SPANIEN: Vädjar till svenska turister – “Kom inte hit”

2025 03 17

Protestgrupper på Mallorca har fått nog.

Frustrationen hos lokalbefolkningen i många populära turistorter har vuxit sig allt större på senare år.

Mallorca är ett av de resmål där irritationen över turismen tycks ha nått en kritisk punkt.

Nu vädjar sju protestgrupper till turister om att inte åka dit i ett gemensamt brev, rapporterar Majorca Daily Bulletin.

Vädjar till turister

De pekar på antalet turister, rekordhöga 18,7 miljoner för hela Balearerna under 2024, en ökning med fem procent jämfört med det tidigare rekordåret 2023. 

Mallorca ”har pressats till oanade gränser”, står det i brevet.

– Girigheten och girigheten hos hotellägare, politiker, fastighetsinvesterare och ”parasiter” av alla slag” har lett till försämring av öns territorium och ekosystem, infrastrukturproblem, överfulla offentliga tjänster, gentrifiering och försämrad livskvalitet. Allt detta är resultatet av en okontrollerad turism.

“Kom inte hit”

Protestgrupperna skriver som följer.

– Våra ledare lyssnar inte på oss; det är dags att be er att INTE KOMMA. Vi behöver inte fler turister, det är faktiskt ni som är källan till vårt problem, menas det.

– I detta ögonblick har vi inget annat val än att be om er förståelse och att ni förstår att vi, Mallorcas folk, säger: NU ÄR DET NOG! STANNA HEMMA!

Populärt bland svenskarna

Mallorca är som bekant ett av de mest populära resmålen bland svenskarna.

Enligt en ny undersökning från resebyrån TUI är Mallorca tillsammans med bland annat Kreta och Rhodos bland de mest bokade resmålen till sommaren 2025.

Stora protester

Under de senaste åren har återkommande protester ägt rum i bland annat Mallorca i syfte att få fram demonstranternas meddelanden till makthavare.

Det menas från demonstranternas håll att Mallorca “säljs ut” av “giriga” makthavare som drar nytta av det stora intresset för resor till ön.

Grupperna har tröttnat på politikernas prioriteringar och fortsätter att försöka nå ut direkt till turister för att få dem att tänka om.

Foto: E. Zhyvchik

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen