STARKT BESKED: Socialdemokraterna vinner på sitt överraskande besked

2022 05 03

Man vinner inte ett val genom lägga energi på ett samtalsklimat där folk och fä gapar, skriker och bär sig åt.

ANALYS: Så kan man summera slutsatsen av det överraskande besked som nyligen kommit avseende sociala medier från Sveriges största parti.

Närmare 118 000 följare

Beskedet gäller den skräniga kommunikationskanalen Twitter.

– Detta konto är inte längre aktivt. Vi finns i stället på gator och torg, för samtal på arbetsplatser och i trappuppgångar när vi knackar dörr. Du hittar oss även på Facebook, Instagram och Youtube.

Så lyder meddelandet som Socialdemokraterna lade ut på partiets Twitterkonto som uppges ha haft närmare 118 000 följare när meddelandet lades ut.

Beror på samtalsklimatet

Att Sveriges största parti ger det beskedet mitt under pågående valår är en rejäl överraskning. Socialdemokraterna startade sitt Twitterkonto 2007 och efter 15 år kommer alltså det oväntade beskedet.

Johannes Svensson, presstalesperson hos Socialdemokraterna, gav en kort kommentar till Expressen som indikerade vad som ligger bakom beslutet.

– I just den här kanalen är det samtalsklimatet som vi inte tycker är produktivt, förklarade han. 

Socialdemokraterna har rätt

Socialdemokraterna har alldeles rätt!

Twitter har i många år varit en ”social mediekanal” som snarast varit en ”asocial mediekanal” som kännetecknas av hot, hat, grova personangrepp, påhopp, lögner, desinformation och en ocean av asocialt och otrevligt beteende.

Ovuxen plattform

Som vanligt när det gäller sociala medier finns ytterligare två kännetecken:

-Det ena är att det ansvariga företaget som driver plattformen inte tar ansvar för fem öre. Mycket ovuxet och dåligt.

-Det andra är att asociala personer felaktigt intalat sig själva att det är yttrandefrihet att få bete sig illa på andras sociala mediesidor. I själva verket har man inget lagstöd att få kommentera överhuvudtaget på andras sidor.

Mycket uppfriskande

Att ett politiskt parti i den tokiga sociala medieeran 2022 tar ett beslut om att inte vara aktivt på Twitter, och dessutom i en så kritisk period som valkampanj, är mycket uppfriskande och bra.

När folk och fä tycks tävla med varandra om att gapa, skrika, medvetet missförstå, fabulera och vara otrevliga, oartiga och ohyfsade i parti och minut så skapas inte ett samtalsklimat som bär nämnvärd frukt för politiska partier.

Dessutom sker dumheterna ofta på anonyma konton.

Bra att gå sin egen väg

Om ett parti finner att man vill vara på Twitter så kan man göra det. Det kanske är rätt för det partiet. Jag säger inget om det och det är inte det som är huvudpoängen med denna analys.

Huvudpoängen är istället att det är mycket bra att man som parti även kan ta ett helt motsatt beslut och helt enkelt göra som Socialdemokraterna och säga nej till aktivitet på Twitter framöver.

Bra för demokratin

Med andra ord är man som parti på inget sätt beroende av att finnas på Twitter. Partier är större än sociala mediekanaler helt enkelt och det är bra för demokratin. Valfrihet råder.

Väljarna är viktigast

De som faktiskt är allra viktigast, det vill säga väljarna, håller till allra största delen till på helt andra ställen än Twitter. Till exempel Facebook och Instagram.

Ja eller precis som Socialdemokraterna själva tar upp i sitt sista Twittermeddelande – på gator, torg, arbetsplatser och trappuppgångar.

Strålande markering

Min bedömning är i enlighet med detta att en av Socialdemokraternas största vinster med att inaktivera sitt Twitterkonto är att partiet frigör energi och tankeverksamhet som kan spenderas närmare väljarna istället.

Dessutom är det som sagt en strålande markering om att man inte vinner val genom att lägga energi på ett samtalsklimat där folk och få gapar, skriker och bär sig åt.

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet.

Text: Redaktionen


Bank-ID stoppas i matbutiker

2024 10 06

Kunder stoppas från att legitimera sig med bank-ID i matbutiker.

E-legitimationer som Bank-ID och Freja används allt mer i dagens samhälle.

Digitala legitimationer kan inte bara användas när man handlar på nätet, man kan också använda det i exempelvis butiker för att legitimera sig.

Men nu har flera matbutiker valt att säga nej till Bank-ID, rapporterar SR.

Skapar problem

Det handlar bland annat om ICA Ekershallen i Örebro.

