STARKT BESKED: Socialdemokraterna vinner på sitt överraskande besked

2022 05 03

Man vinner inte ett val genom lägga energi på ett samtalsklimat där folk och fä gapar, skriker och bär sig åt.

ANALYS: Så kan man summera slutsatsen av det överraskande besked som nyligen kommit avseende sociala medier från Sveriges största parti.

Närmare 118 000 följare

Beskedet gäller den skräniga kommunikationskanalen Twitter.

– Detta konto är inte längre aktivt. Vi finns i stället på gator och torg, för samtal på arbetsplatser och i trappuppgångar när vi knackar dörr. Du hittar oss även på Facebook, Instagram och Youtube.

Så lyder meddelandet som Socialdemokraterna lade ut på partiets Twitterkonto som uppges ha haft närmare 118 000 följare när meddelandet lades ut.

Beror på samtalsklimatet

Att Sveriges största parti ger det beskedet mitt under pågående valår är en rejäl överraskning. Socialdemokraterna startade sitt Twitterkonto 2007 och efter 15 år kommer alltså det oväntade beskedet.

Johannes Svensson, presstalesperson hos Socialdemokraterna, gav en kort kommentar till Expressen som indikerade vad som ligger bakom beslutet.

– I just den här kanalen är det samtalsklimatet som vi inte tycker är produktivt, förklarade han. 

Socialdemokraterna har rätt

Socialdemokraterna har alldeles rätt!

Twitter har i många år varit en ”social mediekanal” som snarast varit en ”asocial mediekanal” som kännetecknas av hot, hat, grova personangrepp, påhopp, lögner, desinformation och en ocean av asocialt och otrevligt beteende.

Ovuxen plattform

Som vanligt när det gäller sociala medier finns ytterligare två kännetecken:

-Det ena är att det ansvariga företaget som driver plattformen inte tar ansvar för fem öre. Mycket ovuxet och dåligt.

-Det andra är att asociala personer felaktigt intalat sig själva att det är yttrandefrihet att få bete sig illa på andras sociala mediesidor. I själva verket har man inget lagstöd att få kommentera överhuvudtaget på andras sidor.

Mycket uppfriskande

Att ett politiskt parti i den tokiga sociala medieeran 2022 tar ett beslut om att inte vara aktivt på Twitter, och dessutom i en så kritisk period som valkampanj, är mycket uppfriskande och bra.

När folk och fä tycks tävla med varandra om att gapa, skrika, medvetet missförstå, fabulera och vara otrevliga, oartiga och ohyfsade i parti och minut så skapas inte ett samtalsklimat som bär nämnvärd frukt för politiska partier.

Dessutom sker dumheterna ofta på anonyma konton.

Bra att gå sin egen väg

Om ett parti finner att man vill vara på Twitter så kan man göra det. Det kanske är rätt för det partiet. Jag säger inget om det och det är inte det som är huvudpoängen med denna analys.

Huvudpoängen är istället att det är mycket bra att man som parti även kan ta ett helt motsatt beslut och helt enkelt göra som Socialdemokraterna och säga nej till aktivitet på Twitter framöver.

Bra för demokratin

Med andra ord är man som parti på inget sätt beroende av att finnas på Twitter. Partier är större än sociala mediekanaler helt enkelt och det är bra för demokratin. Valfrihet råder.

Väljarna är viktigast

De som faktiskt är allra viktigast, det vill säga väljarna, håller till allra största delen till på helt andra ställen än Twitter. Till exempel Facebook och Instagram.

Ja eller precis som Socialdemokraterna själva tar upp i sitt sista Twittermeddelande – på gator, torg, arbetsplatser och trappuppgångar.

Strålande markering

Min bedömning är i enlighet med detta att en av Socialdemokraternas största vinster med att inaktivera sitt Twitterkonto är att partiet frigör energi och tankeverksamhet som kan spenderas närmare väljarna istället.

Dessutom är det som sagt en strålande markering om att man inte vinner val genom att lägga energi på ett samtalsklimat där folk och få gapar, skriker och bär sig åt.

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet.

