SPECIAL-MÄTNING: Högt betyg till SD och S – fiasko för MP

2022 10 29

Sverigedemokraterna skördar tydliga framgångar i en ny mätning samtidigt som läget för Miljöpartiet ser mörkt ut.

En ny specialmätning av Ipsos lägger fokus på vad svenska folket anser om de olika partierna och det är stora skillnader mellan de åtta partierna.

Bara SD och M får över 60 %

Ipsos har låtit undersöka vad allmänheten har för specifika åsikter om partierna genom att fråga vilka karaktärsdrag man förknippar med respektive parti.

De partier som har allra starkast drag – det vill säga högsta andelen väljare som förknippar partiet med ett specifikt karaktärsdrag – är Moderaterna och Sverigedemokraterna.

Det är de enda partierna som når upp till över 60 procent av andelen väljare som kopplar partiet till en specifik egenskap.

Tydligt resultat för SD

För Sverigedemokraterna är resultatet mycket tydligt.

-Hela 65 procent av väljarna anser att SD vill ha stora samhällsförändringar.

-48 procent anser att man vet vad partiet vill.

Samtidigt tycker 45 procent att partiet är oaktsamma med fakta om det gynnar det egna partiet.

Negativt för MP

För Miljöpartiet är mätningen negativ läsning.

De tre starkaste karaktärsdragen presenteras för varje parti och det finns ett specifikt antal karaktärsdrag som allmänheten får välja bland när de beskriver hur de ser på partierna – och Miljöpartiet är tillsammans med Kristdemokraterna det enda partiet som enbart får negativa egenskaper.

MP:s negativa karaktärsdrag får dock större procenttal än KD.

Önsketänkande

MP:s tre tydligaste karaktärsdrag är följande enligt Ipsosmätningen som presenteras av DN:

- Har en politik som bygger på önsketänkande

- Klagar mer på andra politik än pratar om vad man själv vill

- Bakåtsträvande

Glatt besked för S

För Socialdemokraterna är mätningen ett glädjebesked. Det är enda partiet som endast får uppenbart positiva egenskaper på sin topp-3-lista.

Mätningen visar på högt förtroende för Magdalena Anderssons ledarskap och Socialdemokraterna är även det parti som får högst betyg avseende regeringsduglighet.

– Väljarna har fått den politik man röstade på men kanske inte den statsminister man helst ville se, säger Nicklas Källebring vid Ipsos till DN.

Här är partiernas tydligaste egenskap:

Vänsterpartiet:

- Står på de svagaste sida (45 %)

Socialdemokraterna:

- Regeringsduglighet (51 %)

Miljöpartiet:

- Har en politik som bygger på önsketänkande (41 %)

Centern:

- Vacklar hit och dit (35 %)

Liberalerna:

- Vacklar hit och dit (39 %)

Moderaterna:

- Står på de välbärgades sida (69 %)

Kristdemokraterna:

- Klagar mer på andras politik än pratar om vad man själv vill (29 %)

Sverigedemokraterna:

- Vill ha stora samhällsförändringar (65 %)

Ipsos har visat väljarna ett antal olika egenskaper som kan kopplas ihop med partierna och därefter har väljarna fått markera vilka egenskaper man anser passar in på de olika partierna.

ANALYS

En mycket viktig faktor för partierna är att uppfattas som tydliga och att väljarna känner att de vet vad partiet vill och vad man har för riktning i politiken.

Det innebär att mätningen ger ett högt betyg till Sverigedemokraterna.

Att partiets tydligaste egenskap är att eftersträva stora samhällsförändringar innebär att partiets politik uppfattas som tydlig.

Dessutom stärks det av att partiets näst starkaste egenskap är att folk anser att man vet vad partiet vill.

Denna bild bidrar med stor säkerhet till partiets framgångar de senaste valen.

En del av de som kryssat för stora samhällsförändringar för SD och att man vet vad SD vill kan samtidigt anse att SD:s samhällsförändringar är negativa. Det innebär att egenskapen inte är enbart positiv.

Men det är allt annat lika mycket positivt för ett parti att uppfattas som tydligt. SD ökade även mest av alla partier i valet.

Positivt för Magdalena Andersson

Även för Socialdemokraterna utgör mätningen ett positivt besked.

Magdalena Anderssons parti får högt betyg vilket indikerar att partiet kan väntas utgöra en kraftfull och stark opposition till den nya högerregeringen.

Läs hela mätningen i DN.

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen