SMHI: Då kommer sommarvärmen tillbaka

2024 06 10

Solälskare runt om i landet får vänta lite till.

Det har inte varit mycket annat än regn och kyla i Sverige under den senaste tiden.

På flera håll runt om i landet har det regnat ordentligt, och framöver väntas mer av det samma.

SMHI har dock kunnat fastställa när sommarvärmen kommer tillbaka.

Regn och åska

Den kommande tiden väntas ännu mer regn och kyla.

– Det är kylig luft för årstiden och i samband med regn eller kraftiga skurar kan temperaturen även mitt på dagen sjunka en bit under 10 grader också i södra Sverige, meddelar SMHI.

– I Jämtlands-, Härjedals- och Dalafjällen kan det i högre terrängen möjligen förekomma snöinslag i nederbörden.

Fortsätter i morgon

Även under måndagen så kommer den som väntar på solen bli besviken.

Då fortsätter nämligen lågtrycket visa sin närvaro, och det väntas inte bli mycket annat än regn och rusk i landet.

– Vi har nu några regniga, blåsiga och för årstiden kyliga dagar framför oss då ett djupt lågtryck stannar upp över Sverige, meddelar SMHI.

– Imorgon fortsätter lågtrycket att ge tidvis regn eller skurar i så gott som hela landet. Största undantaget ser ut att vara Gotland som troligen kan få mest soligt väder. 

– Även Skåne, Blekinge, Öland och östra Småland får mest uppehållsväder. Fortsatt blåsigt i Götaland och östra Svealand med hårda vindbyar från sydväst.

Uppehållsväder tisdag

På tisdagen blir det uppehållsväder för det mesta.

– På tisdag väntas lite fler områden med uppehållsväder, men i södra och mellersta Götaland samt stora delar av Norrland troligen fortsatt tidvis regn eller skurar.

Då återvänder värmen

Det är alltså först mot slutet av nästa vecka som sommarvärmen väntas komma tillbaka.

Då väntas temperaturen på nytt uppnå 20 grader.

– Det ostadiga vädret ser sen ut att fortsätta även under resten av veckan, framhåller SMHI via sin webbsida.

– Under veckoslutet väntas dock lite varmare luft strömma in vilket gör att temperaturen på många platser kan stiga till åtminstone omkring 20 grader.

Foto: Y. Bogdanov

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen