SMHI: Regn och åska drar in – i morgon måndag

2024 07 21

Ett nytt lågtrycksområde är på väg in över landet.

Efter veckor av skakigt väder har helgen bjudit på solstrålar och värme.

Det fina vädret är dock på väg bort, och istället kommer ett regnområde att dra in över flera delar av Sverige.

Det meddelar SMHI.

Drar in i morgon

Det är under måndagen som regnet drar in från sydväst.

På vissa håll ser det ut att bli kraftigt regn, och även åska.

– Måndag morgon rör sig ett regnområde in över landets sydvästra delar, som senare under måndagsdygnet långsamt avancerar åt nordost, framhåller SMHI.

– På sina håll kan regnet vara kraftigt och lokalt kan åskinslag förekomma.

Ganska varmt

Värmen försvinner dock inte helt och hållet.

– Nordost om regnområdet väntas i övrigt under måndagen först en del dis eller dimmoln som luckras upp, fortsätter SMHI.

– Annars växlande molnighet med någon lokal skur. Fortsatt varm luft över landet men bakom regnet följer lite svalare luft.

Lågtrycksbetonat på tisdag

Även på tisdagen fortsätter det lågtrycksbetonade vädret.

– Under tisdagsdygnet fortsätter regnet röra sig åt nordost från Svealand upp över södra och västra Norrland, förklarar vädermyndigheten.

– Bakom/sydväst om regnområdet väntas varierande molnighet med både en del sol samt en och annan skur. Liknande väder är även att vänta under onsdagen.

Ingen kyla

Trots lågtrycket så blir det ingen kyla att vänta, utan på flera håll kommer det att bli över 20 grader.

– Något lägre dagstemperaturer i mitten på veckan, men det ser i nuläget ändå ut att röra sig om 18-23 grader i stora drag, lokalt närmare 25, och i fjälltrakterna omkring 15 grader, meddelar vädermyndigheten.

I samband med att åskvädret rör sig in så påminner SMHI om att man kan hålla koll på det via deras vädertjänst.

– Blixtar och dunder! Nu är åsksäsongen igång, och med abonnemangstjänsten SMHI Väderlarm hinner du förbereda dig och planera förebyggande åtgärder för att minimera den påverkan ett blixtnedslag kan ha för din verksamhet.

– Väderlarmspaketet för åska och blixt är uppdaterat för att ge dig ännu större trygghet i din planering.

Foto: J. Kaiser

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


JUST NU: Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen