Stor flygförändring 2026 – bekräftar prischock

2023 12 04

Om tre år väntas en större förändring inom flygbranschen träda i kraft.

De nationella skatterna kommer då att kompletteras av europeiska regelverk.

En följd blir stora kostnadsökningar med anledning av EU:s utlsläppshandelssystem, Refuel EU Aviation och så alltså den svenska flygskatten.

Totalt beräknas sökningarna stiga mot fyra miljarder kronor 2026 – vilket kommer att innebära minst 800 kronor dyrare flygresor för en barnfamilj samma år.

Nu slår Transportföretagen larm om utvecklingen och kräver åtgärder från regeringen.

Ökar 352 procent

Enligt en ny rapport från Nyström forskning och utredning, Nyfou, som gjorts på uppdrag av Transportföretagen hämmar beskattningen tillväxt, mobilitet och konkurrenskraft.

Kostnadsberäkningen innebär att  de ovan nämnda styrmedlen kommer att ha ökat med 352 procent vid 2030 jämfört med 2019.

Och det skulle alltså slå hårt mot biljettpriserna.

Vid samma tidpunkt kommer prisökningen att ligga på 1 000 kronor dyrare än 2019.

Ansvaret på resenärerna

Ytterligare två faktor påverkar den stora prisökningen – pandemiunderskottet i avgiftssystemet om sju miljarder kronor och kraftigt stigande bränslepriser.

– Om inte resenärerna klarar det högre biljettpriset och istället minskar sitt flygande finns det en akut risk för Sveriges flyginfrastruktur och tillgänglighet, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen flyg, i ett pressmeddelande.

"Totalförsvaret försämras"

Enligt branschchefen innebär det att alla inte kommer att ha samma tillgång till högspecialiserad vård, att det samhällsviktiga flyget inte har någonstans att starta eller landa.

Även totalförsvaret skulle försämras.

– Utöver privatpersoner och samhällsviktiga tjänster slår det mot företagens konkurrenskraft då de kan få det svårare att rekrytera nyckelkompetens, säger Fredrik Kämpfe.

Varnar regeringen

Nu varnar samma organisation regeringen för att åtgärder krävs snarast.

Bland annat måste flygskatten fasas ut för att istället kunna återinvesteras i flygets omställning.

Det föreslås även att hantera pandemiunderskottet så att det inte läggs på framtida biljettpriser samt att storsatsa på produktionen av hållbara flygbränslen i Sverige.

–  Sverige behöver en flygbransch som får möjligheten att ställa om. Efter att vi länge har varit ett föregångsland har nu EU tagit kommandot i flygets omställning, säger Fredrik Kämpfe.

– När vi då har kvar nationella punktskatter på flyget finns en överhängande risk för Sveriges flyginfrastruktur och tillgängligheten i Sverige. Därför behöver regeringen fatta beslut om utfasning av flygskatten, hantering av pandemiunderskotten och storsatsning på hållbart flygbränsle.

Foto: Portuguese Gravity

Text: Redaktionen


Akut uppmaning från Google: Till alla som använder Google Chrome

2024 05 17

Google har släppt en akut säkerhetsuppdatering till webbläsaren Google Chrome.

Det meddelar företaget på torsdagen.

Det är tredje gången på en vecka som Google tvingas åtgärda ett akut säkerhetsproblem i den populära webbläsaren.

Techjätten är fåordig om vad problemet handlar om och eventuella konsekvenser för användare.  

– Google är medvetet om att en exploatering för CVE-2024-4947 finns, skriver företaget i ett meddelande.

Det rör sig dock om ett allvarligt säkerhetshot.

Hotnivån är satt till hög, uppger tidningen Forbes.

Uppmanar användare

Den nya säkerhetsuppdateringen kommer automatiskt att installeras hos samtliga Google Chrome-användare.

Akutåtgärden har följande nummer: 124.0.6367.207/.208

 För att kontrollera att man tagit del av uppdateringen uppmanas användare vidta följande åtgärder:

Uppdatera Google Chrome manuellt eller kontrollera att den automatiska uppdateringen har tillämpats och starta sedan om webbläsaren.

Så uppdaterar du Google Chrome

  1. Öppna Chrome på datorn.
  2. Klicka på de tre punkterna uppe till höger
  3. Klicka på ”Hjälp” och sedan ”Om Google Chrome”
  4. Klicka på ”Uppdatera Google Chrome” (om alternativet inte finns har du redan den senaste versionen)
  5. Klicka på ”Starta om”

Har varnat för webbläsare

Sårbarheten som upptäckts är den tredje under en vecka som Google behövt korrigera.

Tidigare i år gick ett flertal forskare ut och varnade användare av Chrome på grund av stora mängder tillägg i webbläsaren som används aktivt efter installation för att söka sparade lösenord och stjäla dem.

En del, inklusive annonsblockerare och shoppingappar, har laddats ned flera miljoner gånger av användare världen över.

LÄS MER: Forskare varnar användare av Google Chrome

Foto: Firmbee

Text: Redaktionen


BEKRÄFTAT: Jätteförändring för alla som tankar bilen i Sverige

2024 05 17

Så sent som hösten 2023 hade Sverige de högsta dieselpriserna i hela Europa.

Ett halvår senare är läget helt omvänt.

Nu har Sverige lägst priser på både diesel och bensin i nästan hela Europa. Det visar nya siffror från bilistorganisationen M Sverige, rapporterar SVT.

Enbart Andorra, Liechtenstein samt några få länder i östeuropa har lägre drivmedelspriser än Sverige. 

– Jag tycker att det är en jätteintressant jämförelse för det brukar inte förhålla sig på det sättet. Men det är en klen tröst för den som tankar i Sverige när det ändå är ett högt pris, säger M Sveriges hållbarhetsansvariga Carl-Erik Stjernvall till tv-kanalen.

Tre kronor lägre

När prissänkningarna började träda i kraft vid årsskiftet var efterfrågan hög. Dieseln tog slut vid pump på flera ställen och från Norge vallfärdade bilister till Sverige för att tanka.

Och för den som ska ut och bila genom Europa i sommar är det alltså fortsatt värt att tanka på hemmaplan så mycket det går.

Just nu är dieselpriset drygt tre kronor lägre än exempelvis i samtliga av Sveriges grannländer, och samma ska gäller alltså nästan överallt för bensin. 

Utsläppen ökar

Den kraftiga förändringen får också två förändringar, att färre köper elbil och att utsläppen ökar.

Det senare konstaterades av regeringen själva när man i höstas gick fram med att utsläppen totalt sett kommer att öka med uppemot 10 miljoner ton fram till 2030 med nuvarande politik.

Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) har tidigare påtalat att man måste titta längre än så. Att avskaffa några klimatmål är inte aktuellt.

– Sverige ska föra en ambitiös och effektiv klimatpolitik som når klimatmålen. Den här budgeten ska inte ses som hela svaret på att vi når dit, framhöll hon till DN i höstas.

"Riskfylld väg"

Men regeringens utsläppspolitik har fått kritik.

Förutom från oppositionen har också experter i Klimatpolitiska rådet vädrat sitt missnöje.

– Vi menar att regeringen leder in Sverige på en onödigt riskfylld väg. Planen visar inte hur vi når målen, varken på kort eller lång sikt, sade rådets vice ordförande tillika professor Björn Sandén till DN nyligen.

LÄS MER: Oväntat besked om bensin och diesel – räknar med kraftig förändring

Foto: Circle K

Text: Redaktionen