Spotify inför varningssystem efter protester från Prins Harry och Meghan

2022 01 31

Efter att Prins Harry och Hertiginnan Meghan riktat kritik mot Spotify lovar nu det svenska jätteföretaget att införa ett varningssystem i det växande bråket om vaccin-desinformation.

Kritiken mot det svenska musikströmningsföretaget Spotify med den svenska grundaren Daniel Ek i spetsen har blivit större och större.

Sprider desinformation

Bakgrunden är att Spotify anklagas för att låta den kontroversiella amerikanska poddcaststjärnan Joe Rogan sprida desinformation om covid-vaccinet.

270 vetenskapsmän och forskare

Inte mindre än 270 vetenskapsmän och medicinska forskare och experter har skrivit under ett brev där de uppmanar Spotify att agera mot Joe Rogan som många gånger anklagats för låta desinformatörer vräka ur sig lögner och konspirationsteorier om vaccinet.

Protesterat högljutt

Den amerikansk-kanadensiska sångaren Neil Young, som skrivits in i The Rock and Roll Hall of Fame två gånger, har protesterat högljutt mot Joe Rogans spridande av lögner om vaccinet och har hotat med att lämna Spotify om Joe Rogan tillåts hålla på med sina lögner.

Kunglig smäll

Spotify valde dock att ha kvar Joe Rogan varpå Neil Youngs hot om att ta bort sin musik från Spotify förverkligades.

Strax därpå följde även Joni Mitchell efter och lämnade Spotify och på söndagen kom den stora kungliga smällen. Då gick inga mindre än Prins Harry och Hertiginnan Meghan ut och protesterade mot Spotify.

Uttryckt sin oro

Hundratals miljoner människor påverkas dagligen av de allvarliga skador som orsakas av felaktig information och desinformation som sprids. I april började vår medgrundare [prinsparet] att uttrycka oro till våra partners på Spotify över de verkliga konsekvenserna av covid-19 desinformation på plattformen. Vi har fortsatt att uttrycka vår oro för att Spotify ska ordna förändringar på sin plattform för att adressera denna folkhälsokris, meddelar det brittiska prinsparets talesperson.

Spotify backar

Uppenbarligen blev den kungliga kritiken droppen som fick bägaren att rinna över och nu backar Spotify  åtminstone delvis.

Vi har hört kritiken, meddelar grundaren Daniel Ek på Twitter.

Utlovar förändringar

– Det har varit många konversationer om information angående covid-19 på Spotify. Vi har hört kritiken och kommer genomföra förändringar för att hjälpa till att motverka desinformation, framhåller Daniel Ek på Twitter. 

Såväl Joe Rogan som prinsparet har lukrativa affärer med Spotify som därmed kläms mellan allehanda pengamöjligheter såväl som frågor som handlar om liv och död orsakat av grov desinformation om vaccinet.

Varningssystem

Enligt BBC News kommer Spotify att införa ett slags varningssystem som avser alla podcastavsnitt som diskuterar covid-19. Varningarna ska direktlänka lyssnarna till en sida med korrekta fakta om coronaviruset och covid-19.

Bloomberg News uppger även att Spotify har publicerat interna regler om vad som tillåts och inte tillåts inom dess tjänster. 

Kan erkännas

– Vi har haft regler i många år men det kan erkännas att vi inte varit så transparanta kring reglerna som omgärdar vårt innehåll på ett bredare plan, kommenterade Daniel Ek på sin blogg enligt Bloomberg.

Det är ännu oklart om Spotifys aningen diffusa besked kommer att hejda den tilltagande kritiken bedömer Bloomberg.

Spotify har ännu inte tagit avstånd från Joe Rogans agerande.

Foto: The Royal Family FB

Text: Redaktionen


Oroväckande besked om Bank-ID: ”Var observant”

2024 12 19

Bank-ID är Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

Över åtta miljoner svenskar använder tjänsten i dag.

Men legitimationstjänstens enorma popularitet har en baksida.  

Bank-ID är ett av de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar.

Den svenska legitimationstjänsten är det tolfte mest utsatta varumärket i världen. Det visar färsk statistik från IT-Total, som tagits fram av bolagets leverantör Vipres.

