Ställer in julborden på grund av ökad smittspridning

2021 11 20

Julborden med tillhörande julfester är jättepopulära på Danmarks arbetsplatser men nu ställs de in på rullande band på grund av ökad smittspridning som slår hårt mot sjukvården.

För många danskar är julfestligheterna med arbetskamraterna en mycket uppskattad tradition i landet men i år ser de ut att ryka på många håll.

Avblåser för alla 7 000 anställda

Danska järnvägsbolaget DSB, som är motsvarighet till SJ, avblåser julbordet för alla sina 7 000 anställda.

– Vi har valt att skjuta på julfrukosten på grund av att smittspridningen med covid-19 ökar. Och det känns inte försvarbart att samla kollegorna till julfrukosten, säger DSB:s underdirektör Poul Gemzøe-Enemark, enligt TV 2.

Riskerar påverka tågtrafiken

Man befarar även att omfattande smittspridning skulle kunna påverka tågtrafiken om många anställda blir sjuka samtidigt.

– Risken är att eventen kan bli källor till smittspridning, anser DSB-chefen.

Danmarks järnvägsanställda ska istället få en rejäl sommarfest lovar ledningen.

TV-bolagen stoppar också

Även julfesterna hos de stora danska mediebolagen TV2 och Dansk Radio stoppas. Likaså en mängd storföretag ställer in julfesterna inklusive energijätten Danfoss, transportföretaget Danske Fragtmænd och matleverantören Aarstiderne.

En rad företag ställer in

Livsmedelsjätten Dansk Supermarked Salling Group ska genomföra sin julfest men kräver vaccinpass av alla som ska delta.

Danska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten har gått med ut att man kan ha julbord i Danmark men att man måste följa en rad regler:

▪Man ska vara vaccinerad

▪Man får ej komma om man har förkylningssymptom eller andra symtom

▪Man bör ha flera mindre fester istället för en enda stor fest

▪Man bör vara sparsam med alkoholen

Uppmanar angående spriten

– Vi vet att det blir smittspridning när många människor träffas. Och när det kommer in alkohol i blodet har vi svårt att komma ihåg de viktiga råden, säger danska Sundhedsstyrelsens vicechef Helene Probst till TV2 Danmark.

En rad danska företag har efter att råden meddelats helt enkelt dragit slutsatsen att man inte bör genomföra några julbord eller julfester alls.

Även i Norge

Även i Norge slopas de jobbrelaterade julfestligheterna på en del håll.

Norska Helsedirektoratet har valt att ställa in sitt julfirande som skulle hållas för alla anställda nästa vecka. Orsaken är att man bedömer smittspridningen som alltför svår för att kunna genomföra festen.

– Det var väldigt svårt att ställa in festen. Det var en efterlängtad fest, säger Olav Valen Slåttebrekk till NRK.

Värsta smittan under hela pandemin

Direktoratet betonar dock att deras inställda fest inte ska ses som en signal till hela övriga Norge utan direktoratet vill vara extra försiktiga med tanke på dess uppgift. Men samtidigt har Norge förra veckan drabbats av värsta smittspridningen hittills under hela pandemin uppger VG.

Foto: B Lark resp. I Kraken


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen