STARKT BESKED: Socialdemokraterna vinner på sitt överraskande besked

2022 05 03

Man vinner inte ett val genom lägga energi på ett samtalsklimat där folk och fä gapar, skriker och bär sig åt.

ANALYS: Så kan man summera slutsatsen av det överraskande besked som nyligen kommit avseende sociala medier från Sveriges största parti.

Närmare 118 000 följare

Beskedet gäller den skräniga kommunikationskanalen Twitter.

– Detta konto är inte längre aktivt. Vi finns i stället på gator och torg, för samtal på arbetsplatser och i trappuppgångar när vi knackar dörr. Du hittar oss även på Facebook, Instagram och Youtube.

Så lyder meddelandet som Socialdemokraterna lade ut på partiets Twitterkonto som uppges ha haft närmare 118 000 följare när meddelandet lades ut.

Beror på samtalsklimatet

Att Sveriges största parti ger det beskedet mitt under pågående valår är en rejäl överraskning. Socialdemokraterna startade sitt Twitterkonto 2007 och efter 15 år kommer alltså det oväntade beskedet.

Johannes Svensson, presstalesperson hos Socialdemokraterna, gav en kort kommentar till Expressen som indikerade vad som ligger bakom beslutet.

– I just den här kanalen är det samtalsklimatet som vi inte tycker är produktivt, förklarade han. 

Socialdemokraterna har rätt

Socialdemokraterna har alldeles rätt!

Twitter har i många år varit en ”social mediekanal” som snarast varit en ”asocial mediekanal” som kännetecknas av hot, hat, grova personangrepp, påhopp, lögner, desinformation och en ocean av asocialt och otrevligt beteende.

Ovuxen plattform

Som vanligt när det gäller sociala medier finns ytterligare två kännetecken:

-Det ena är att det ansvariga företaget som driver plattformen inte tar ansvar för fem öre. Mycket ovuxet och dåligt.

-Det andra är att asociala personer felaktigt intalat sig själva att det är yttrandefrihet att få bete sig illa på andras sociala mediesidor. I själva verket har man inget lagstöd att få kommentera överhuvudtaget på andras sidor.

Mycket uppfriskande

Att ett politiskt parti i den tokiga sociala medieeran 2022 tar ett beslut om att inte vara aktivt på Twitter, och dessutom i en så kritisk period som valkampanj, är mycket uppfriskande och bra.

När folk och fä tycks tävla med varandra om att gapa, skrika, medvetet missförstå, fabulera och vara otrevliga, oartiga och ohyfsade i parti och minut så skapas inte ett samtalsklimat som bär nämnvärd frukt för politiska partier.

Dessutom sker dumheterna ofta på anonyma konton.

Bra att gå sin egen väg

Om ett parti finner att man vill vara på Twitter så kan man göra det. Det kanske är rätt för det partiet. Jag säger inget om det och det är inte det som är huvudpoängen med denna analys.

Huvudpoängen är istället att det är mycket bra att man som parti även kan ta ett helt motsatt beslut och helt enkelt göra som Socialdemokraterna och säga nej till aktivitet på Twitter framöver.

Bra för demokratin

Med andra ord är man som parti på inget sätt beroende av att finnas på Twitter. Partier är större än sociala mediekanaler helt enkelt och det är bra för demokratin. Valfrihet råder.

Väljarna är viktigast

De som faktiskt är allra viktigast, det vill säga väljarna, håller till allra största delen till på helt andra ställen än Twitter. Till exempel Facebook och Instagram.

Ja eller precis som Socialdemokraterna själva tar upp i sitt sista Twittermeddelande – på gator, torg, arbetsplatser och trappuppgångar.

Strålande markering

Min bedömning är i enlighet med detta att en av Socialdemokraternas största vinster med att inaktivera sitt Twitterkonto är att partiet frigör energi och tankeverksamhet som kan spenderas närmare väljarna istället.

Dessutom är det som sagt en strålande markering om att man inte vinner val genom att lägga energi på ett samtalsklimat där folk och få gapar, skriker och bär sig åt.

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet.

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


Populär tv-serie på väg tillbaka – lockar miljontals tittare

2024 07 22

En av svensk tv:s största succéserier uppges närma sig en comeback.

Sedan Kanal 5 presenterade realityserien om Gekås i Ullared år 2007 har svenska folket fått lära känna profiler som Ola-Conny och Morgan.

Serien blev snabbt oerhört populär och många svenskar har genom åren bänkat sig framför tv-apparaterna för att följa vad som sker i det enorma varuhuset.

I samband med pandemin blev det dock stopp för inspelningarna, och det sista avsnittet sändes 2021.

På väg tillbaka

Miljontals tittare uppskattade programmet, och många blev besvikna när det inte blev någon fortsättning.

Nu kommer besked om att serien är på väg tillbaka.

– Det pågår diskussioner på flera nivåer, säger varuhusets vd Patrik Levin till sajten Market.

Oklart hur och var

Tidigare sändes serien på Kanal 5.

Patrik Levin menar att det är ganska sannolikt att programmet återuppstår, men det råder oklarheter i vilket format och i vilken kanal.

– När det första avsnittet sändes 2009 var linjär tv fortfarande det enda som fanns. Nu finns mängder av medieplattformar, säger han.

Det framgår inte vad tidslinjen är för den planerade comebacken.

Sveriges största varuhus

Programmet följde flera personer i Gekås verksamhet och kunderna besökte det gigantiska varuhuset.

– Den första säsongen av "Ullared" sändes hösten 2009 och blev då Kanal 5:s mest framgångsrika svenska program genom tiderna, förklarar Gekås Ullared.

– Varje avsnitt sågs av i snitt en miljon personer. Dessutom hade premiäravsnittet 1 077 000 tittare, fler än någon annan svensk produktion på Kanal 5. Ullared är fortfarande Kanal 5:s största succé.

Starka profiler

Profilerna Morgan och Ola-Conny har sedermera synts i rutan i flera format.

– En stark resa med Morgan och Ola-Conny hade premiär på Kanal 5 våren 2012.

– I TV-serien följer man Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren, kända från TV-serien Ullared, på deras resor runt om jorden.  Under sex säsonger har duon hittad på det mesta bland annat har de åkt alla världen farligast bergochdalbanor och testat sumobrottning.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen