändring bekräftad – påverkar hela bilmarknaden
2023 11 03
Fossila bränslen ska fasas ut till 2030.
Det framgår av EU:s nya klimatpaket Fit for 55 som Sverige måste förhålla sig till.
I oktober överlämnade regeringens utredare av klimatmålen, professor John Hassler, sin rapport om hur Sveriges klimatpolitik bör utvecklas för att anpassas till EU:s nya klimatpaket.
Han föreslog bland annat att transportsektorsmålet bör ändras så att det fokuserar på elektrifiering istället för utsläpp av växthusgaser.
I dag har Sverige som mål att minska utsläppen i transportsektorn med 70 procent till 2030.
John Hassler anser att målen ska omformuleras.
– Jag tycker att transportmålet ska skärpas och att fokus ska ligga på en snabb elektrifiering. Vi måste skapa ett fungerande ekosystem kring transportsektorn, sa han på en pressträff tillsammans med klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).
Omfattande åtgärdsplan
Nu ger två myndigheter i Sverige besked om hur omställningen till en elektrifierad transportsektor ska gå till.
Energimyndigheten och Trafikverket har identifierat ett stort antal åtgärder som ska påskynda utrullningen av laddinfrastruktur och vätgastank-infrastruktur.
Åtgärderna är samlade i ett förslag till ett nationellt handlingsprogram.
Myndigheterna har listat 55 åtgärder för att underlätta och öka takten i utvecklingen av laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas.
I sin rapport betonar de ansvariga aktörerna att utbyggnaden av laddstationer måste öka i en snabb takt.
I dag har Sverige över 4 200 laddstationer och drygt 27 200 laddningspunkter för elbilar
EU har tidigare fastslagit att 14 000 nya laddstationer behöver installeras varje vecka om unionen ska kunna nå målet om att minska koldioxidutsläppen från personbilar med 55 procent före 2030.
Utbyggnaden behöver ske genom både publika och icke-publika laddningsstationer.
Det framhåller Trafikverket och Energimyndigheten.
– Hemma- och depåladdning, oavsett boendeform, är centralt i omställningen till elektrifieringen av fordonsflottan. EU:s regelverk sätter ramarna för utbyggnaden av laddning och tankstationer för vätgas längs europavägar och vissa riksvägar. Utöver det behöver samma infrastruktur etableras längs andra större vägar för att ett elektrifierat vägtransportsystem ska vara tillgängligt för alla, säger Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket.
Olika typer av laddstationer
Publik laddning: En laddstation som är tillgänglig för vem som helst att använda, exempelvis längs landsvägar, i parkeringshus, vid köpcentrum, vid infartsparkeringar eller resecentrum.
Icke-publik laddning: En laddstation som är placerad vid bostaden eller vid arbetsplatsen och används huvudsakligen av de boende eller de som arbetar där. Vissa icke-publika laddstationer erbjuder dock publik laddning under vissa tider och klassas då som semi-publika.
Källa: Energimyndigheten
Foto: Kathy
Text: Redaktionen