Image

Stäms på 14 miljarder för Trumplögner

2021 03 28

Rösträkningsföretaget Dominion som felaktigt anklagades av Donald Trumpsidan för att ha fuskat med rösträkningen stämmer nu TV-kanalen Fox News på hela 14 miljarder kronor.

Efter USA-valet 2020 inledde Donald Trump en omfattande lögn- och konspirationskampanj som gick ut på att han i själva verket hade vunnit valet och i främsta ledet för att försvara Trump gick bland annat Trumps advokat Rudy Giuliani och juristen Sydney Powell. 

Till de vanligaste konspirationsteorierna hörde att Dominions rösträkningsmaskiner räknade bort röster från Trump och istället gav dem till Joe Biden för att stoppa Trump från att vinna USA-valet. Några bevis för detta kunde dock inte Giuliani och Powell uppvisa men det hindrade inte den ökända TV-kanalen Fox News från att sprida vidare lögnerna i TV-rutan.

– Fox tog en liten låga av desinformation och  gjorde den till en skogsbrand, framhåller Dominion i sin stämning av Fox News. Dominon hävdar att Fox på ett vårdslöst sätt bortsåg från sanningen bara för att tjäna pengar i form av tittarsiffror.

– Sanningen spelar roll. Lögner har konsekvenser. Fox sålde en falsk nyhet om valfusk för sitt kommersiella intresse vilket allvarligt skadade Dominion. Om detta inte räknas som ärekränkning utfört av en TV-kanal så finns det inget som gör det, anser Dominion som understryker dels att man skadats ekonomiskt, dels att dess personal dödshotats.

En talesperson för Fox svarar dock att TV-kanalen är stolt över sin valbevakning 2020.

ANALYS

Det råder ingen tvekan om att Fox flera gånger förde vidare de ytterst allvarliga lögnerna om Dominion trots att bevis saknades. Till slut backade Fox News och klargjorde i TV-rutan att flera av lögnerna om att Trump utsatts för valfusk var felaktiga. Men då var skadan redan skedd för rösträkningsföretaget Dominon.