Stefan Löfven kritiseras efter coronauttalande

2021 09 27

Trots hård kritik från oberoende Coronakommissionen och trots skyhögt många fler dödsfall än övriga Norden tillsammans så anser Stefan Löfven inte att Sveriges coronastrategi varit misslyckad.

Det framgick vid en intervju med statsministern i CNN där han fick frågan om han anser att Sveriges strategi varit ett misslyckadande.

– Nej det gör jag inte, svarade Stefan Löfven.

Försvarar strategin

Han uppger till CNN att det inte varit så stor skillnad mellan Sverige och andra länder avseende coronastrategin.

– Vi valde också att stanna hemma vid symtom, hålla avstånd, använda munskydd, som vi beslutade om senare. Det var inte som att man fick göra vad man ville, säger statsministern som medgav de höga dödstalen men inte ser strategin som ett misslyckande.

Får kritik

Men Joakim Dillner, professor i infektionsepidemiologi, anser att Stefan Löfven är ute och cyklar när han inte vill se Sveriges strategi som ett misslyckande.

– Den svenska strategin måste betraktas som ett misslyckande, av den enkla anledningen att vi har väldigt många dödsfall.

En rad misslyckanden

Dillner räknar upp en rad områden där Sverige inte lyckats bra inklusive bristande testning, äldreboendena och svaga inreserestriktioner.

– På smittspridningen kan man ju se att kontrollen av efterlevnaden måste ha varit väldigt dålig, säger Joakim Dillner som även lyfter fram att det dröjde väldigt lång tid till Sverige införde munskydd.

– Det var ju anmärkningsvärt sent. Vi var det sista landet i Europa att införa rekommendationen om munskydd. När den äntligen kom hade befolkningen vant sig vid att det inte behövdes, menar professorn.

ANALYS

Den oberoende Coronakommissionen gav Sverige skarp kritik när det gäller att skydda alla äldre inom äldreomsorgen. Enligt kommissionen infördes åtgärderna för sent och var dessutom bristfälliga.

Sverige misslyckades även med testningen sett till FN:s krav och även bristerna inom kollektivtrafiken har fått hård kritik. Deltagartaket var även betydligt lägre än övriga Norden.

Talande dödsstatistik

Dödsstatistiken i Norden ser ut så här för närvarande:

▪14 821 döda Sverige

▪2 642 döda Danmark

▪1 069 döda Finland

▪850 döda Norge

▪33 döda Island

Bristande självkritik

För att kunna rätta till misslyckanden är det centralt att kunna idka självkritik annars blir det svårt att agera men regeringen och Folkhälsomyndigheten har under pandemin legat mycket lågt när det gäller att självkritik. Det är en oroande signal som inte stärker tron på att man kommer att klara av nästa kris på ett bättre sätt.

Se CNN-intervjun med Stefan Löfven här.

Foto: Stefan Löfven, FB

[yop_poll id="674"]

25 november 2025

Nordkoreansk “mirakelmedicin” strömmar in Ryssland

2025 11 25

Ett nytt läkemedel har fått fart på den ryska marknaden.

Nordkoreanska Neo Viagra har börjat säljas i mängder i Ryssland.

Läkemedlet är ett potenshöjande medel för både män och kvinnor. Enligt tillverkaren hjälper det även mot led- och njurproblem samt smärtor i rygg, axlar och knän.

Den oberoende tidningen The Moscow Times skriver att produkten nu “sköljer över” landet sedan västerländska tillverkare lämnat den ryska marknaden efter invasionen av Ukraina.

Ökänt företag

Det är det nordkoreanska företaget Pupang, ökänt för sina pseudomediciner, som står bakom “mirakelmedicinen”. Pupang är ett dotterbolag till Korea Pupang Trading Corporation som finns på sanktionslistan hos FN, EU och USA.

Enligt företaget själv tycks det knappast finnas några gränser för vad deras läkemedel  kan åstadkomma. Dessutom menar man att det inte finns en enda biverkning.

– Pugang är känt för att ha levererat det injicerbara medlet Kumdang-2 till Ryssland, som tillverkaren påstår är effektivt mot hiv, coronavirus, malaria, bältros, svininfluensa och till och med narkotikaberoende, skriver The Moscow Times.

Preparatet påstås vara odlat i jorden och “berikad med sällsynta jordartsmetaller”. Företaget hävdar också att det innehåller såväl guld som platina. 

LÄS MER: UPPGIFTER: Putin var nära att avgå

Är som vanlig Viagra

När Neo Viagra dök upp i nordkoreanska statliga kataloger 2018 utlovades “sexuellt nöje i 16-24 timmar", uppger den ryska tidningen.

Trots att den marknadsförs som en “örtmedicin” har tester dock kunnat visa att medlet innehåller samma aktiva ingrediens som vanlig Viagra, rapporterade The New Zealand Herald redan 2016.

Men läkemedlet har alltså gått hem i Ryssland. På flera sajter som säljer läkemedlet hyllas medicinen.

– En av köparna skriver att medlet ”fungerar även med vin”. En annan kund beskriver en ”mjuk men stabil effekt” och kallar priset ”trevligt jämfört med Viagra”, framhåller The Moscow Times.

Priset för Neo Viagra ligger på 2 200 – 3 000 rubel, motsvarande strax över 300 svenska kronor.

De västerländska tillverkarna av potensmedel upptog innan kriget enbart 3 procent av marknadsandelarna i Ryssland. Nästan all produktion av läkemedel för ändamålet sker idag i Ryssland.

LÄS MER: Kalldusch för Putin – Kina höjer priserna rejält

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 26

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen