SOMMAREN 2023: Då kommer värmeböljan till Sverige

2023 05 12

Sommarvärmen är på väg till Sverige.

I helgen kan det bli hela 25 plusgrader i delar av landet.

– I helgen tror jag att vi kan konstatera att sommaren kommit till stora delar av Sydsverige och en bra bit längs Norrlandskusten, vilket innebär att våren också blir väldigt kort för vissa, säger SVT:s meteorolog Nils Holmqvist till tv-kanalen.

En ordentlig försmak innan sommarmånaderna tar vid.

Sommaren väntas dessutom bjuda på riktigt höga temperaturer.

Det berättar Josefin Qvarnesjö-Bergstedt, meteorolog på väderinstitutet Storm, i en intervju med Expressen.

Då kommer värmen

Enligt meteorologen beräknas juni inte bli kallare eller varmare än vanligt.

Men efter sommarens första månad tar det fart.

Juli beräknas bli cirka 2-3 grader varmare i år.

Den riktiga värmeböljan ser dock ut att nå Sverige i augusti.

– Att det kommer någon värmebölja i augusti som kommer upp emot 30 grader är inte uteslutet. 

– Då kan sommarvärmen vara ganska ihållande. Med kanske någon värmebölja som varar i en vecka eller två, säger Josefin Qvarnesjö-Bergstedt till Expressen.

Värmeböljan väntas nå hela Sverige, men framför allt kommer den få genomslag i de södra delarna av landet.

Sämsta semestermånaden

Den som vill undvika regn bör inte ta semester i juni.

Månaden har blivit både kyligare och regnigare de senaste åren.

Enligt SVT:s meteorolog  Nils Holmqvist beror det på att vi har haft  fler ostadiga väderlägen de senaste 30 åren, det vill säga mer regn och skurar.

– Men man måste också komma ihåg att ett lågtryck är varmare i dag än det var förr, därför får man inte så stort avtryck på temperaturkartan. Men 20-30 procent mer regn är ju ganska påtagligt. Man får slå upp paraplyet lite oftare nu i juni, sa han till tv-kanalen inför sommaren 2022.

Bästa semestermånaden

Juli och augusti har passerat juni med råge som ”bästa semestermånader”.

Det konstaterar  meteorologen Per Stenborg.

– Eftersom både juli och augusti blivit varmare medan juni i snitt är oförändrad har temperaturskillnaden ökat mellan juni och de övriga två sommarmånaderna, säger han till SVT.

Foto: D. Van resp C. Mizrach

Text: Redaktionen


Jättekedja stänger 160 butiker

2024 03 28

Klädjätten Hennes & Mauritz planerar omfattande förändringar under 2024.

Stora åtgärder kommer att vidtas för att bolaget ska öka lönsamheten.

Det bekräftar företaget på onsdagen i sin senaste delårsrapport för de tre senaste månaderna.

– Vi har fullt fokus på att driva lönsam tillväxt framåt. Vår stärkta bruttomarginal gör det möjligt för oss att ytterligare stärka kunderbjudandet och ge mer värde för pengarna genom förbättrad kvalitet och bättre priser, framhåller H&M:s vd Daniel Ervér i en kommentar.

Stänger 160 butiker

En betydande fråga för H&M är dess stora antal hyreskontrakt som nu ska omförhandlas.

Bolaget har avtal som möjliggör att avsluta drygt en tredjedel av samtliga kontrakt varje år.

Och det resulterar nu i kraftiga förändringar när drygt 100 nya butiker ska öppnas samtidigt som man stänger ännu fler.

– För 2024 planeras cirka 100 nya butiker att öppnas och cirka 160 att stängas, vilket ger en nettominskning om cirka 60 butiker, bekräftar H&M och tillägger:

– Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader.

"God kostnadskontroll"

Enligt Daniel Ervér är fokuset att skapa bättre erbjudande för H&M:s kunder.

– Våra prioriteringar ligger fast – att stärka sortimentet, alltid erbjuda bästa pris, skapa inspirerande upplevelser i både fysisk och digital miljö kombinerat med att stärka våra varumärken, understryker klädjättens vd.

– Med fortsatt god kostnadskontroll i kombination med engagerade medarbetare, de satsningar som görs inom tech, varuförsörjningskedjan och hållbarhet, samt ett långsiktigt perspektiv, ser vi goda möjligheter för lönsam och hållbar tillväxt.

Enormt vinstlyft

Totalt redovisar H&M en vinst före skatt på 1 606 miljoner kronor för perioden 1 december – 29 februari, det vill säga det första kvartalet i förtagets brutna räkenskapsår.

Det är en kraftig skillnad jämfört med motsvarande period föregående år.

Då gjorde bolaget en vinst på 396 miljoner kronor.

– I denna situation är vårt kunderbjudande mer relevant än någonsin. Vår högsta prioritet är att stärka försäljningen och vi står därför fast vid vår målsättning om att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024, deklarerar Daniel Ervér.

LÄS MER: H&M-bolag i konkurs – efter miljardsatsning

Foto: Väla

Text: Redaktionen


Anstormning till ICA – galen rusning efter samma produkt

2024 03 28

Det råder ingen tvekan om vad som är en av svenska folkets högsta prioriteringar bland livsmedel just nu.

Skillnaden är enorm jämfört med en vanlig vecka.

Kunder fullkomligt rusar till matbutikerna för att köpa på sig stora mängder av lösgodis inför påskhelgen.

Konsumtionen är på den nivån att butikspersonal hela tiden måste vara vaksamma för att godsakerna inte ska ta slut i hyllorna.

– Det är rejäl skillnad. Vi får fylla på varje dag kontra vad vi behöver göra annars, säger exempelvis Lotta Eriksson, butikschef på Ica Maxi i Ljungby, till P4 Kronoberg.

Ökar 3 000 procent

Den plötsliga efterfrågan på godis kan inte underskattas.

Försäljningen i den aktuella ICA-butiken ökar från 150 kilo lösviktsgodis en vanlig vecka – till hisnande 4,5 ton nu under påsk.

En ökning motsvarande 3 000 procent.

Det gör att påskhelgen konkurrerar ut julen som den helg med de absolut största säljtopparna av godis under hela året, erfar radiokanalen.

– Ägg med chokladfyllning, harar… sött godis, säger Lotta Eriksson är det som lockar mest.

Sockeråtgärder på gång

Frågan om att reglera godisförsäljningen i Sverige har blivit särskilt aktuell de senaste åren.

Så sent som i februari gick Livsmedelsverket ut med att stora insatser är på gång för att minska mängden socker i mat.

– Vår slutsats är att det finns en vilja bland producenter och handel att sänka salt- och sockerhalten i livsmedel. Många företag jobbar redan med detta men arbetet behöver intensifieras, för hälsans skull, säger Åsa Brugård Konde, projektledare för myndighetens regeringsuppdrag, vid tillfället.

"Behövs en sockerskatt"

Förra året spekulerades det i att Livsmedelsverket flaggade för en ny sockerskatt, vilket senare dementerades av både myndigheten och regeringen.

Men det finns dock en opinion för åtgärden. 

– Mycket talar för att man skulle behöva sänka skatten på frukt och grönt och höja skatten på sockerrika livsmedel och rött kött samt begränsa marknadsföringen för att människor ska kunna konsumera på ett sätt som är bättre för den egna hälsan och klimatet, säger LIselotte Schäfer Elinder, professor i folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet, till Expressen.

Foto: Jessica Gow, ICA-gruppen

Text: Redaktionen