Där har man beslutat att kunder inte längre ska få använda Bank-ID för att legitimera sig i samband med ålderskontroll när de köper till exempel snus, cigaretter eller energidryck.

Anledningen är att många falska appar används.

– Det figurerar jättebra gjorda – alltså bra i den bemärkelsen att de är skickligt gjorda – falska appar, helt enkelt. De är praktiskt taget omöjliga att skilja från de äkta, säger ICA-handlaren Tony Oskarsson till radiokanalen.

En del kunder har förvånats över butikens nya policy, rapporterar Nerikes Allehanda.

Butiken kommer dock fortfarande att acceptera e-legitimation när man hämtar ut paket, men inte vid försäljning av tobak och energidryck.

Och ICA Ekershallen är inte ensamma om att sätta stopp för digitala legitimationer i samband med ålderskontroll.

Andra butiker gör likadant

Även andra matbutiker har fattat samma beslut.

Det gäller till exempel en butik i Falun, rapporterar P4 Dalarna.

Anledningen är att unga använder fejkade e-leg för att köpa exempelvis snus och kringgå ålderskontrollen.

– Vårt mål är ju att aldrig sälja till minderåriga, och det här utgör ju kanske en svårighet. Det är inte lika lätt som att ta ett ID och titta på, säger Per Erik Jansson, butikschef, till radiokanalen.

Finns en lösning

På Bank-ID känner man till problemet, men menar att det är lätt att lösa. Man bör dels undersöka e-legitimationen noga.

– Och sedan rekommenderar jag, om man är osäker, att läsa av med en annan bank-ID-app, och det går lätt. Du blippar och läser av, sedan är det klart, säger Bank-ID:s pressansvariga, Charlotte Pataky, till radiokanalen.

Som kund kan man dock inte kräva att få använda bank-ID, utan butikerna är fria att själva bestämma. Det finns inga lagar som reglerar användningsområdet för bank-ID, utan det är företaget självt som bestämmer om man vill acceptera e-legitimationen, skriver Konsumenternas på sin hemsida.

Text: Redaktionen


Klädjätte i konkurs – har flera butiker i Sverige

2024 10 06

Krisen är ett faktum för ett av Skandinaviens större bolag inom klädbranschen.

Så sent som förra veckan kastades handduken in för Odd Mollys svenska bolag.

Ägaren till det krisande varumärket är den danska jätten Nordic Fashion Brands – som nu följer Odd Mollys fotspår och ansöker om konkurs för sig själva.

Det rapporterar danska medier.

– Det började med sent inlämnade räkenskaper, och det har slutat här. Och det är en katastrof på alla möjliga sätt, men det finns inget vi kan göra åt det. Man måste se framåt, säger Nick Jensen, bolagets styrelseordförande, i ett uttalande till DetailWatch enligt TV2.

Äger även Noa Noa

Nordic Fashion Brands äger även den populära klädkedjan Noa Noa.

Kedjan är exempelvis stor hos onlinebutiken Zalando som erbjuder hundratals varor därifrån. Dessutom finns det sju fysiska butiker i Sverige, bland annat i Malmö, Göteborg och Örebro.

Vad som kommer hända med dessa butiker samt dess anställda finns det i nuläget inga uppgifter om.

I Norge gick Noa Noa i konkurs i augusti och det går inte längre att köpa deras kläder varken där eller i Danmark – butikerna i Helsingör och Roskilde har nämligen slagit igen.

Varit försatt i rekonstruktion

Enligt sajten Ehandel har Nordic Fashion Brands varit under tvångsupplösning i Danmark och försattes därefter i rekonstruktion.

Advokaten Anders Ørskov Melballe har utsetts till konkursförvaltare.

Han säger till DetailWatch att det finns ett stort varulager i bolaget, som även inkluderar butiker och immateriella rättigheter. Det senare syftar bland annat på företagets varumärke och logotyp.

En kalldusch

Noa Noa grundades 1981 av bröderna Harald och Lars Holsetin. 

Varumärket har främst fokuserat på kvinnliga kunder och skriver på sin hemsida att man initialt erbjöd ett “femininare och mer romantiskt alternativ till den då rådande trendens hårdare och tuffare mode”.

Kollektionerna skapas i Danmark, där såväl ägaren som butikerna alltså slår igen.

Konkursen är en kalldusch för Noa Noa som talade om samarbetet med Nordic Fashion Brands som “en ny spännande resa”.

Förutom Noa Noa och Odd Molly äger Nordic Fashion Brands även följande varumärken:

- Unmade Copenhagen

- Denim Project

- Noa Noa Miniature

Foto: A.  Beliaikin

Text: Redaktionen