24sep2025

Stor flygförändring 2026 – bekräftar prischock

2023 12 04

Om tre år väntas en större förändring inom flygbranschen träda i kraft.

De nationella skatterna kommer då att kompletteras av europeiska regelverk.

En följd blir stora kostnadsökningar med anledning av EU:s utlsläppshandelssystem, Refuel EU Aviation och så alltså den svenska flygskatten.

Totalt beräknas sökningarna stiga mot fyra miljarder kronor 2026 – vilket kommer att innebära minst 800 kronor dyrare flygresor för en barnfamilj samma år.

Nu slår Transportföretagen larm om utvecklingen och kräver åtgärder från regeringen.

Ökar 352 procent

Enligt en ny rapport från Nyström forskning och utredning, Nyfou, som gjorts på uppdrag av Transportföretagen hämmar beskattningen tillväxt, mobilitet och konkurrenskraft.

Kostnadsberäkningen innebär att  de ovan nämnda styrmedlen kommer att ha ökat med 352 procent vid 2030 jämfört med 2019.

Och det skulle alltså slå hårt mot biljettpriserna.

Vid samma tidpunkt kommer prisökningen att ligga på 1 000 kronor dyrare än 2019.

Ansvaret på resenärerna

Ytterligare två faktor påverkar den stora prisökningen – pandemiunderskottet i avgiftssystemet om sju miljarder kronor och kraftigt stigande bränslepriser.

– Om inte resenärerna klarar det högre biljettpriset och istället minskar sitt flygande finns det en akut risk för Sveriges flyginfrastruktur och tillgänglighet, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen flyg, i ett pressmeddelande.

"Totalförsvaret försämras"

Enligt branschchefen innebär det att alla inte kommer att ha samma tillgång till högspecialiserad vård, att det samhällsviktiga flyget inte har någonstans att starta eller landa.

Även totalförsvaret skulle försämras.

– Utöver privatpersoner och samhällsviktiga tjänster slår det mot företagens konkurrenskraft då de kan få det svårare att rekrytera nyckelkompetens, säger Fredrik Kämpfe.

Varnar regeringen

Nu varnar samma organisation regeringen för att åtgärder krävs snarast.

Bland annat måste flygskatten fasas ut för att istället kunna återinvesteras i flygets omställning.

Det föreslås även att hantera pandemiunderskottet så att det inte läggs på framtida biljettpriser samt att storsatsa på produktionen av hållbara flygbränslen i Sverige.

–  Sverige behöver en flygbransch som får möjligheten att ställa om. Efter att vi länge har varit ett föregångsland har nu EU tagit kommandot i flygets omställning, säger Fredrik Kämpfe.

– När vi då har kvar nationella punktskatter på flyget finns en överhängande risk för Sveriges flyginfrastruktur och tillgängligheten i Sverige. Därför behöver regeringen fatta beslut om utfasning av flygskatten, hantering av pandemiunderskotten och storsatsning på hållbart flygbränsle.

Foto: Portuguese Gravity

Text: Redaktionen


21 oktober 2025

JUST NU: Jubel i Ryssland – av en och samma anledning

2025 10 21

Förra veckans telefonsamtal mellan Rysslands diktator Vladimir Putin och USA:s president Donald Trump får stor uppmärksamhet i rysk stats-tv.

Flera välkända ryska propagandister lyfter fram att Trump ändrat tonläget gentemot Ukraina efter samtalet, rapporterar finska Iltalehti med hänvisning till flera inslag i rysk stats-tv.

Trump har åter börjat återge Putins syn på kriget – något som får flera av Kremls mest välkända propagandistister att jubla.

Att Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj enligt uppgift ska ha blivit utskälld av Trump under deras möte i fredags betraktas som en stor seger i rysk tv.

– Det är anmärkningsvärt att vi kan andas ut den här veckan. Självklart är Zelenskyj den största förloraren, säger tv-ankaret Vladimir Solovjov, som länge varit en av Putins ledande propagandister.

Kommenterar slipsvalet

Solovjov uppmärksammar också USA:s försvarsminister Pete Hegseths klädval under mötet med Zelenskyj.  Hegseth bar en slips, vars färger och mönster påminde om den ryska flaggan.

– Vi vet vad Hegseth gör varje år den 23 februari och 9 maj, säger Solovjov med hänvisning till de stora ryska högtidsdagarna Fäderneslandsförsvararens dag och Segerdagen.

LÄS MER: “Jag ska bryta Zelenskyjs ben” – EU-parlamentariker hotar 

”Morot framför en åsnas näsa”

Solovjovs propagandistkollega, dumaledamoten Jevgenij Popov, uppmärksammar att Trump tycks sätta stopp för leveranser av långdistansroboten Tomahawk till Ukraina. En märkbart belåten Popov antyder att den amerikanske presidenten bara retade Zelenskyj när han hintade om att Ukraina kan få Tomahawks.

– Det är som att dingla med en morot framför en åsnas näsa, säger den ryske politikern enligt Iltalehti.

LÄS OCKSÅ: UPPGIFTER: Trumps möte med Putin på väg att kollapsa

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


21 oktober 2025

JUST NU: Nytt körkort lanseras – första gången någonsin

2025 10 21

För första gången någonsin kommer det bli möjligt att ladda ner sitt körkort digitalt.

Senast 2030 kommer digitala körkort att införas Sverige, rapporterar Transportstyrelsen.

Beslutet är en del av flera nya regler från EU:s nya körkortsdirektiv.

– Ett EU-gemensamt digitalt körkort ska införas i alla medlemsländer som ett elektroniskt intyg som kan lagras i en digital plånbok. Samtidigt ska det fortfarande gå att få ett traditionellt fysiskt körkort. I Sverige ska digitala körkort införas senast år 2030, framhåller myndigheten.

Flera nya körkortsregler

De nya EU-direktiven innebär flera ändringar. Bland annat ska den nya B1-bilen i praktiken ersätta A-traktorn. Fordonen får max väga 2 500 kilo och ha en maxhastighet på 45 km/h.

– Behörigheten gäller från 16 års ålder och är giltig fram till 21 års ålder. Länder kan ansöka om att sänka åldern till 15 år om trafiksäkerheten kan säkerställas, framhåller Transportstyrelsen.

Dessutom kommer det bli möjligt för personer som haft B-körkort i minst två år att köra tyngre fordon. Det handlar om personbilar, lastbilar och husbilar på upp till 4 250 kilo som drivs med alternativa bränslen – det vill säga drivmedel som ersätter fossila bränslen.

– Det är också möjligt att köra med släp upp till en totalvikt på 5 000 kg efter särskild utbildning eller prov. Det är upp till varje medlemsland att avgöra om krav på utbildning eller prov ska gälla, skriver Transportstyrelsen om ändringen.

LÄS MER: ”Sämsta i historien” – tung dom från Swedbank

FAKTA: EU:s nya körkortsregler

- Vissa regler är obligatoriska att införa för alla medlemsstater och vissa regler är frivilliga.

- För majoriteten av reglerna gäller en införlivandetid på 3+1 år, dvs. att medlemsstaterna ska ha införlivat de nya reglerna senast tre år efter att direktivet beslutats och att de nya reglerna ska tillämpas ett år därefter. Det här innebär att merparten av reglerna börjar gälla 2029.

Läs mer om alla nya regler här: transportstyrelsen.se/kommande-korkortsregler

Källa: Transportstyrelsen

LÄS OCKSÅ: UPPGIFTER: Ilska inom regeringen – skyller på Liberalerna 

Foto: Marcusoscarsson.se

Text: Redaktionen