SMHI: Ökänt väderfenomen drar in över Sverige i veckan

2025 01 29

“Meteorologens värsta fiende” drar in över stora delar av södra Sverige natten till onsdagen.

Och det riskerar att komma en hel del regn.

Eller inte.

Det är nämligen ett så kallat 5b-lågtryck som närmar sig, vilket ställer till det ordentligt för SMHI:s prognosmakare.

– Dessa lågtrycksbanor är notoriskt svårbedömda och lågtrycket kan få både en västligare och ostligare bana än vad som anges i prognosen, med följd att det kan både komma mer eller mindre regn än vad som prognosen antyder, framhåller Lars Magnus Joelsson, meteorolog på SMHI.

"Ökänt" begrepp

5b-lågtryck har av Klart-meteorologen Lasse Rydqvist tidigare beskrivits som “prognos­meteorologens värsta fiende”. 

Han får medhåll av kollegorna på SMHI.

– Inte minst för svenska meteorologer är detta ett välkänt och en smula ökänt begrepp eftersom dessa lågtryck av många anses notoriskt svårprognostiserade, förklarar väderinstitutet.

Risk för konsekvenser

Med andra ord kan graden av regnovädret möjligen bli en överraskning med konsekvenser som följd.

– Ofta har man intrycket av att den exakta banan är märkvärdigt svår att bestämma i förväg, och de vädermodeller vi använder oss av kan ge ganska skiftande lösningar även när lågtryckets ankomst till våra breddgrader är nära förestående. 

– Risken för felprognoser för ett givet område av Sverige blir då stor, informerar SMHI gällande fenomenet.

Så lyder mest troliga prognosen

Trots den stora osäkerheten går det ändå att göra en viss bedömning av vilka områden som lågtrycket beräknas påverka mest.

– Mest troligt är att regnet drar in över Öland och Gotland, Blekinge och östra Småland under natten, spår Lars Magnus Joelsson och tillägger:

– Under de arla morgontimmarna drar regn också in över Östergötland, Södermanland och Uppland. Troligtvis sprids även regnet upp över Närke och Värmland under dagen. I de västra landskapen mulet och mestadels svag vind. Frampå kvällen kan ett nytt regnområde beröra Skåne och Blekinge.

Foto: N. Sharafutdinov

Text: Redaktionen


Systembolaget går ut med varning till alla kunder

2025 01 31

Systembolaget riktar nu viktig information till kunder.

Det rör sig om en falsk webbsida som nu oroar Systemet.

Därför går man ut med en varning till alla kunder gällande webbplatsen.

Sidan använder Systembolagets namn och design - men det rör sig alltså om en falsk webbsida.

Systembolaget varnar

Så här skriver Systembolaget på deras webbsida:

– Vi vill informera om att en falsk webbplats som utger sig för att vara vår har upptäckts. 

– Den här sidan använder vårt namn och design för att lura besökare. Men den har ingen koppling till oss eller våra tjänster.

“Så vet du”

Vidare understryker Systembolaget att det finns några punkter som kan vara bra att hålla koll på.

Detta för att säkerställa sig om att det är den riktiga webbsidan man besöker.

Här är Systembolagets tips:

- Vår enda officiella webbplats är systembolaget.se

- Vi använder säkra betalningsmetoder som Trustly, Swish och kortbetalningar för att garantera din trygghet.

- Om du handlar på en annan sida som utger sig för att vara vår, ber vi dig registrera en polisanmälan.

Systembolaget har polisanmält bluffsidan.

Inte ovanligt

Det är ingen ovanlighet med falska webbsidor som försöker dra trafik genom att använda sig av kända varumärken.

Säkerhetskollen har upprättat några tips - där det första är att undersöka hur webbadressen ser ut.

– Granska webbadressen högst upp i fönstret på din dator. Om inte adressen börjar med https så kan det vara en osäker plats att vara på – webbsidan visas som Not Secure.

Nästa tips

Nästa uppmaning handlar om att vara noggrann och ta reda på om det känns rimligt om sidan är autentisk eller inte.

– Bedragare är mycket bra på att få webbsidor att se äkta ut, framhåller Säkerhetskollen.

– Ofta är det många små tecken på en sida som kan avslöja om en sida är falsk eller inte. Gå noga igenom en sida innan du överväger att göra ett köp.

Många falska webbsidor är även direkt översatta automatiskt av program.

Språket på sidan kan då bli svagt om man läser noga.

Var därför uppmärksam på om det förekommer stavfel, fel i meningsuppbyggnad och andra konstigheter i text.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Lågpriskedja gör succé i Sverige – går bättre än någonsin

2025 01 31

Kunder väller in till Willys.

Under fjärde kvartalet noterade lågpriskedjan en tillväxt på 4,8 procent.

Siffran är den högsta noteringen någonsin för Willys och innebär att den Axfood-ägda butikskedjan fortsätter att växa mer än marknaden.

Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies har uttalat sig om styrkebeskedet.

– Willys har aldrig tidigare haft en starkare marknadsposition och det är tydligt att momentum håller i sig med fortsatt hög kundtillströmning och ökad lojalitet, framhåller hon.

Tar marknadsandelar

Fjärde kvartalet var en framgångssaga för Axfood, som också äger Hemköp och City Gross.

Koncernens butiker stärkte sina marknadspositioner rejält.

– Under 2024 tog vi marknadsandelar trots höga jämförelsetal. Tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick under fjärde kvartalet till 14,1 procent, säger Simone Margulies.

– Vårt fokus på produktivitet och kostnadseffektivitet har intensifierats, och med vår struktur och de investeringar vi gör i bakomliggande led har vi en bra utgångspunkt att successivt förbättra vår konkurrenskraft över tid.

Hemköp går starkt

Vid sidan om Willys stärkte Hemköp sin marknadsposition med en tillväxt på 4,6 procent.  

– Butikskedjan har tagit stora steg de senaste åren i att stärka sin position på marknaden, och ett flertal stora nyetableringar skapar förutsättningar för att stärka positionen ytterligare, säger Simone Margulies.

Ökad utdelning

Axfoods framgång är glada nyheter för koncernens aktieägare.

– Till årsstämman föreslår styrelsen en ökad utdelning om 8,75 kronor per aktie som fördelas på två utbetalningar, berättar Simone Margulies.

Nyckeltal – Axfoods delårsrapport fjärde kvartalet 2024

- Nettoomsättningen uppgick till 84 057 miljoner kronor, en ökning med 3,6 procent.

- Detaljhandelsomsättningen var 68 052 miljoner kronor, en ökning med 6,8 procent. Exkluderat City Gross var ökningen 4,3 procent.

- Rörelseresultatet var 3 290 miljoner kronor. Rörelsemarginalen uppgick till 3,9 procent (4,1).

- Det justerade rörelseresultatet uppgick till 3 433 miljoner kronor (3 602). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,1 procent (4,4).

- Periodens resultat uppgick till 2 219 miljoner kronor (2 373) och resultatet per aktie före utspädning till 10,16 kr (10,92).

Foto: Axfood

Text: Redaktionen