ALKOHOL: Stor förändring för svenska folket

2023 06 22

Sommaren är här och snart börjar semestern på allvar för många i Sverige.

En stor del av svenska folket tar ut sina semesterveckor efter midsommarfirandet.

En skön period för många arbetströtta personer.

Men semestern kommer även med en baksida.  

Det uppger IQ – ett fristående dotterbolag till Systembolaget.

I en färsk undersökning framhåller IQ att svenskarnas alkoholkonsumtion ökar avsevärt under semestern.

Och det kan vara problematiskt, enligt bolaget.

”Kan bli problematiskt

–  För många känns det naturligt att dricka mer alkohol när vi är lediga, det är sommar, och vi inte har samma inrutade vardag som annars. Det är så klart inte farligare att dricka alkohol på en vardag än på helgen, men det kan bli problematiskt om man lägger till nya tillfällen och samtidigt behåller sina gamla. 

– Därför är det viktigt att reflektera över sina vanor. Vi har en tendens att underskatta hur mycket alkohol vi dricker när det blir vid många tillfällen i veckan, säger Mojtaba Ghodsi, vd på IQ.

70 procent

Enligt IQ:s undersökning ökar alkoholkonsumtionen i genomsnitt med nästan 70 procent under sommaren.

Under juni och juli är svenskens alkoholkonsumtion som högst. 

– I juli förra året drack vi 67 procent mer än i bottenmånaden februari, antal dryckestillfällen var 43 procent fler och antalet intensivkonsumtionstillfällen var 86 procent fler, framhåller IQ.

Flera tips inför semestern

Svenska folkets alkoholintag under sommarsemestern är oroväckande högt, enligt IQ.

Bolaget går nu ut med flera tips för att minska alkoholkonsumtionen.  

- Vilken plats ger du alkoholen? Fundera över vilken plats du vill att alkoholen ska ha under din semester och om alkohol verkligen leder till en trevligare semester för dig, och personer i din omgivning.

- Skapa gemensamma förväntningar. Prata med dem du ska umgås med om hur ni ser på alkohol så att ni har gemensamma förväntningar på hur ni får en trevlig semester tillsammans.

- Håll koll på ditt drickande. Bestäm dig för hur mycket, och hur ofta du tänker dricka alkohol, och håll dig till det.

- Varva med alkoholfritt. Om du dricker alkohol, varva med alkoholfria drycker, då kan festen hålla på längre.

Foto: M. Benitez

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen