SMHI går ut med vädervarningar
2023 02 05
SMHI utfärdar två gula vädervarningar som gäller norra Sverige.
På måndag finns risk för plötslig ishalka i såväl Västerbotten som Norrbotten på grund av underkylt regn.
Vid norra Lapplandsfjällen varnas för hårda vindar och snöfall.
Varningen för norra Lapplandsfjällen gäller även på tisdagen.
– Måndag eftermiddag och kväll tilltar den sydvästliga vinden till hård eller mycket hård, 15-20 m/s, lokalt lite högre. Vinden håller i sig under tisdagen och väntas kulminera under eftermiddagen, och då lokalt upp mot 24 m/s, uppger SMHI.
“Lokala variationer”
Varningen om plötslig ishalka i Västerbotten och Norrbotten gäller under måndag eftermiddag och kväll.
Begränsad framkomlighet förutspås såväl som risk för förseningar och inställda avgångar inom buss-och flygtrafiken.
– Nederbördsområdet kommer vara rätt så uppsplittrat och därför kommer det förekomma stora lokala variationer. Därmed är det svårbedömt hur pass utbrett det kan bli med det underkylda regnet, framhåller SMHI.
När vädret pendlar
Underkylt regn sker innan vintervädret stabiliserats och när vädret pendlar mellan kyla och töväder.
Fenomenet kan leda till besvärligt vägunderlag och speciellt svåra halktillfällen.
– Underkylning innebär att vattnet i regndroppar inte frusit fastän temperaturen gått under noll grader. Ibland kan underkylda regndroppar och duggregnsdroppar frysa innan de når marken och vi talar då om iskorn respektive kornsnö, förklarar SMHI.
Så uppstår det
Underkylt regn kan uppstå när varm luft strömmar in och trycker undan kall luft.
Eftersom väggen med varm luft lutar kommer det att bli en kil med kall luft under den varma.
Vi får därmed ett lager med varm luft överst och ett lager med kall luft underst.
Fler dödsfall
I synnerhet när det råder besvärligt väglag rekommenderas bilister att ta det lugnt i trafiken och hålla avstånd till bilen framför.
Under det gångna året avled 220 personer i vägtrafiken, tio fler än året innan.
Över 15 000 människor skadades varav nästan 2 000 skadades svårt, uppger Transportstyrelsen.
Foto: Green Ant
Text: Redaktionen