Bredvid stora jättar

Bank-ID placerar sig på tolfte plats på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. På samma lista hittas storföretag som Apple och Microsoft.

 Diego López, chef för cybersäkerhet på IT-Total, uppmanar allmänheten att vara på sin vakt.

– Svenskar är en digitalt aktiv befolkning som e-handlar mycket och generellt är duktiga på engelska. Det gör oss särskilt intressanta för de här aktörerna, säger han.

”Säger mycket om hur utsatta svenskar är”

Microsoft, Apple och Docusign är de tre företag som cyberkriminella oftast härmar.  

Målet är att få användare att klicka på en skadlig länk eller sprida kod.

– Microsoft står ut i statistiken, men intressant nog hamnar svenska Bank-ID på plats tolv på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. Det säger mycket om hur utsatta vi svenskar är, säger Diego López.

Sverige hamnar högt upp

Statistiken visar också att Sverige är av de länder där befolkningen utsätts för flest bedrägliga e-postmeddelanden i världen.

– Var observant. Om något känns det minsta märkligt rekommenderar jag den analoga metoden: ring eller prata med kollegan, vännen eller avsändaren och stäm av att allt är som det ska, säger Diego López.

Hit riktas flest bedrägliga e-postmeddelanden:  

  1. USA
  2. Storbritannien
  3. Sverige
  4. Kanada
  5. Island
  6. Danmark
  7. Irland

Varumärkena som cyberkriminella efterliknar oftast:  

  1. Microsoft
  2. Apple
  3. Docusign
  4. Dropbox
  5. Vipps
  6. Google
  7. Paypal
  8. Zoom
  9. Booking
  10. Spotify
  11. HSBC
  12. Bank-ID

Källa: IT-total

Foto: 

Text: Redaktionen


ICA förvarnar – superpopulär matvara kommer ta slut

2024 12 19

En klassiker till julbordet kan vara i fara.

Varubristen har kommit med sämsta möjliga timing.

Med mindre än en vecka till julafton har folk börjat storhandla till julmiddagen. Det handlas skinka, sill, rödkål, brunkål, lax, prinskorv och köttbullar i mängder.

En plötslig brist hotar dock en av de främsta klassikerna.

Det gäller ansjovis som används i omåttligt populära Janssons frestelse.

"Klart de kommer ta slut"

På Ica har man gått ut och varnat för att lagret av ansjovis håller på att sina i butikerna.

– Det är klart att de kommer att ta slut, säger exempelvis Åsa Wiklund, som driver Ica Nära i Häggenås, till P4 Jämtland.

Igår lade hon ut de sista sju burkarna i kyldisken.

Och ordet om bristen har börjat sprida sig.

– Det här är faktiskt de sista vi har på den förhandsorder vi hade lagt. När ryktet sprider sig har det blivit en större efterfrågan.

Uppmanar: köp inte mer än ni behöver

Bristen råder över stora delar av landet.

Och paniken började framträda redan för en dryg vecka sedan.

– Utbudet av ansjovis är begränsat, vilket kan leda till att vissa butiker har sämre tillgång på produkterna, framhäver Edvin Nestor som är kategorichef på Ica Sverige, till Aftonbladet.

Skälet är att storleken på skarpsillen, som används för att tillverka ansjovis, har varit mindre och därmed orsakat produktionsproblem.

– Vi rekommenderar våra kunder att inte köpa mer ansjovis än vad de behöver, tillägger Edvin Nestor.

LÄS MER: Chockbesked för Aladdinasken 

Näst mest populärt: "Förskräckligt!"

Janssons frestelse är svårslagen på julbordet för svenska folket.

Och den tycks bara öka i popularitet.

I Livsmedelsföretagens undersökning pekas klassikern ut som näst viktigast på hela julbordet och bristen riskerar därför att göra många upprörda.

Thomas Lindqvist, 67, från Norrtälje är en av dem.

Åt helvete – jag menar förskräckligt! Jag visste inte detta. Jag äter hellre Jansson än skinka på julbordet, säger han till Norrtelje Tidning.

LÄS MER: Svenska folket uppmanas – avstå den här klassikern till jul

Foto: Ica-gruppen/Jessica Gow

Text: Redaktionen