Text: Redaktionen


Nya regler när du går på restaurang – ska gälla i hela landet

2024 04 20

Ett nytt krav kommer att ställas på Sveriges restauranger.

Det meddelar landsbygdsminister Peter Kullgren (KD).

Kullgren har gett Livsmedelsverket i uppdrag att ta fram föreskrifter om att restauranger och storhushåll måste informera gäster om ursprungsland för kött.

– Många konsumenter vill göra medvetna val om maten de äter och då är god information en förutsättning.

– Regeringen vill därför att konsumenter ska få veta var kött som serveras på restauranger kommer ifrån. Det är bra för djurvälfärden och Sveriges självförsörjningsförmåga, säger ministern.

Kullgren tillägger att det ska vara ”lika enkelt att få veta var köttet kommer ifrån på en restaurang som i en butik”.

Nuvarande regelverk fastslår att butiker måste redovisa ursprungsland för kött, men ett liknande krav finns ej för restauranger.        

Så kan gäster informeras  

Livsmedelsverket ska redovisa sitt uppdrag 15 december.

De nya kraven ska gälla i hela landet och berör färskt, kylt, fryst och malet kött av nöt, svin, får, get och fjäderfä som används som ingrediens i måltider som serveras på restauranger och i storhushåll.

–  Detta är en angelägen fråga för såväl konsumenter som för svenska lantbrukare, framhåller regeringen i ett uttalande.  

Vidare uppger regeringen att en utgångspunkt också är att den administrativa bördan för företagen, kommuner och regioner ska vara så liten som möjligt, samt att det ska det finnas flexibilitet i hur informationen om ursprungsland delges.

– Till exempel genom att informationen kan lämnas muntligt när den efterfrågas av konsumenten, meddelar regeringen.

Nya regler för hämtmat

Sedan tidigare har nya krav för restaurangers hantering av hämtmat införts. 

De nya reglerna trädde i kraft den 1 januari. 

LÄS MER HÄR:

Nya regler för hämtmat – det här gäller

Foto: A. Haney

Text: Redaktionen


Arla ger besked om de nya korkarna

2024 04 20

Arla tror sig ha en förklaring gällande kritiken mot de nya korkarna.

Under den senaste tiden har fastsittande korkar på mjölkkartonger varit hett omdebatterade.

Många har velat se en återgång till tidigare versioner, medan andra inte lägger någon större vikt vid förändringen.

Arla, som är en av aktörerna som genomfört förändringen på sina produkter, tror sig kunna ge ett besked om anledningen till kritiken.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Geografiska skillnader

Vad gäller mjölken från Arla så tycks ilskan mot de fastsittande korkarna vara mer intensiv söder om Stockholm.

Presschef Max Wallenberg menar att det hela kan ha att göra med geografiska skillnader.

– Om du bor i Stockholm eller uppåt i landet så har du en kork som många tycker fungerar lite bättre, och bor du längre ner i landet så är det en kork som många tycker funkar lite sämre, säger han till SR.

Får fler klagomål

Arla får in fler klagomål från södra Sverige än från Stockholm och norrut.

– Det beror helt enkelt på var paketen produceras, vid vilket mejeri de görs. Den här korken som har fått mycket kritik, där behöver man trycka till så att det blir ett klick, annars fastnar korken och så får man mjölk överallt.

Därför infördes korkarna

De nya korkarna har införts i samband med att en ny EU-lag klubbas igenom.

– Plastlock från dryckesförpackningar är en av de vanligaste orsakerna till nedskräpning och några av de främst förekommande plastprodukterna upphittade under strandstädningar, förklarar Arla.

– Från och med juli 2024 införs ny lagstiftning från EU som kräver att alla korkar ska sitta fast vid dryckesförpackningar upp till tre liter. 

– För att kunna möta de nya kraven, har vi på Arla redan startat arbetet med att anpassa mejerierna till den nya förpackningsdesignen.

Ska sitta fast

Den nya EU-lagen är klar och tydlig vad gäller återvinningen.

– Enligt EU:s direktiv ska plastlocket sitta fast på förpackningen under hela förpackningens livslängd. Det betyder att hela förpackningen sorteras som pappersförpackning.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen