Spotify på väg att lämna landet

2024 02 08

Streamingjätten Spotify:s VD säger att man kommer ta strid mot myndigheternas krav.

Det var i januari förra året som det svenska företaget Spotify ansökte om tillstånd hos Arbetsmiljöverket.

Tillståndet avsåg att få låta personalen fortsätta arbeta nattetid.

Avslog ansökan

Ansökan om tillståndet avslogs.

Arbetsmiljöverket ansåg inte att Spotify levde upp till kraven för att få dispens för nattarbete. För att leva upp till kraven krävs att företaget ska tillgodose viktiga samhällsintressen.

Arbetsmiljöverket gav Spotify ett ultimatum.

Att sluta med nattarbete, teckna kollektivavtal och reglera nattarbetet eller sök ny dispens och hoppas på annat utslag, uppger Breakit.

Spotify överklagade. Nu har även Förvaltningsdomstolen nekat dispensen.  

Företaget står på sig

Företaget ger sig inte i frågan.

– Jag tror att alternativet för oss, tyvärr, är att troligtvis behöva lägga en del av on call-servicen i andra territorium, ska företagets vd Daniel Ek ha sagt till personalen, uppger Breakit.

Det innebär att Spotify öppnar upp möjligheten för att flytta arbetstillfällena utomlands.

– Vi har överklagat förvaltningsrätten i detta ärende och planerar nu att flytta delar av vår beredskap till andra länder, uppger en talesperson hos företaget i ett skriftligt svar till Breakit.

Stigit på börsen

Spotify har stigit på börsen efter en rapport om bruttomarginal, antal användare och antal premiumkunder.

Dagen efter att rapporten offentliggjorts meddelade flera personer med höga positioner inom företaget att de säljer aktier i bolaget.

– Medgrundaren och vd Daniel Ek säljer 250 000 aktier, värda 57,5 miljoner dollar vilket motsvarar 600 miljoner kronor, uppger Dagens industri.

Även företagets vice vd gör sig av med ett stort antal aktier.

– Vice vd Gustav Söderström gör sig av med 40 000 aktier, värda 9,6 miljoner dollar vilket motsvarar 100 miljoner kronor, uppger sajten.

Inte första gången

Det är inte första gången som företagets vd söker aktier.

Förra året sålde Daniel Ek aktier för över en miljard kronor.

Foto: H. Ferdi


Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

2024 10 09

Julen har kommit till de svenska varuhusen.

Löven på träden har inte ens hunnit skifta färg innan adventsljusstakar, jultomtar, pepparkakor och julmust har dykt upp på hyllorna i svenska butiker. 

Alldeles för tidigt enligt vissa, när julsakerna till och med konkurrerar med Halloweenprydnaderna.

Alla håller dock inte med.           

– De allra flesta tycker att det roligt med julprylarna, men det är klart några tycker att det är för tidigt så det är dubbelbottnat, har exempelvis Annica Svanberg, butikschef på Blomsterlandet i Uddevalla, sagt till Bohuslänningen vid ett tidigare tillfälle.        

Rusta-produkt har blivit viral       

Jula, Biltema, ÖoB och Rusta är bara några exempel på butiker som i början av oktober har slängt upp julpyntet.

Den sistnämnda butiken har i år spetsat sitt utbud inom kategorin. Och det har gett resultat – i Norge.

Där stjäl nämligen en produkt hela rampljuset, rapporterar norska medier.

Det handlar om en dekorationslampa i form av en enhörning som blivit fullkomligt viral på bland annat Tiktok.

– En snabb sökning i sociala medier visar att videor med enhörningen har flera hundra tusen visningar, skriver exempelvis Dagbladet.   

Säljs även i Sverige   

Enhörningen (se bild nedan) finns även i de svenska Rusta-butikerna.

– Lampan är formad som en enhörning och lyses upp av kallvita LED-lampor som får ytan att komma till sin fulla rätt, framhåller Rusta på sin hemsida.

Varför dekorationen har fått sådan fart i sociala medier är oklart.

Men inte desto mindre välkomnas det av varuhuset självt. Och att det gett effekt råder det inget tvivel om.

– Vi tycker det är kul att enhörningen har blivit viral på TikTok och det avspeglas även i efterfrågan på lagret, säger Erlend Kramer, chef för Rusta i Norge, till Dagbladet.

Psykologen: Bra metod mot depression

Hur tidigt det är okej att börja julpynta är en fråga som delar svenska folket.

Men faktum är att psykologer hävdat att ju tidigare man gör det – desto gladare blir man.

– Det är faktiskt en av de mest effektiva metoderna mot depression. Det kallas för beteendeaktivering och det innebär att man försöker göra det som känns intressant eller kul, även fast man inte känner för det, har psykologen Dan Katz sagt till SVT:s Morgonstudion vid ett tidigare tillfälle.

Foto: MarcusOscarsson.se resp Kraken Images

Text: Redaktionen


Här är Sveriges sämsta mobiloperatör – har miljontals kunder

2024 10 08

Svenska folket har nu utsett den bästa och sämsta mobiloperatören.

Svenska mobilkunder har fått sätta betyg på operatörerna och det tycks vara de mindre bolagen som gör bättre ifrån sig.

Svenskt kvalitetsindex har rankat de mobiloperatörer som får bäst och sämst betyg.

Bäst betyg får uppstickaren Vimla, där 81 procent av kunderna är nöjda.

Det rapporterar sajten Mobil.

Får sämst betyg

Betygen är tuffare mot de större operatörerna.

Allra sämst betyg får Tre, som har ungefär 2,6 miljoner kunder i Sverige.

Där ligger kundnöjdheten på 66,7 procent, samtidigt som även Tele2 och Telenor får liknande betyg, om än något bättre.

Det spelar roll

Svenskt kvalitetsindex förklarar vad det är som kunder främst ser som viktiga egenskaper hos teleoperatörerna.

Service och support är av stor vikt, menas det.

– Mycket av det som sågs i fjol förstärks i årets studie. Det betyder att frågor relaterade till service och support är fortsatt viktiga. 

– Det är dock inte bara servicerelaterade frågor som påverkar nöjdheten, själva mobiltjänsternas egenskaper spelar åter en större roll. Och vad som gör kunderna nöjda varierar dock stort mellan olika segment.

Olika segment

Det tycks vara olika saker som prioriteras om man jämför de större operatörerna med de mindre.

– För de större traditionella aktörerna som erbjuder en bred palett av telekomtjänster är servicefrågorna fortsatt helt centrala, fortsätter Svenskt kvalitetsindex.

– För mindre aktörer – så kallade ”fighter brands” – är det snarare produktegenskaperna som avgör om en kund är nöjd eller inte. 

Relativt hög nivå

I branschen tycks kundnöjdheten dock vara förhållandevis hög i jämförelse med andra branscher.

– Årets SKI Mobil visar att branschens kundnöjdhet är fortsatt hög, även om betygen är något lägre än förra året, förklarar Svenskt kvalitetsindex vidare.

– Trenden att företagskunderna är mer nöjda än privatkunderna håller i sig liksom det faktum att mindre ”fighter brands” når högst betyg inom båda segmenten.  

Foto: L. Villasmil

Text: Redaktionen