SOMMAR 2024: Tre viktiga saker att veta om inför utlandsresan

2024 05 25

Finansinspektionen går nu ut med viktiga råd till resenärer.

Sommarledigheten börjar nu närma sig och i samband med det har många planerat in semester.

Vissa föredrar lugn och ledighet på hemmaplan, medan andra har satt siktet på utlandsresor där populära destinationer är Spanien, Cypern och Grekland.

Nu går Finansinspektion ut med tre viktiga råd som de som ska resa utomlands bör veta om.

– Det är viktigt att ha koll på sin ekonomi och sina försäkringar inför en resa. På så sätt kan du undvika otrevliga överraskningar både under och efter resan, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI.

Första rådet

Det första rådet handlar om att se till att vara försäkrad innan man ens bokar resan.

– När du åker utomlands behöver du vara försäkrad. Genom att ta reda på vad du har för försäkringar innan du bokar resan ser du till att du får rätt skydd samtidigt som du kan undvika att betala för försäkringar som du inte behöver, meddelar Finansinspektionen.

Andra rådet

Det andra rådet handlar om hur man bör tänka gällande växlingsavgifter.

– Tänk till innan du betalar utomlands för att undvika onödiga kostnader. Hur du ska göra för att komma billigast undan ser olika ut och beror till exempel på ditt korts uttagsavgifter och banken eller växlingskontorets valutaväxlingspåslag, framhåller FI.

– Ju lägre valutaväxlingsavgift du har på ditt kort, desto billigare blir det att betala i utländsk valuta. Det är alltid bra att ha lite kontanter också. Då är det oftast billigast att ta ut pengar i en uttagsautomat på semesterorten, i stället för att växla på ett växlingskontor.

Tredje rådet

Det tredje rådet från myndigheten är att se till att hålla koll på budgeten.

– För att du ska kunna njuta av din semester till fullo kan det vara skönt att få ordning på semesterbudgeten i god tid. Skissa på kostnaderna för din semester och ta gärna i för att ha lite extra att röra dig med.

Fint i Sverige

Även om många satt sikte på utlandet så kommer det vara varmt och fint även i Sverige den kommande tiden, om än med utrymme för lite skurar här och där.

– Nästa vecka inleds med högtryck i öster och lågtryck i väster, och därmed tidvis ostadigt väder där en del områden med regn eller skurar berör fastlandet, kanske även Öland och möjligen Gotland, meddelar SMHI.

Foto: Leo Visions

Text: Redaktionen


Populär korv stoppas – säljs på Ica

2024 06 15

Av hälsoskäl återkallas nu korv som sålts i flera Ica-butiker.

Det är Di Luca & Di Luca som ger besked om att en av deras produkter innehåller nötter, utan att det framgår i ingrediensförteckningen.

Det kan innebära en hälsorisk för allergiker, och produkten, en populär korv som säljs i Ica-butiker, återkallas nu.

Det framhåller företaget i ett pressmeddelande.

Innehåller nötter

Korven innehåller pistagenötter och det är viktigt att de som har en allergi inte konsumerar korven.

– DI LUCA & DI LUCA ÅTERKALLAR MORTADELLA FRÅN MANUELLA DELIKATESSDISKAR, meddelar företaget.

Butik och delikatess

Korven säljs över delikatessdisken och butikspackad i Ica-butiker över hela landet, från Lund och Borås till Stockholm och Umeå.

– Di Luca & Di Luca återkallar ett begränsat parti felmärkt Mortadella som sålts sedan 3 juni i ett 30-tal ICA-butiker, både över delikatessdisk samt butikspackad i charkdisken, fortsätter företaget.

– Produkten innehåller pistagenötter, vilket inte framgår av produktmärkningen.

Uppmanar konsumenter

Di Luca & Di Luca riktar en tydlig uppmaning till konsumenter om att lämna tillbaka korven om den har köpts.

– Pistagenötter är en allergen, som måste deklareras. Pistagenötterna är synliga i Mortadellan och vi uppmanar därför konsumenter som är allergiska mot pistagenöt att reklamera varan om man har köpt denna produkt efter 3 juni 2024.  

Beklagar händelsen

Företaget kommer nu att utreda händelsen för att kunna fastställa vad det är som har gått fel i processen.

– Di Luca & Di Luca beklagar det inträffade och uppmanar drabbade konsumenter som köpt produkten att kontakta Di Lucas kundtjänst. Kunder har även möjlighet att reklamera produkten till den ICA-butik där den köptes.  

– Vi ser allvarligt på det inträffade och utreder nu vilka åtgärder vi kan vidta för att det inte ska ske igen.

Korven har sålts på Ica-butiker i bland annat Stockholm, Göteborg, Lund, Umeå, Borås, Enköping, Uppsala, Strängnäs, Västerås, Örebro och Norrköping.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

LÄS MER: Mio slår tillbaka – “det kommer aldrig att ske”

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen